Івано-Франківськ – адміністративний, економічний і культурний центр Івано-Франківської області. Загальна площа становить 83,73 км2. Населення станом на 2013 рік – 245,6 тис. осіб. Місто багато років поспіль співпрацює з проектами міжнародної технічної допомоги у різних галузях. Серед організацій-партнерів міста Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), Північна екологічна фінансова корпорація (НЕФКО), Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР),  Шведське агентство міжнародного розвитку (SIDA) та інші. Івано-Франківськ став першим містом в Україні, яке отримало позику від НЕФКО для реалізації енергоефективних заходів в бюджетних закладах. Сьогодні місто бере участь одразу в кількох інфраструктурних проектах із залученням коштів міжнародних донорів. Про них ітиметься нижче.

У структурі управління економічного та інтеграційного розвитку Івано-Франківської міської ради діє відділ енергозбереження та екології.
2
9 листопада 2011 року місто долучилося до провідної ініціативи Європейського Союзу – Угоди Мерів (її підписанти беруть на себе зобов’язання скоротити власні викиди СО2 щонайменше на 20% до 2020 року, сприяючи таким чином розвитку екологічно орієнтованої економіки та підвищенню якості життя), а також стало одним із учасників Проекту USAID «Реформа міського теплозабезпечення в Україні». У рамках цього проекту розроблений Муніципальний енергетичний план на 2012-2016 рр.документ, який є складовою стратегічного плану міста в галузях енергоефективності та енергозбереження. Міська рада затвердила його 6 грудня 2012 року.

У 2014 році після підписання відповідного меморандуму розпочалася співпраця міста з Проектом USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (далі – Проект USAID). Меморандум визначив 4 основні напрямки роботи з підвищення енергоефективності міста та залучення коштів на фінансування відповідних заходів:

1) підтримка розроблення стратегічного Плану дій зі сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР);

2) удосконалення системи енергетичного менеджменту;

3) допомога у залученні інвестицій;

4) проведення інформаційної кампанії.

 

Дніпро – обласний центр Дніпропетровської області. За чисельністю населення Дніпро є третім містом в Україні. Станом на 1 січня 2014 р. на його території проживає 995,5 тис. осіб. Площа території міста – 405 км2.

У м. Дніпрі підприємства, установи та організації різних форм власності вже понад 10 років виконують заходи програм з енергозбереження та підвищення енергоефективності. Згідно з опублікованим звітом, у 2015 році з міського бюджету на фінансування енергоощадних заходів виділено 4 662,386 тис. грн (видатки в 2014 році становили 192,000 тис. грн). За рахунок упровадження заходів з енергоефективності за 2015 рік місто зекономило 87 млн грн, або близько 24 тис. т умовного палива.

Місто співпрацює з низкою міжнародних фінансових організацій. Серед них Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Північна екологічна фінансова корпорація (НЕФКО) тощо. Дніпро вже три роки спільно з ЄБРР  упроваджує пілотні проекти підвищення енергоефективності в бюджетних установах міста шляхом реалізації проектів на основі «енергетичного перфоманс-контракту».

У 2011 році місто підписало Меморандум про співпрацю з Проектом USAID «Реформа міського теплозабезпечення в Україні», в рамках реалізації якого міська рада розробила і затвердила «Міський енергетичний план м. Дніпропетровська на 2012-2015 роки» (МЕП).

У 2014 році розпочалася співпраця міста з Проектом USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (далі – Проект USAID). Меморандум визначив 4 основні напрямки роботи з підвищення енергоефективності міста та залучення коштів на фінансування відповідних заходів:

1розробка чи вдосконалення Плану Дій зі Сталого Енергетичного Розвитку (ПДСЕР); 

2) удосконалення системи енергетичного менеджменту;

3) допомога в залученні інвестицій;

4) проведення інформаційної кампанії.

За підтримки Проекту USAID Дніпро здійснює всі необхідні процедури для долучення до Угоди Мерівмасштабної ініціативи Європейської комісії зі сталого розвитку, підписанти якої беруть на себе зобов’язання скоротити власні викиди СО2 щонайменше на 20% до 2020 року, сприяючи таким чином розвитку екологічно орієнтованої економіки та підвищенню якості життя. 

 


У Львові підтримкою об’єднань співвласників багатоквартирного будинку опікується відділ супроводу ОСББ, ресурсний центр для ОСББ Львівської міської ради. Упродовж звітного періоду по допомогу у створенні ОСББ до Ресурсного центру звернулися 2 357 ініціативних груп та громадян. Консультанти РЦ провели 149 інформаційних зібрань щодо створення ОСББ зі співвласниками багатоквартирного будинку в різних районах міста. Ресурсний центр організував 120 безкоштовних навчальних заходів (круглих столів, семінарів, конференцій, тренінгів) щодо юридичних аспектів діяльності ОСББ, додаткових можливостей залучення коштів для ОСББ тощо. Консультанти Ресурсного центру співпрацюють із місцевими ЗМІ: телеканалами, радіостанціями, газетами та веб-сайтами.

