Сьогодні, 13 липня, керівник Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні»  - Діана Корсакайте та міський голова Білої Церкви  - Геннадій Дикий підписали меморандум про взаєморозуміння щодо партнерства у сфері реформування сектору теплопостачання та розробки довгострокового плану розвитку теплових мереж міста.

Місто Біла Церква було обране для співпраці з Проектом на конкурсній основі серед 33 міст України, які подали заявки на конкурс. Проект USAID  в період з липня до грудня  включно надасть місту підтримку у розробці довгострокового плану розвитку теплових мереж, включаючи рекомендації щодо оптимізації централізованого теплопостачання (ЦТ) та інтеграції мереж. Це допоможе створити передумови для використання екологічно чистої та/або альтернативної енергії в централізованому теплопостачанні,  сприятиме довгостроковому плануванню розвитку мереж та інвестиційному програмуванню в централізованому теплопостачанні. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для інформування киян щодо нагальних питань, які виникають у них з приводу переходу теплових мереж ПАТ «Київенерго» у комунальну власність м. Києва (КП "Київтеплоенерго"), команда Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" разом з Київською міською державною адміністрацією створили листівку. У ній ви знайдете відповіді на найбільш поширені запитання: куди звертатися споживачам за консультаціями щодо аварійних ситуацій, передачі показників лічильників, тарифів на опалення та гарячу воду, чи потрібно переукладати договір з «Київтеплоенерго» тощо.
У середині червня таку листівку отримають 900 тис. абонентів КП "Київтеплоенерго" разом із рахунками за ЖКП. 

22 квітня за підтримки Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» у Києві відбулася конференція «Низьковуглецевий розвиток України». Учасниками заходу стали міжнародні експерти, представники громадськості, профільних міністерств, Держенергоефективності та НАНУ. Під час конференції вони розпочали підготовку Плану дій стратегії низьковуглецевого розвитку України. Розробка і подальше впровадження цього документу передбачено Паризькою кліматичною угодою, яку в цей же день у Нью-Йорку підписали представники України та ще 170 країн світу. 

Презентації: Початок процесу розробки Плану дій стратегії низьковуглецевого розвитку,Стратегії низьковуглецевого розвитку,  Національний план дій з енергоефективності у період до 2020 року,Концепція та статус Державної політики України  у сфері зміни клімату Розвиток відновлюваної енергетики  - один з напрямів низьковуглецевого розвитку України.

18 серпня експерти Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (Проект USAID) провели для жителів Кам’янця-Подільського семінар на тему «Реалізація енергоефективних заходів у багатоквартирних будинках». Ініціаторами даного заходу стали самі мешканці міста, які звернулись до Ресурсного центру підтримки ОСББ з питань чистої енергії (РЦ). Останній є одним з тринадцяти РЦ, які були створені за підтримки Проекту USAID у містах-партнерах. Учасниками семінару стали майже 70 представників місцевих ОСББ, асоціацій ОСББ, міської ради, а також громадських організацій, що опікуються питаннями створення та діяльності ОСББ. Експерти Проекту USAID розповіли присутнім про особливості проведення енергоефективних робіт у багатоквартирних будинках та залучення фінансових ресурсів. Також говорили і про законодавчі вимоги щодо підтримки в технічно справному стані будинків, способи проведення технічної експлуатації, періодичність та обсяги робіт з утримання та ремонту будівель. В ході семінару було презентовано калькулятор, створений фахівцями Проекту USAID, який дозволить ОСББ автоматично розраховувати величини фізичного зносу будинку (будівельних конструкцій та інженерних мереж). Ці результати дозволять ОСББ приймати ефективні рішення щодо проведення обстежень будівель, визначення необхідного переліку робіт для забезпечення надійності та безпеки їх подальшої експлуатації. Дану програму було с творено на прохання РЦ міст-партнерів Проекту USAID.

19 квітня керівник Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (Проект USAID) Діана Корсакайте взяла участь у XX ювілейній промисловій виставці-форумі «Незалежна теплоенергетика». Під час офіційної церемонії відкриття пані Корсакайте зазначила: «Питання енергоефективності та енергозбереження зараз є одним із ключових не тільки для України, але й для світу в цілому. Від плідної співпраці держави, виробників і міжнародних організацій залежить ефективність використання наявних енергоресурсів. Ми сподіваємось, що цьогорічна ювілейна виставка допоможе учасникам збудувати міцні взаємовідносини, які в подальшому допоможуть Україні стати енергонезалежною». В рамках виставки, п. Корсакайте виступила на Муніципальному Енергетичному Форумі, де розповіла про досвід та результати роботи Проекту USAID в контексті створення законодавчої бази та умов для розширення можливостей муніципалітетів інвестувати в енергетичну реформу.

