Для більш ефективного виконання заходів ПДСЕР м. Краматорська створений Реєстр інвестиційних проектів (далі — Реєстр). Інформація в Реєстрі наведена у розрізі муніципальних секторів:

1)       житлових будинків;

2)       громадських будівель;

3)       теплопостачання;

4)       водопостачання та водовідведення;

5)       освітлення;

6)       громадського транспорту;

7)       електропостачання тощо.

Для оцінювання інвестиційної привабливості проектів розглянуті різні варіанти змінювання цін на енергоносії та енергетичні послуги, зазначені також необхідні обсяги інвестицій і показники економічної ефективності за кожною проектною пропозицією.

Для фінансування ПДСЕР Краматорська пропонується задіяти кілька фінансових джерел (кошти з обласного та державного бюджетів, міжнародних банківських організацій, приватних інвесторів тощо). Діаграму з розділенням фінансування за секторами наведено нижче. Загальний обсяг фінансування інвестиційних проектів у період 2015-2030 рр. – 8 371,3 млн грн.

Фінансування проектів та програм ПДСЕР у 2015-2030 рр. (млн грн)

ТЕПЛОПОСТАЧАННЯ

Загальне передбачене фінансування трьох запропонованих проектів – 341,8 млн грн, середній термін окупності – 5,1 року.

Тепловою енергією для опалення та гарячого водопостачання місто забезпечують три підприємства: обласне «Краматорськміжрайтепломережа», що експлуатує шість котелень; комунальне «Краматорська тепломережа», що утримує на балансі
14 котелень, та АТ «Краматорськтеплоенерго», що створене на базі Краматорської ТЕЦ і забезпечує 68% потреб міста у тепловій енергії. Основними видами палива в системі теплопостачання міста є вугілля та природний газ. Протягом 2013 року загальний обсяг споживання Краматорськом теплової енергії становив 583 тис. Гкал (із них 543 тис. Гкал – на опалення та 40 тис. Гкал – на гаряче водопостачання). У період із 2007 по 2013 рік обсяги відпуску енергії на послуги гарячого водопостачання зменшилися майже вдвічі: з 73 до 40 тис. Гкал на рік. Такий спад споживання пояснюється оснащенням споживачів вузлами обліку, переходом абонентів на автономний нагрів води (встановлення електроводонагрівачів), зменшенням чисельностіі населення міста майже на 6%.

Спеціалісти Проекту USAID працюють над розробленням для міста попереднього техніко-економічного обґрунтування проекту із часткового заміщення природного газу біомасою при виробництві теплової енергії.

Інвестиційні проекти Реєстру в даному секторі передбачають: модернізацію теплових мереж і пікових котелень (перемикання всіх споживачів теплової енергії на базове теплопостачання від Краматорської ТЕЦ, будівництво нових попередньо ізольованих трубопроводів); наладку теплового та гідравлічного режиму роботи системи централізованого теплопостачання (енергетичне обстеження системи централізованого теплопостачання, проведення аналізу та виконання необхідних робіт); модернізацію теплових вводів будівель (облаштування індивідуальних теплових пунктів (ІТП) із приладами автоматичного погодного регулювання та засобами комерційного обліку споживання теплової енергії).

Реалізація запланованих заходів у секторі загалом не призведе до зниження обсягів емісії СО2, адже один із проектів передбачає заміщення природнього газу вугіллям, що неминуче спричинить збільшення викидів вуглекислого газу. Утім, підключення більшості об’єктів системи централізованого опалення до Краматорської ТЕЦ, яка має значно вищий ККД порівняно з локальними котельнями, призведе до зниження загального річного енергоспоживання у секторі на 20 800 тис. м3 природного газу, проте потребуватиме збільшення обсягів використання вугілля на 18 000 т протягом року та збільшить викиди СО2 на 4 700 т/рік (на 0,6% базового рівня).