За дев’ять місяців 2017 року у Львові з’явилося 57 ОСББ. Станом на 30 вересня 2017 року у місті діють 1 114 об'єднання співвласників багатоквартирного будинку. У місті прийнято програму капітального ремонту та модернізації ліфтів на 2017-2023 рр.

Інвестиційна стратегія ПДСЕР м. Вінниці на 2015–2020 рр. містить окрему Цільову програму з упровадження інформаційно-просвітницьких та організаційних заходів, що фінансується з бюджету міста і спрямована, у першу чергу, на зміну поведінкових установок жителів, працівників бюджетної сфери, працівників підприємств та організацій міста на енергоефективні, у т. ч. як за рахунок підвищення рівня свідомості, так і набуття нових знань і навичок.

Інформаційну кампанію, в тому числі й у м. Вінниці, запроваджує Проект USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні». У місті розміщено 6 білбордів та 2 сітілайти Проекту. Навесні 5 загальноосвітніх навчальних закладів Вінниці взяли участь у конкурсі на зменшення споживання електроенергії, що проводився в рамках Проекту USAID. Однією з переможниць конкурсу стала вінницька загальноосвітня школа №27. 12-19 червня 2016 року в місті проведений Європейський тиждень сталої енергетики.

ПІДТРИМКА РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ ПІДТРИМКИ ОСББ ІЗ ПИТАНЬ ЧИСТОЇ ЕНЕРГІЇ У ВІННИЦІ

У Павлограді Дніпропетровської області Ресурсний центр підтримки ОСББ працює  на базі Павлоградської міської громадської організації "ОСББ – майбутнє Павлограда". Упродовж звітного періоду по допомогу у створенні ОСББ до Ресурсного центру звернулися 323 ініціативні групи. 129 інформаційних зібрань щодо створення ОСББ консультанти здійснили у різних районах міста та області. 

За три квартали 2017 року створено шість ОСББ. Усього в Павлограді станом на 30 вересня  2017 року створено 365 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.

Ресурсний центр допомагає не лише у створенні, а й у підтримці діяльності ОСББ. У 2015 році на базі РЦ проводилися безкоштовні семінари для бухгалтерів і голів ОСББ, навчальні заходи з розроблення проектних пропозицій та особисті консультації. У 2016 році, окрім великої кількості особистих консультацій, проведено три семінари з підготовки проектних пропозицій для участі в різних конкурсних програмах, робочі зустрічі для вирішення проблемних питань. Ресурсний центр активно співпрацює з місцевими ЗМІ, постійно висвітлюючи свою роботу та актуальні питання діяльності ОСББ не лише в Павлограді, а й по всій Дніпропетровщині. 

Систему енергоменеджменту у Вінниці почали запроваджувати ще в 2011 році. Відтак у місті ведеться постійний збір показників моніторингу використання електроенергії в бюджетних будівлях і здійснюються заходи для зниження надлишкового споживання енергетичних ресурсів. 

У 2014 році спеціалісти Проекту USAID проводили для працівників міськради та керівників комунальних підприємств міста семінари з удосконалення муніципальної системи енергетичного менеджменту. У 2015 році Вінниця пройшла сертифікацію за системою «Європейська енергетична відзнака» і стала першим містом України, що отримало таку нагороду. 

Продовжуючи справу Проекту USAID "Реформа міського теплозабезпечення в Україні", який наша команда реалізувала впродовж 2009 - 2013 рр., Проект USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) підтримав попередні та відкрив нові Ресурсні центри підтримки ОСББ з питань чистої енергії  (РЦ ОСББ). На сьогодні в містах-партерах Проекту USAID вже успішно функціонують 18 таких центрів.

Увесь цей час за фінансової та методичної допомоги Проекту USAID консультанти Ресурсних центрів постійно брали участь у навчальних семінарах і конференціях, здобували нові знання та ділилися ними з іншими. Кожен ставав провідником суспільно важливої справи зі створення об’єднань співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) у своїх містах та регіонах.

РЕСУРСНІ ЦЕНТРИ СТВОРЕНІ ТА ДІЮТЬ:

  • в структурі відповідних органів місцевого самоврядування;
  • на базі громадських організацій;
  • на базі асоціацій ОСББ. 