Проект USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" активно підтримує впровадження енергоефективних заходів та залучення відповідних інвестицій у житловий сектор столиці України. Вже наступного тижня ми відкриваємо безкоштовну інформаційну гарячу лінію з питань енергозбереження, програм підтримки впровадження енергоефективних заходів, створення ОСББ та ін. Всі бажаючі абсолютно безкоштовно зможуть отримати поради експертів щодо того, як правильно утеплити свою оселю, як заощаджувати енергоресурси, як створити ОСББ, як отримати кредит і компенсацію на запровадження енергозберігаючих проектів у будинках в рамках державної та міської програм тощо. Про це заявила Діана Корсакайте, керівник Проекту USAID, під час урочистого підписання угоди між Департаментом житлово-комунальної інфраструктури КМДА, «Ощадбанком» та «Укргазбанком» щодо відшкодування частини тіла «теплих» кредитів для киян. Угодою передбачено, що 40% кредиту в частині вартості матеріалів та обладнання відшкодовує Держагентство з енергоефективності, а 30% –  Київ. Граничний розмір відшкодування з міського бюджету становить 14 тисяч гривень у розрахунку на одну квартиру в рік. Передбачається, що у 2016 році фінансування з місцевого бюджету буде здійснено в сумі не менш ніж 4 млн грн.

В рамках проведення Днів сталої енергії у Тернополі було урочисто відкрито Ресурсний центр підтримки ОСББ з питань чистої енергії. Відтепер жителі міста зможуть отримати інформаційні матеріали та консультації експертів з питань створення ОСББ, підготовки всіх необхідних для цього документів, а також упровадження енергоефективних заходів у багатоквартирних будинках для зниження енергоспоживання та зменшення власних рахунків за комунальні послуги. Проект USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (Проект USAID) надав центру все необхідне обладнання, техніку, а також тематичні інформаційні матеріали. Крім того, було проведено навчання для працівників центру з юридичних, адміністративних і технічних питань створення та підтримки належної роботи об’єднань співвласників та підвищення енергоефективності в багатоквартирних будинках. Тернопіль став тринадцятим містом, в якому за підтримки Проекту USAID було створено подібний Ресурсний центр.

5 липня Проект USAID організував семінар «Порядки формування та процедури встановлення тарифів у сфері теплопостачання для ліцензіатів Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Нове законодавство та актуальні питання». Учасники заходу разом з експертами обговорювали останні законодавчі зміни та проекти нормативно-правових актів із питань регулювання тарифів у сфері теплопостачання, послуг із централізованого опалення та постачання гарячої води. Так, увагу було зосереджено на питаннях підготовки та погодження річних планів підприємств-ліцензіатів НКРЕКП, формування їх планованих витрат та прибутку, що включаються до тарифів, а також формування одноставкових та двоставкових тарифів на теплову енергію та послуги.

Проект USAID включає чотири напрямки діяльності:

1.   Удосконалення регуляторної та правової бази;
2.    Залучення івестицій в енергоефективність і чисту енергію;
3.    Розвиток професійного потенціалу та поширення кращих практик;
4.    Стратегія низьковуглецевого розвитку України.


НАПРЯМОК 1

УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ РЕГУЛЮВАННЯ ТА НОРМАТИВНО-ПРАВОВОЇ БАЗИ

Удосконалення системи регулювання тарифів і створення сприятливого регуляторного клімату дозволяє забезпечити фінансову стійкість підприємств теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення та підвищує інвестиційну привабливість сфери комунальних послуг. Прозора регуляторна політика, що враховує міжнародний досвід, допомагає запустити ринкові механізми для стимулювання більших обсягів інвестицій в енергетичний сектор, а також сприяє заохочуванню підприємств до здійснення управління енергоспоживанням і мотивує як постачальників, так і споживачів інвестувати в енергоефективність кінцевого споживання.

У рамках цієї діяльності Проект USAID вдосконалював нормативно-правову базу, необхідну для реформування муніципального енергетичного сектору з метою залучення фінансування та інвестицій для енергоефективних проектів та заходів з використанням чистої енергії. Для досягнення цієї мети Проект працював з відповідними міністерствами і відомствами України, комітетами Верховної Ради України та іншими державними і приватними партнерами, зацікавленими у цьому процесі.

Проект розпочав свою діяльність в Україні у жовтні 2013 року.