У 2016 році місто планує завершити проект «Реконструкція котельні «Лазурний» по вул. Бєляєва, 86, м. Краматорськ із установкою котла КВ-ГМ-10». Він затверджений «Програмою реформування і розвитку житлово-комунального господарства міста Краматорська на
2015-2018 роки» (рішення міськради №44/VI-266 від 10.12.2014). В 2015 році роботи за проектом виконані частково (на 60%) за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) та місцевого бюджету. За кошти ДФРР цьогоріч також заплановано
реалізувати «Проект «Капітальний ремонт магістральних теплових мереж ІІІ зони в м. Краматорську».

ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ

Загальне передбачене фінансування запропонованого проекту – 69,5 млн грн, термін окупності – 4,9 року.

Постачання води для потреб міста здійснює КП «Вода Донбасу», весь необхідний обсяг води закуповується. Джерелами водопостачання міста є водопроводи діаметром 1 000 мм та 1 200 мм (питна вода), а також канал «Сіверський Донець – Донбас» для постачання води на технічні потреби. Середньорічний об'єм води, що закуповується, – 19 241 тис. м3, реалізації води — 9 299 тис. м3. Послуги з водопостачання та водовідведення безпосередньо в місті надає ПП «Краматорський водоканал», яке обслуговує 60,5 тис. абонентів багатоквартирного житлового фонду, 26,5 тис. абонентів приватного сектору та 2 050 підприємств, організацій та установ. Очищена вода подається за допомогою шести насосних станцій та 611,8 км мереж водопроводу. Водовідведення в місті здійснюється системою напірно-самопливних колекторів, загальною протяжністю 238,9 км із подальшим очищенням стоків на станції біологічного очищення. Середнє питоме споживання електричної енергії на водопостачання становить – 0,457 кВт∙год/ м3 та на водовідведення – 0,552 кВт∙год/м3. Фактичні витрати питної води на одного мешканця міста в 2013 році становили 130 л/доба.

Передбачений Реєстром інвестиційний проект включає: модернізацію насосного обладнання фільтрувальної станції (встановлення нових насосних агрегатів із номінальними характеристиками, що відповідають фактичним параметрам подачі води споживачам), оптимізацію роботи компресорів (пропонується виконати систему аерації за блочним принципом, що забезпечить можливість здійснювати технічне обслуговування барботажних труб без зупинки та спорожнення тенків).

За умови реалізації заходів за сектором водопостачання та водовідведення, можна досягти скорочення рівня викидів СО2 на 3 200 т/рік або на 0,41% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 2 900 МВт∙год електроенергії протягом року.

У 2016 році в Краматорську завершена реконструкція насосної станції II-го підйому, що забезпечує водою віддалене населення міста і підприємства. На станції замінили один із насосів та запустили додатковий, встановили запірно-регулювальну арматуру, систему контролю витрат води, замінили трансформатор, силове обладнання, проклали нову водопровідну лінію, замінили рідкий хлор на безпечний гіпохлорид натрію при очищенні води. Заміну обладнання та встановлення додаткових очисних установок виконали за рахунок Проекту розвитку ООН (ПРООН) та Уряду Японії. Сучасне обладнання забезпечує роботу станції в безаварійному режимі та цілодобову подачу води. Усього в 2016 році в секторі водопостачання та водовідведення в місті заплановано реалізувати ще вісім проектів.

ГРОМАДСЬКИЙ ТРАНСПОРТ

Загальне передбачене фінансування проекту сектору – 4,1 млн грн, термін окупності – 7,9 року.

На території міста функціонує мережа автобусних, тролейбусних і трамвайних маршрутів загальною протяжністю 390,2 км. На ринку міських пасажирських перевезень працюють три підприємства транспорту різних форм власності: комунальне «Краматорське трамвайно-тролейбусне управління» та приватні «Краматорське АТП-11410» і «Юмвоса». Мережа громадського транспорту міста налічує 38 маршрутів, у тому числі три трамвайних, три тролейбусних та 32 автобусних. Для обслуговування маршрутної мережі міста у 2012 році використовувалось 186 одиниць транспорту: 162 автобуси середньої та малої місткості, шість трамвайних вагонів та 18 тролейбусів.