В РЕСУРСНОМУ ЦЕНТРІ ВАМ НАДАДУТЬ:

  • Правову консультацію – перелік та аналіз законів і підзаконних актів, що регламентують правові основи використання чистої енергії та енергозбереження, а також проведення енергоефективних заходів у житлі; розробка та поширення зразків договорів на закупівлю обладнання й виконання робіт тощо.
  • Технічну підтримку – основні види та технічні характеристики енергоефективного обладнання, матеріалів, технологій, інформація щодо потенційних постачальників сертифікованого обладнання та виконавців робіт (контактна інформація, каталоги, буклети, тощо).
  • Фінансову консультацію – інформація про наявні фінансові інструменти впровадження енергоефективних заходів, про фінансово-кредитні установи, які пропонують відповідні фінансові продукти, про умови державної та муніципальної підтримки фінансування таких заходів тощо.
  • БізнесПроектну інформацію – приклади бізнес-проектів з упровадження енергоефективних заходів; інформація про передовий досвід упровадження енергоефективних заходів (перелік, контактна інформація, сприяння в організації візитів з обміну досвідом).
  • Інформаційну підтримку – Проект USAID та компанії-виробники обладнання надали центрам тематичні матеріали, приклади енергоефективних матеріалів та обладнання, завдяки чому відвідувачі центрів мають можливість побачити на власні очі, як виглядає енергоефективне вікно, матеріали для утеплення, отримати брошури відповідно до свого запиту або консультацію спеціалістів.

Як результат, зацікавлені сторони (власники житла, ОСББ, виробники і постачальники обладнання, матеріалів і технологій, виконавці робіт, органи місцевого самоврядування, банки) мають джерело детальної інформації про потреби і можливості одне одного, встановлюють стійкі зв’язки та обмін інформацією з Ресурсним центром у відповідному місті.

Упродовж четвертого кварталу 2017 року в містах-партнерах Проекту USAID створено 299 нових ОСББ. Також Проект USAID сприяв появі чотирьох нових ресурсних центрів на Донеччині та Луганщині: у м. Маріуполі, м. Дорбропіллі, м. Бахмуті, м. Сєвєродонецьку.




Від початку 2015 року до 31 березня 2018 року завдяки співпраці з Проектом USAID зазначені РЦ ОСББ провели: 6 619 публічний захід на місцевому рівні (у т.ч. навчальні – тренінги та зустрічі щодо створення ОСББ), 15 055 ініціативних груп отримали консультації із правових, адміністративних і технічних питань створення ОСББ. У містах-партнерах об’єднань співвласників багатоквартирного будинку побільшало на 4 198, а це – близько 34,25% усіх ОСББ, створених в Україні (12 254).

Про роботу команд Ресурсних центрів на місцях читайте у відповідних розділах матеріалу нижче:

  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Бахмут
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Вінниця
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Дніпро
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Добропілля
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Запоріжжя
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Кам’янець-Подільський
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Краматорськ
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Луцьк
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Львів
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Маріуполя
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Павлоград
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Рівне
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Сєвєродонецька
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Суми
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Тернопіль
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Херсон
  •     Ресурсний центр підтримки ОСББ м. Хмельницький

     

Додатком до ПДСЕР м. Вінниці є Каталог інвестиційних проектів (далі — Каталог). Інформація в Каталозі наведена в розрізі муніципальних секторів:

1) житлових будинків;

2) альтернативної енергетики;

3) теплопостачання;

4) транспорту;

5) громадських будівель;

6) водопостачання та водовідведення;

7) озеленення тощо.

Для кожного муніципального сектору запропонований перелік проектних пропозицій. Усі фінансові показники проектів оцінені з огляду на
15-річний горизонт планування. Для оцінки фінансових потоків проектів використовувався прогноз цін на енергоносії та енергетичні послуги, зазначені також обсяг інвестицій і показники економічної ефективності за кожною проектною пропозицією. До Каталогу увійшли ті проекти та заходи, що містили максимальний економічний, кліматичний та/або соціальний ефект.

Очікується, що найбільший вплив на скорочення викидів СО2 матимуть інвестиційні проекти у сфері житлових будинків – 7,32%. Друге та третє місце посідають проекти із впровадження енергоефективних заходів у секторах теплопостачання (4,19%) та транспорту (2,64%). Найменший внесок у скорочення викидів СО2 матимуть реконструкція системи зовнішнього освітлення – 0,12% та упровадження альтернативних джерел енергії (АДЕ) – 0,01%.

До фінансування Плану дій пропонується використати 10 фінансових джерел. Серед них: бюджет міста, обласний бюджет, кошти та запозичення комунальних підприємств, мешканців міста, гранти. Також у рамках цього Плану дій пропонується використати нетрадиційні джерела фінансування проектів: гранти та меценатство.

Серед усіх джерел фінансування ПДСЕР найбільшу частку мають кошти, запозичені КП «Вінницяміськтеплоенерго» під державні гарантії (близько 44%) і бюджет міста (22%). Разом ці два джерела покриють 66% необхідних коштів. Також значну роль відведено мешканцям міста, які задіяні у фінансуванні 19% потреби плану. Дещо меншу частку коштів пропонується залучити міському водоканалу та Вінницькій транспортній компанії (7% і 4% відповідно). На решту джерел припадає 4% або менше загального обсягу фінансування ПДСЕР.

