ПЕРЕДУМОВИ


Щодня українські школи витрачають десятки кіловат годин електроенергії. Освітлення класів та шкільних приміщень, робота комп’ютерів, офісної та аудіовізуальної техніки, приладів у їдальнях – все це складає левову частку у загальному балансі енерговитрат навчальних закладів та створює чимале навантаження на муніципальні бюджети. Як результат – керівники шкіл та очільники міських відділів освіти мають постійно шукати нові можливості для економії енергоресурсів.

ПРОБЛЕМА

Одним з варіантів вирішення такої проблеми є виховання свідомого відношення у школярів до споживання енергоресурсів, у тому числі й до електроенергії. У цьому своїм містам-партнерам допомагає Проект USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID). Так, у 2016 році для загальноосвітніх навчальних закладів з 16 міст-партнерів було організовано конкурс на зменшення споживання електроенергії, в якому взяло участь 78 шкіл. Він проходив за підтримки Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства та Державного Агентства з Енергоефективності та Енергозбереження. 

ПРАКТИКА

Впродовж двох місяців (з 29 лютого до 28 квітня 2016 року) учні та вчителі, об’єднавши свої зусилля, впроваджували технічні, організаційні та інформаційні заходи задля зменшення споживання електроенергії та формування енергоощадних звичок. Так, більшість шкіл у першу чергу замінила лампи розжарювання на енергозберігаючі – світлодіодні. Зробили це розуміючи, що економія на освітленні буде більшою, навіть із урахуванням їх досить високої вартості. В інших навчальних закладах встановлювали давачі руху для автоматичного регулювання подачі світла та замінили застаріле електричне обладнання (бойлери, електроплити) на більш сучасні з класом енергоефективності (А та А+).

Серед організаційних заходів проводилися тематичні класні години з енергозбереження, батьківські збори, енергопатрулі, здійснювався постійний моніторинг використання електроенергії. Пам’ятки "Вимикай світло та електроприлади", розвішані у кожному класі, закликали школярів відповідально ставитися до енергоощадних заходів.

РЕЗУЛЬТАТИ

За три місяці учасники конкурсу змогли заощадити понад 41 тис. кВт∙год електроенергії, що в грошовому еквіваленті дорівнює 78 901 грн. Найбільших успіхів у збереженні електроенергії досягли школи м. Кам’янець-Подільський (33,5%) та м. Хмельницький (20,5%). Всі інші школи в середньому зменшили свої витрати на електрику на 17,8%.
Відповідно до умов конкурсу, школи-переможці отримали сертифікати на проведення під час опалювального сезону 2017 року енергоаудиту будівлі свого освітнього закладу. Проінспектувавши системи теплопостачання, водопостачання, водовідведення, а також електропостачання шкільних об’єктів, експерти Проекту USAID виявили: більшість шкіл і по сьогодні використовує лампи розжарювання, а системи опалення є вкрай застарілими та неефективними. Багато енергії втрачається через неутеплені стіни та вікна. Все це призводить до надмірного споживання енергоресурсів та зростання витрат на оплату комунальних послуг. Для кожної школи експерти розробили по три варіанти найбільш дієвих енергоефективних заходів, розрахували обсяг необхідних інвестицій для їх реалізації, а також можливий термін окупності. Якщо всі школи реалізують запропоновані оптимальні пакети заходів, то разом вони зможуть щорічно економити до 7,8 млн кВт∙год або до 8,4 млн грн.