В рамках інвестиційного проекту пропонується: реконструкція тягових підстанцій міського електротранспорту КП «Краматорське трамвайно-тролейбусне управління» шляхом модернізації електрообладнання на трьох об’єктах.

При реалізації запланованих заходів сектору громадського транспорту передбачається зменшення викидів СО2 на 400 т/рік (0,05% базового рівня) при зменшенні споживання електроенергії на 400 МВт∙год протягом року.

Спеціалісти Проекту USAID провели енергетичний аудит тягової підстанції для визначення стану системи громадського електротранспорту та обсягів споживання електроенергії. На основі документу розроблене технічне завдання для проведення тендеру на закупівлю обладнання.

Завдяки цим документам наприкінці травня 2015 року Краматорськ отримав грант у рамках проекту Європейської Комісії «Регіональна програма сусідства – сталі урбаністичні демонстраційні проекти на сході» (СУДеП) за заявкою «Модернізація тягової підстанції міського електротранспорту». Проект є одним із ключових етапів реалізації ПДСЕР у секторі муніципального транспорту. Загальний бюджет проекту становить понад €1,2 млн, із них сума гранту ЄС перевищує 985,6 тис.

ВУЛИЧНЕ ОСВІТЛЕННЯ

Загальне передбачене фінансування 2 запропонованих проектів – 62,1 млн грн, середній термін окупності – 8,3 року.

Роботи з експлуатації, утримання, капітального та поточного ремонтів електромереж зовнішнього освітлення міста здійснює
КП «Міськсвітло». Підприємство обслуговує мережі загальною довжиною 474,5 км, в тому числі: повітряні лінії – 406,3 км та кабельні лінії – 68,2 км. На території міста нараховується 8 554 світлоточки, 977 із них не діють. Система вуличного освітлення у 2013 році спожила
2,3 ГВт·год електроенергії. Найбільший обсяг використовується в період дії нічного тарифу, що становить в середньому 65% загального споживання електроенергії. Витрати на оплату електроенергії спожитої безобліковими світлоточками становлять 54%.

Інвестиційні пропозиції сектору передбачають: модернізацію вуличного освітлення міста на основі світлодіодних світильників та сонячної електростанції (два підпроекти, що можуть впроваджуватися окремо, але є невід'ємними частинами загального проекту). Особливістю проекту є використання принципу компенсації витрат коштів на споживання електричної енергії світильниками в нічний період за рахунок виробництва і продажу на енергоринок електричної енергії за «зеленим» тарифом від власних джерел генерації.

За умови реалізації всіх заходів у секторі вуличного освітлення, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на 3 800 т/рік або на 0,48% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 3 500 МВт∙год електроенергії на рік.

ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ

Загальне передбачене фінансування запропонованого проекту – 4 332,0 млн грн, очікуваний термін окупності – 9,3 року.

Електрозабезпечення міста здійснює КП «Краматорські електромережі». Виробничі потужності електричних мереж становлять:
45 електричних підстанцій із встановленою потужністю трансформаторів 693 мегавольт-ампер, 979 високовольтних ліній електропередач,
50 розподільчих пунктів, 2 033 трансформаторні підстанції та 10 013 км ліній електропередач. У період 2007-2013 рр. основним споживачем електричної енергії стала промисловість, її частка в загальній структурі попиту становить в середньому 60%. Станом на 2013 рік споживання електричної енергії без урахування потреб промисловості становило 267 100 МВт∙год.

Інвестиційний проект у даній сфері спрямований на будівництво вітрового парку «Краматорський» встановленою електричною потужністю 150 МВт, що вироблятиме електричну енергію і відпускатиме її до електричних мереж об’єднаної енергетичної системи України за «зеленим» тарифом.

За реалізації запланованих заходів у секторі електропостачання, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на 284 300 т/рік або на 36% базового рівня. Загальне скорочення річного споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 260 800 МВт∙год електроенергії.

БЮДЖЕТНІ БУДІВЛІ

Загальне передбачене фінансування двох запропонованих проектів – 405,0 млн грн, середній термін окупності – 9,2 року.