Діаграму з розділенням фінансування за секторами наведено нижче. Загальний обсяг фінансування інвестиційних проектів у період 2015-2020 рр. становитиме 2 728,1 млн грн.

Фінансування проектів і програм ПДСЕР у 2015-2020 рр. (млн грн)

ТЕПЛОПОСТАЧАННЯ

Загальне передбачене фінансування 12 запропонованих проектів – 1 223,3 млн грн, середній термін окупності – 5,7 року.

Найбільшими теплопостачальними організаціями є: КП «Вінницяміськтеплоенерго», КП «Вінницяоблтеплоенерго» та ДП «Теплокомуненерго Маяк». Станом на 2010 рік: загальне приєднане теплове навантаження – 428 Гкал/год, на балансі підприємств – 55 робочих котелень,
2 ТЕЦ, 103 центральних теплових пункти, 117 індивідуальних теплових пунктів, 260,4 км теплових мереж у двотрубному вимірі. У 2010 році понад 140 км теплових мереж міста потребували заміни (46,5 км мереж замінені на труби з попередньою ізоляцією).

Проекти, внесені до каталогу інвестиційних проектів, передбачають заміну обладнання старих котелень; реконструкцію зношених систем теплопостачання та паропроводів; зменшення втрат у системах теплопередачі; влаштування індивідуальних теплових пунктів (ІТП), підключення до системи SCADA, встановлення котлів на біомасі та підвищення ефективності централізованого теплопостачання та розподілу тепла тощо.

Сьогодні в місті реалізуються два масштабних проекти у сфері теплопостачання: 

1. Проект до 2020 року - «Підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання України» (розпочатий у 2013 році). Бюджет заходу – $43,34 млн. Світовий банк надає КП «Вінницяміськтеплоенерго» кредит під 3% річних на 20 років. Проект передбачає реконструкцію ТЕЦ-4 по вул. Магістратській, 2 зі встановленням трьох водогрійних енергоефективних котлів потужністю 20 МВт кожен та міні-ТЕЦ потужністю 3 МВт; влаштування 220 ІТП; реконструкцію теплових мереж протяжністю 33 км із використанням попередньо ізольованих труб та підключення обладнання котельні, ІТП та ЦТП до системи SCADA. Очікувані результати від упровадження Проекту: зменшення споживання природного газу на 4,58 млн м3, скорочення споживання електроенергії на 5,59 МВт, зниження обсягів викидів СО2 на 10,7 тис. т/рік.

2. Проект до 2017 року - «Реконструкція мікрорайону С. Зулінського». Бюджет проекту: 7,3 млн швейцарських франків від Держсекретаріату з економічних питань Швейцарської Конфедерації та 56 млн грн з українського боку. У 2016 р. планується здійснити: реконструкцію 8,8 км теплових мереж в двотрубному вимірі, встановлення 68 ІТП,  впровадження системи SCADA. У 2017 р. передбачається реконструкція трьох газових котлів зі встановленням нових пальників, а також монтування котла на деревині потужністю
3 МВт і впровадження системи SCADA. Очікувані результати від впровадження проекту: економія природного газу 3,4 млн м³/рік; зменшення викидів СО2 на 6,5 тис. т/рік.

Спеціалісти Проекту USAID виконали попереднє техніко-економічне обґрунтування проекту зі встановлення котлів на біомасі для заміщення природного газу альтернативними джерелами енергії (АДЕ) на котельні у м. Вінниця, вул. 600-річчя, 13. Реконструкцію планується здійснити на базі діючої комунальної газової котельні. У рамках проекту заплановане встановлення двох котлів загальною потужністю 10 МВт, що працюватимуть на тюках соломи. Теплова енергія  відпускатиметься для трьох категорій споживачів – бюджетних, комерційних (госпрозрахункових) споживачів і для населення. У літній період за рахунок біопалива планується забезпечити 100% потреб споживачів у гарячому водопостачанні, а в зимовий період теплова енергія на опалення та ГВП постачатимуться для 100% споживачів бюджетної сфери та комерційного сектору. До того ж в зимовий період частково задовольнятимуться потреби населення в тепловій енергії. Перехід на використання біомаси для виробництва теплової енергії дозволить щорічно: зекономити 9,5 млн м3 природного газу та зменшити викиди парникових газів на 19 тис. т СО2.

За умови реалізації всіх заходів у секторі генерування й транспортування теплоти, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на
86 744 т/рік або на 4,19% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 31 853 тис. м3 природного газу та 20 062 МВт∙год електроенергії протягом року.

ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ

Загальне передбачене фінансування 10 запропонованих проектів – 198,9 млн грн, середній термін окупності – 15,2 року.