Весь цей час нашими партнерами у досягненні позитивних змін були:

  • Міністерство Регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства;
  • Міністерство екології та природних ресурсів;
  • Міністерство соціальної політики;
  • Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг;
  • Міністерство економічного розвитку та торгівлі України;
  • Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження. 

Ми також тісно співпрацювали з Кабінетом міністрів України і профільними комітетами Верховної Ради, органами місцевого самоврядування, а також недержавними організаціями.

Нашими соратниками у впровадженні важливих для України реформ були також і міжнародні фінансові організації, серед яких Світовий Банк (WB), Європейський банк реконструкції та розвитку (EBRD), Європейський інвестиційний банк (EIB), Північна екологічна фінансова корпорація (NEFCO) та проекти технічної допомоги донорів, таких як Європейський Союз (ЄC), Програма розвитку ООН (UNDP), Міжнародна фінансова корпорація (IFC), Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).

Експерти Проекту разом із партнерами брали участь у робочих групах Парламенту, Уряду та інших відомств з метою розробки нових законів і підзаконних актів, а також внесення змін до чинних нормативно-правових актів. Експерти Проекту надавали допомогу в розробці ключових законів для реформування сектора муніципальної енергетики і житлово-комунальних послуг, у розробці правових механізмів залучення інвестицій для проектів з енергоефективності і заходів з чистої енергії, підвищенні ефективності та прозорості системи формування тарифів, покращенні рівня соціального захисту населення і сприянні розвитку ОСББ.

Підтримка у розробці законодавства

  • Національна енергетична стратегія до 2035 року;
  • Національний план дій з відновлюваної енергетики до 2020 року;
  • Національний план дій з енергоефективності до 2020 року;
  • Закон України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг";
  • Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та підзаконні нормативно-правові акти;
  • Закон України "Про ЕСКО" та підзаконні нормативно-правові акти ("Про внесення змін до Закону  "Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації");
  • Закон України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення";
  • Закон України "Про теплопостачання;
  • Закон України "Про житлово-комунальні послуги";
  • Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання";
  • Закон України "Про енергоефективність будівель".

ЗАВДАННЯ, ЯКІ ПРОЕКТ ДОПОМІГ РЕАЛІЗУВАТИ НА НАЦІОНАЛЬНОМУ РІВНІ У СФЕРАХ ТЕПЛОПОСТАЧАННЯ, ЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ

У тісній взаємодії фахівці НКРЕКП та експерти Проекту розробили низку документів для тарифної реформи у сферах теплопостачання та централізованого водопостачання і водовідведення, що «відкриває» стимули для своєчасного та достатнього інвестування, підвищення ефективності діяльності та покращення якості теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення.

Удосконалення системи державного регулювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення

У співпраці з НКРЕКП експерти Проекту USAID розробили необхідну законодавчу базу для переходу від чинної системи регулювання тарифів (витрати плюс) до системи на принципах стимулюючого регулювання. Впровадження стимулюючого регулювання забезпечить своєчасне інвестування, підвищення ефективності та якості послуг.

Удосконалення системи державного регулювання сфери муніципальної енергетики проводилося паралельно з розбудовою потенціалу. Для НКРЕКП та ліцензіатів сфер теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення були проведені масштабні навчальні заходи з питань прозорості регулювання, стимулюючого регулювання тарифів, розробки систем бенчмаркінгу та моніторингу якості послуг, удосконалення системи регуляторної звітності та запровадження практики відокремленого регуляторного обліку за видами ліцензованої діяльності та інші.

Посилення інституційної спроможності НКРЕКП та підвищення рівня професійних знань фахівців підприємств ліцензіатів НКРЕКП

Одним із пріоритетних напрямів співпраці Проекту USAID та НКРЕКП було проведення навчальних заходів (семінарів, круглих столів тощо) як окремо для фахівців НКРЕКП, так і спільних заходів для представників НКРЕКП та підприємств теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення з міст-партнерів Проекту USAID. План таких навчальних заходів формувався на основі опитування фахівців НКРЕКП та включав навчання з питань ціноутворення, обліку та оподаткування, інвестицій, технічних аспектів функціонування систем теплопостачання, запровадження виробництва теплової енергії з альтернативних видів палива, роботи зі споживачами та ін. Окремі семінари проводилися із залученням міжнародних консультантів, які висвітлювали світовий досвід та практику запровадження стимулюючого регулювання, бенчмаркінгу тощо. За 2014-2017 рр. було проведено 34 семінари, які відвідали 1472 учасники.