Установи бюджетної сфери, підпорядковані міській раді, включають: 35 дошкільних та 33 загальноосвітні навчальні заклади, 16 медичних закладів, палаци культури, культурні клуби, школи мистецтв, музеї, 15 бібліотек, народний театр, КП «Об’єднання парків культури і відпочинку». Опалювальна площа будівель, що утримуються коштами місцевого бюджету, перевищує 270 тис. м2, а обсяг споживання енергії у 2013 році становив 48 100 МВт∙год. Будівлі бюджетної сфери, побудовані за радянських часів, мають великі втрати енергії через огороджувальні конструкції та потребують значної кількості тепла для обігріву приміщень. Середнє питоме енергоспоживання на потреби опалення становить 80–145 кВт∙год/м2 на рік, що значно перевищує сучасні європейські норми (15-45 кВт∙год/м2) та нормативні значення (45-70 кВт·год/м2), відповідно до ДБН В.2.6-31:2006 «Теплова ізоляція будівель» зі зміною №1.

Проекти інвестиційного каталогу передбачають термомодернізацію бюджетних будівель міста шляхом комплексного оновлення системи внутрішнього теплопостачання, встановлення сучасних радіаторних систем, модернізації стін, фасадів та підвальних перекриттів (114 будівель); переведення теплопостачання бюджетних будівель на гранульоване паливо та застосування теплових насосів (111 будівель).

Впровадження проектних пропозицій у цьому секторі дасть можливість скоротити обсяги викидів СО2 у атмосферу на величину 17 500 т/рік або на 2,22% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 4 900 тис. м3 природного газу та 4 100 т вугілля протягом року.

У 2016 році в місті запланована реалізація 18 проектів із термомодернізації будівель бюджетних закладів. Проект «Капітальний ремонт. Заміна вікон та дверей, утеплення фасадів та покрівлі будівлі Краматорської Української гімназії» проводиться із залученням понад 10,5 млн грн грантових коштів НЕФКО.

ЖИТЛОВІ БУДІВЛІ

Загальне передбачене фінансування запропонованого проекту – 3 143,7 млн грн, термін окупності – 10,1 року.

Житловий фонд міста налічує 2 423,6 тис. м2 загальної площі у 876 будинках, які обслуговують шість приватних підприємств (ТОВ «Крамбудресурс», ТОВ «ЖКК МК-2010», ПП «Алатир», ПП «Ладіс», ПП «СІВ», ВАТ «КМЗ ім. Куйбишева»). У секторі багатоквартирної житлової забудови 53% становлять дво-чотирьохповерхові будинки. Більшість (52%) будинків споруджена до 1960 року. Їх характеризує значна тепловтрата через огороджувальні конструкції. Будинки потребують значної кількості енергії для обігріву приміщень. Питомі витрати спожитої житловими будинками енергії на опалення знаходиться в діапазоні 85...156 кВт·год/м2 на рік, що значно перевищує сучасні європейські норми (15...45 кВт∙год/м²) та нормативне значення (45...70 кВт·год/м2) відповідно до ДБН В.2.6-31:2006 «Теплова ізоляція будівель» зі зміною №1.

Інвестиційний проект у секторі житлових будівель передбачає: термомодернізацію будівель житлового фонду міста шляхом комплексного оновлення системи внутрішнього теплопостачання, встановлення сучасних радіаторних систем, модернізації стін фасаду та підвальних перекриттів (в рамки проекту входять 487 будівель житлового фонду, що мають 4 і більше поверхів).

Загальне зменшення викидів СО2 у секторі житлових будівель (на етапі споживання теплоти) розраховано у межах 167 400 т/рік або 21,2% базового рівня. Річне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 31 500 тис. м3 природного газу та 25 600 т вугілля.

У 2016 році в місті запланована реалізація чотирьох проектів із термомодернізації багатоквартирних будинків за адресами: вул. Ярослава Мудрого, 53; вул. Академічна, 70; вул. Паркова, 10; пр-т Миру, 10.