У Вінниці організована двозональна система водопостачання (КП «Вінницяоблводоканал»): починаючи з 1994 року магістральний трубопровід, що з’єднував дві насосні станції, виведений з експлуатації у зв’язку зі зношеністю та руйнуванням. Тому правобережна та лівобережна частини міста мають відокремлені системи водопостачання. Проте на насосних станціях досі встановлені агрегати великої потужності, які пройшли в основному по 2...3 капітальні ремонти, та через зношення мають низький ККД і завищені до 10% показники енергоспоживання. 65% запірної арматури великих діаметрів відпрацювали встановлені терміни експлуатації, ремонту не підлягають та потребують заміни. Починаючи з 1994 року, водоспоживання міста щорічно знижується, при цьому виникає необхідність переводити насосні агрегати в режим дроселювання, що знижує їхній ККД і створює підвищений тиск у мережах. Всього на балансі підприємства перебуває 574,9 км водопровідних мереж, із них 41% відпрацювали встановлені терміни експлуатації, 15,7% визначені аварійними та потребують негайної заміни. Підприємство в 2010 році відпустило в мережу 33 052 тис. м3 питної води, втрати на етапі транспортування становили понад третину – 12 083 тис. м3.

Проектні пропозиції передбачають: реконструкцію водогонів, насосних станцій і каналізаційного колектора, модернізацію насосного обладнання, санацію водопровідних труб діаметром від 400 до 700 мм і вище, заміну найбільш аварійних трубопроводів.

Фахівці проекту USAID здійснили енергетичний аудит і розробили концепцію проекту монтажу теплових насосів на станції очистки стічних вод міста.

За умови реалізації всіх заходів за сектором водопостачання та водовідведення, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на
25 064 т/рік або на 1,2% базового рівня. Загальне річне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах
21 607 МВт∙год електроенергії.

ТРАНСПОРТ

Загальне передбачене фінансування 7 запропонованих проектів – 222,7 млн грн, середній термін окупності – 10 років.

Підприємство «Вінницьке трамвайно-тролейбусне управління» обслуговує 30 маршрутів пасажирського транспорту», перевозить понад 170,7 млн пасажирів (близько 75% загального річного пасажиропотоку). Парк пасажирського рухомого складу налічує: 116 трамвайних вагонів, 170 тролейбусів та 58 міських автобусів. На маршрутах Вінниці працюють 256 автобусів малої місткості, переважна більшість із яких належить приватним перевізникам та 30 автобусів середньої пасажиромісткості - КП «Вінницька транспортна компанія». У базовому році споживання електроенергії КП «Вінницьке трамвайно-тролейбусне управління» становило 22 266 МВт∙год.

Інвестиційні пропозиції щодо громадського транспорту спрямовані на зменшення витрат електричної енергії та передбачають такіі рішення: придбання нових тролейбусів на заміну старих, заміщення автобусів малої місткості на автобуси класу I, впровадження автоматизованої системи управління транспортом, встановлення лічильників електроенергії на рухомому складі, розвиток велосипедної інфраструктури, облаштування додаткового світлофорного регулювання.

За умови реалізації всіх заходів у секторі транспорту, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на 55 194 т/рік або на 2,64% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 14 424 т бензину, 172 т дизельного пального та
9 029 МВт∙год електроенергії за рік.

ЗОВНІШНЄ ОСВІТЛЕННЯ

Загальне передбачене фінансування запропонованого проекту – 50,1 млн грн, термін окупності – 11 років.

Мережі зовнішнього освітлення перебувають на балансі міського комунального унітарного підприємства «Міськсвітло». Довжина повітряних мереж системи зовнішнього освітлення міста становить 804 км, кабельних ліній – 269,2 км, загальна кількість вуличних світильників – 17 210, кількість приладів обліку електричної енергії – 160.

Починаючи з 2008 р. споживання електроенергії системою зовнішнього освітлення міста постійно зростало: встановлено значно більше світильників у порівнянні з минулими роками. Одночасно зростала ефективність використання електроенергії. У 2010 р. споживання електроенергії становило 5 291,5 МВт∙год.

Каталог інвестиційних проектів передбачає подальші заходи щодо підвищення енергоефективності системи зовнішнього освітлення: остаточну заміну світильників із лампами розжарювання, застосування електронної пуско-регулювальної апаратури та поступовий перехід на застосування високоефективних світлодіодних ламп.

За умови реалізації всіх заходів у секторі зовнішнього освітлення, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на 2 551 т/рік або на 0,12% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів протягом року передбачено в обсягах 2 200 МВт∙год електроенергії.

ГРОМАДСЬКІ БУДІВЛІ

Загальне передбачене фінансування 9 запропонованих проектів – 356,9 млн грн, середній термін окупності – 4,4 року.

Найбільш енерговитратним цільовим сектором бюджетної сфери є сектор освіти (48 дошкільних навчальних закладів та 36 загальноосвітніх середніх шкіл) – витрачається 48,5% усіх коштів та сектор охорони здоров’я, на частку якого припадає 35,2% річних витрат з утримання громадських будівель. Існує тенденція до збільшення видатків на енергоносії у будівлях бюджетної сфери, тому основним пріоритетом муніципального енергетичного планування є скорочення витрат на оплату теплопостачання та підвищення енергетичної ефективності в секторах освіти та охорони здоров’я.

Проектні пропозиції щодо громадських будівель передбачають: встановлення автоматизованих теплових вузлів, модернізацію вхідної групи будівель, теплову ізоляцію трубопроводів, гідравлічне налаштування систем опалення, встановлення аераторів на водопровідні крани та обмежувачів на зливні бачки, капітальний ремонт та утеплення даху високих (4 м і більше) приміщень, підвищення теплозахисту зовнішніх стін і світлопрозорих огороджень.

Демонстраційний проект, представлений в інвестиційному каталозі, передбачає встановлення теплових насосів типу «повітря-вода» для забезпечення опалення та гарячого водопостачання дитячих навчальних закладів.

Упровадження проектних пропозицій у секторі бюджетних будівель дасть можливість скоротити викиди СО2 в атмосферу на 22 573 т/рік або на 1,08% базового рівня. Загальне річне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 9 636 МВт∙год теплової енергії.

ЖИТЛОВІ БУДИНКИ

Загальне передбачене фінансування 7 запропонованих проектів – 655,9 млн грн, середній термін окупності – 2 роки.

У Вінниці налічується 1 235 житлових будівель, під’єднаних до централізованої системи опалення. Основа житлового фонду міста – будинки типових серій, побудовані протягом 1960-2000 рр., їхня частка становить 85,6% загальної кількості. Головним їхнім недоліком є низький опір теплопередачі матеріалів огороджувальних конструкцій. Малоповерхова забудова (висотою до трьох поверхів включно) нараховує
901 будівлю.
У місті понад 15,5 тис. приватних одноповерхових будинків, середньостатистичні річні витрати енергії такого будинку на опалення, вентиляцію та гаряче водопостачання становлять 35 МВт∙год.

Проекти інвестиційного каталогу в житловому секторі передбачають: влаштування комерційних вузлів обліку теплової енергії з можливістю автоматичного погодного регулювання, встановлення на сходових клітках світильників з акустичними вимикачами, модернізацію вхідної групи будівель, заміну зовнішніх світлопрозорих огороджень (крім сходових кліток), встановлення газових лічильників і регуляторів тиску природного газу, утеплення даху та зовнішніх стін, заміну застарілої електропроводки, заміну (при необхідності) та утеплення основних магістралей системи опалення, прокладених у підвалі та на даху. Для приватних будинків, які не підключені до централізованої системи теплопостачання, використовують газ для опалення та нагріву води, розроблений захід «Перехід на генератори теплоти, які працюють на альтернативних і відновлюваних джерелах енергії (наприклад, біомасі або біопаливі) у малоповерхових будинках».

Мешканцям приватної малоповерхової забудови пропонуються проекти із заміщення природного газу біомасою на потреби опалення та підігріву води, проте фінансування відбуватиметься коштом мешканців із залученням державних цільових кредитів.

Загальне зменшення викидів СО2 у житловому (будинковому) секторі на етапі споживання теплоти – 153 073 т/рік або на 7,32% базового рівня. Скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 522 046 МВт∙год теплової енергії та 3 698 МВт∙год електроенергії протягом року.

ОЗЕЛЕНЕННЯ

Загальне передбачене фінансування 3 запропонованих проектів – 6 млн грн.

Загальна площа зелених насаджень міста становить 3 641 га, у тому числі 972 га – загального користування. Показник площі зелених насаджень на одного мешканця становить 9,4 м2Санітарний стан зелених насаджень загального користування вінницьких парків і скверів здебільшого не відповідає сучасним вимогам ведення паркового господарства, що, в свою чергу, призводить до збільшення кількості сухостійних дерев та захаращення зелених насаджень, крім цього, зелені насадження міста потребують постійного і належного утримання. На сьогодні у місті збільшилась кількість потенційно аварійних дерев, які потребують поступової заміни на молоді дерева, проте видатки коштів на утримання зелених насаджень є недостатніми: близько 30…40% розрахованої потреби, згідно з нормативами на 1 га.

Каталогом інвестиційних проектів передбачене проведення «зелених закупівель» та інших адміністративних заходів, відтворення рослинності на ділянках загального використання, облаштування зелених покрівель на громадських будівлях та торговельно-розважальних центрах.

За умови реалізації всіх заходів у секторі озеленення можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на 58 112 т/рік або 2,78% базового рівня.

 


Сприяння діяльності об'єднань співвласників багатоквартирного будинку в Тернополі здійснює Ресурсний центр підтримки ОСББ. До нього по допомогу протягом звітного періоду  звернулася 206 ініціативних груп. Ще 114 інформаційних зібрань провели для співвласників багатоквартирних будинків по всьому місту.

Консультанти РЦ ОСББ організували 77 навчальних заходів: тренінгів та семінарів (неодноразово зустрічалися з міським головою та спілкувалися з ним щодо актуальних проблем діяльності ОСББ).

Упродовж дев’яти місяців 2017 року в місті з’явилося 15 ОСББ. Усього ж станом на  30 вересня 2017 року в Тернополі діють 466 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.

Для досягнення цілей, що визначає Угода Мерів, місто в 2013 році розробило та затвердило ПДСЕР, який був прийнятий Єврокомісією з деякими зауваженнями та пропозиціями щодо його вдосконалення.

Фахівці Проекту USAID разом зі спеціалістами міської ради та представниками міських комунальних підприємств підготували запропоновані Єврокомісією зміни для внесення до ПДСЕР м. Вінниці та розробили додатки, необхідні для його ефективного впровадження. Розроблені документи врахували суттєві зміни, що відбулися в державній політиці щодо енергозбереження та використання відновлювальних та альтернативних джерел енергії. Оновлена версія ПДСЕР на 2016-2020 рр. 11 листопада 2016 року була обговорена на громадських слуханнях та затверджена рішенням міської ради №620 від 24.02.2017 року.

Основою для розроблення комплексу енергоефективних заходів, які увійшли до ПДСЕР, стали результати проведених енергетичних аудитів у основних секторах міської інфраструктури. У дослідженнях брали участь провідні фахівці України, які разом зі спеціалістами міськвиконкомів та комунальних підприємств розробили по кілька десятків інвестиційних проектних пропозицій, зібраних у каталоги інвестиційних проектів. При цьому для кожного проекту, включеного до ПДСЕР, фахівці з фінансово-інвестиційного та стратегічного планування визначили оптимальні джерела і стратегію фінансування.

У каталог інвестиційних проектів (додаток 1 до ПДСЕР) включено більш ніж 50 інвестиційних проектів у всіх основних інфраструктурних секторах міста: теплопостачання, житлові та громадські будівлі, водопостачання та водовідведення, транспорт, вуличне освітлення, поводження з ТПВ тощо на загальну суму 2,5 млрд грн, впровадження яких дозволить суттєво скоротити споживання всіх видів енергоресурсів та скоротити викиди
CO2 на 19,41%.

З урахуванням вже досягнутого містом скорочення викидів на 57 781 т/рік (2,91% від базового рівня викидів), як результат виконаних у 2013-2015 роках проектів та заходів, сумарний очікуваний ефект від впровадження ПДСЕРК складатиме 22,3% (443,4 тис. т.
CO2/рік)

Очікується, що сумарний акумульований економічний ефект від впровадження ПДСЕР становитиме 2163,75 млн грн у 2020 році. Щорічний сумарний ефект (у 2020 році)— 776 млн грн/рік.

 

Питаннями діяльності ОСББ у місті опікується Херсонська міська громадська організація Херсонська міська громадська організація "Центр розвитку ОСББ "Пліч-о-пліч". За звітний період 282 ініціативні групи отримали консультативну допомогу від команди РЦ. Фахівці провели 244 інформаційні зібрання щодо створення ОСББ у різних районах м. Херсона, організували 41 навчальний захід: семінари та круглі столів щодо питань, пов’язаних із діяльністю об’єднань співвласників.

 

Станом на 30 вересня 2017 року в Херсоні створено 717 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.

Ресурсний центр ініціював розроблення та прийняття міської програми компенсації частини суми кредитів за залученими ОСББ коштами в банківських установах та обласної програми компенсації відсоткових ставок.

Вінниця — місто загальною площею понад 113 км². Населення міста – 378 300 осіб. У 2016 році за результатами другого всеукраїнського опитування Вінниця очолила рейтинг міст за задоволеністю мешканців якістю сфер і послуг та за взаємодією з місцевою владою. Місто активно співпрацює з Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Північною екологічною фінансовою корпорацією (НЕФКО), Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР), Державним секретаріатом з економічних питань Швейцарської Конфедерації (SECO) й Урядом Швейцарської Конфедерації та іншими іноземними партнерами. Зараз у Вінниці триває проект «Підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання України», який здійснюється за рахунок кредитних коштів Світового банку. А також Проект «Реконструкція мікрорайону С. Зулінського» у співпраці з Державним секретаріатом з економічних питань Швейцарської Конфедерації (SECO).

У департаменті енергетики, транспорту та зв’язку Вінницької міської ради діє відділ енергоменеджменту. У 2011 році Вінниця офіційно підтримала провідну ініціативу Європейського Союзу – Угоду Мерів (її підписанти беруть на себе зобов’язання скоротити власні викиди СО2 щонайменше на 20% до 2020 року, сприяючи таким чином розвитку екологічно орієнтованої економіки та підвищенню якості життя), а також стало одним із учасників Проекту USAID «Реформа міського теплозабезпечення в Україні». В рамках цього проекту розроблений Муніципальний енергетичний пландокумент, який є складовою стратегічного плану міста в галузях енергоефективності та енергозбереження. Міська рада затвердила його наприкінці 2011 року.

У 2014 році після підписання відповідного меморандуму розпочалася співпраця міста з Проектом USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (далі – Проект USAID). Меморандум визначив 4 основні напрямки роботи з підвищення енергоефективності міста та залучення коштів на фінансування відповідних заходів:

1) розробка чи вдосконалення Плану Дій зі Сталого Енергетичного Розвитку (ПДСЕР); 

2) удосконалення системи енергетичного менеджменту;

3) допомога в залученні інвестицій;

4) проведення інформаційної кампанії.


У Луцьку Ресурсний центр підтримки ОСББ із питань чистої енергії створений на базі
Асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків "Лучани". За період 1 січня 2015 р. – 30 вересня 2017 р. по допомогу у створенні ОСББ до нього звернулися 299 ініціативних груп. За цей час спеціалісти Ресурсного центру провели 233 інформаційні зібрання для лучан.
 
Консультанти РЦ ОСББ організували 122 навчальні заходи: екскурсії, семінари та круглі столи щодо створення та діяльності ОСББ, упровадження технологій використання чистої енергії та енергоефективних заходів. Щотижня команда бере участь у передачах місцевого телебачення. Представники РЦ ОСББ діляться досвідом успішного втілення енергоефективних заходів із Ресурсними центрами інших міст-партнерів Проекту USAID, влаштовуючи екскурсії не лише для персоналу РЦ, а й для міських голів та працівників міських рад. Консультанти Ресурсного центру співпрацюють із місцевими ЗМІ.

За перші три квартали 2017 року кількість ОСББ міста збільшилася на 51. Станом на 30 версня 2017 року в Луцьку створено 398 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.

До команди ГО "Ресурсний центр – "Хмельницька асоціація ОСББ" упродовж звітного періоду по допомогу у створенні ОСББ звернулися представники 236 ініціативних груп. На виїзді проведені 144 інформаційні зібрання для співвласників багатоквартирних будинків. Для підтримки ОСББ, що вже створені, консультанти Ресурсного центру організували 72 навчальні заходи: семінари, круглі столи, конференції. Проводиться й активна робота в інформаційному просторі міста.

За дев’ять місяців 2017 року в Хмельницькому з’явилося 26 ОСББ. Усього в місті станом на 30 вересня 2017 року зареєстровано 333 об'єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Ресурсний центр ініціював розроблення та прийняття міської Програми сприяння діяльності ОСББ, розвитку самоорганізації співвласників житла у багатоквартирних будинках м. Хмельницького на 2016 – 2018 роки та впровадження енергоефективних заходів в житлі.

Ресурсний центр підтримки ОСББ у Краматорську Донецької області діє на базі управління житлового та комунального господарства міської ради. За підтримкою щодо створення ОСББ до консультантів РЦ протягом звітного періоду звернулися представники 107 ініціативних груп, у виїзному режимі проведено 71 інформаційне зібрання зі співвласниками багатоквартирних будинків.

Спеціалісти Ресурсного центру організували та провели 29 навчальні заходи для голів ОСББ та зацікавлених осіб, брали участь у телевізійних ефірах та консультували представників ЗМІ під час підготовки матеріалів для газет та веб-сайтів.



Станом на 30 вересня 2017 року у Краматорську створено 109 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.

У Рівному Ресурсний центр підтримки ОСББ із питань чистої енергії створений на базі "Громадської організації "Рада голів ОСББ міста Рівне". У звітному періоді до Ресурсного центру по допомогу у створенні ОСББ звернулися 715 ініціативних груп. До того ж, команда РЦ провела 474 інформаційні зібрання щодо створення ОСББ для співвласників багатоквартирних будинків міста.  Спеціалісти РЦ консультують рівнян щодо створення та функціонування ОСББ – вони провели 71 навчальний захід: семінари та тренінги для зацікавлених городян.

Упродовж перших дев’яти місяців 2017 року в місті створили 37 ОСББ. Усього ж станом на 30 вересня 2017 року в Рівному діють 486 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.

Підтримку об’єднань співвласників багатоквартирного будинку в місті на Хмельниччині здійснює Ресурсний центр на базі Громадської організації "Асоціація ОСББ м. Кам’янця-Подільського". За період 1. 01. 2015 р. – 30. 09. 2017 р. по допомогу у створенні ОСББ до фахівців РЦ звернулися 178 ініціативних груп. На додаток 168 інформаційних зібрань щодо переваг створення та аспектів функціонування ОСББ проведені зі співвласниками «на виїзді». Команда Ресурсного центру організувала та провела 70 навчальних заходів (семінарів та круглих столів) для голів ОСББ та ініціативних груп.

Протягом дев’яти місяців 2017 року створено 32 ОСББ. Станом на 30 вересня 2017 року в місті діють 191 об'єднання співвласників багатоквартирного будинку.