Розробка системи бенчмаркінгу на основі кращих світових практик

Як невід’ємну складову для запровадження стимулюючого регулювання тарифів було розроблено систему бенчмаркінгу для суб’єктів у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення. В рамках цієї допомоги було проведено комплексний аналіз діяльності підприємств зазначених сфер,  визначено цільові показники ефективності та первинні дані для їхнього розрахунку, здійснено кластеризацію ліцензіатів. Методологічні звіти й весь масив даних було передано до НКРЕКП.

Розробка системи моніторингу якості на основі кращих міжнародних практик

У рамках цієї діяльності було розроблено методологію оцінки та моніторингу якості для сфер теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, яка враховує побудову системного підходу до нормативних вимог якості послуг. Були розроблені автоматизовані системи для моніторингу показників якості, надано допомогу в розробці форм звітності щодо якості послуг. Форми були затверджені НКРЕКП.

Прозорість регулювання тарифів

Якість комунальних послуг з точки зору споживачів оцінювалася за допомогою спеціалізованого опитування. Ця робота охоплювала підготовку методології та інструментарію для дослідження думок споживачів щодо якості певних видів комунальних послуг і потенційну готовність платити більше у разі надання послуг кращої якості. Результати опитування були представлені у звіті в 2016 році.

На більш довгострокову перспективу новостворена система моніторингу якості послуг дає змогу регуляторному органу визначати з великою точністю цільові показники якості, що потребують вдосконалення в рамках стимулюючого регулювання.

Фахівцями Проекту було проаналізовано та описано рекомендації щодо регуляторної прозорості формування та встановлення тарифів, які відображено у відповідному звіті.

Покращення регуляторної звітності полягало в допомозі у вдосконаленні чинних форм та інструкцій до їхнього заповнення та підготовці проекту відповідної Постанови НКРЕКП (затверджена і набула чинності в 2017 році в рамках тарифного регулювання на основі витрати плюс). Підготовлені й перебувають у процесі консультацій проекти нових форм регуляторної звітності та інструкцій для підприємств на принципах стимулюючого регулювання.

Удосконалення регуляторної звітності та створення системи регуляторного обліку

Експерти Проекту USAID та фахівці НКРЕКП спільно здійснювали удосконалення регуляторної звітності підприємств теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення (ліцензіатів НКРЕКП) та запровадження системи регуляторного обліку, що сприяє створенню єдиної бази даних звітних показників. Оновлена регуляторна звітність дозволяє запровадити єдині принципи формування звітних показників діяльності ліцензіатів НКРЕКП, допомагає НКРЕКП у визначенні рівня покриття тарифами собівартості, обґрунтуванні рішень щодо необхідності зміни тарифів та дозволяє створити основу для запровадження національної системи бенчмаркінгу та переходу до стимулюючого регулювання. Так, в 2017 році набули чинності дві розроблені в рамках Проекту Постанови НКРЕКП: Постанова НКРЕКП №717 від 30.05.2017 "Про затвердження Правил організації звітності, що подається суб'єктами господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення до Національної Комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (набула чинності 14.09.2017) та Постанова НКРЕКП "Про затвердження Порядку (правил) організації та ведення обліку за ліцензованими видами діяльності суб'єктами господарювання у сфері теплопостачання" № 1223 від 10.10.2017 (набула чинності 10.11.2017). Постанова НКРЕКП «Про затвердження Правил організації та ведення обліку за ліцензованими видами діяльності суб’єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення № 1474 від 27.12.2017 прийнята, але ще не набула чинності.

Також в рамках Проекту в кінці 2017 року НКРЕКП спільно з консультантами розробили нові форми регуляторної звітності та правила обліку для ліцензіатів у разі застосування тарифів на принципах стимулюючого регулювання для сфери теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення. Для сфери теплопостачання один з документів, а саме Постанова НКРЕКП «Про затвердження Порядку (правил) організації та ведення обліку за ліцензованими видами діяльності у сфері теплопостачання на принципах стимулюючого регулювання» № 361 від 23.03.2018 прийнята, але не набула чинності.

Удосконалення політики соціального захисту

У співпраці з Міністерством соціальної політики Проект USAID допоміг удосконалити систему соціального захисту для малозабезпечених споживачів житлово-комунальних послуг. Для цього експерти Проекту проаналізуали кращі світові практики, провели аналітичні дослідження і надали експертну підтримку щодо підготовки відповідних документів та конкретних рекомендацій для уряду та міст-партнерів. Мета спільних напрацювань: зробити систему цільових субсидій більш доступною для вразливих верств населення. Розроблена довгострокова модель консолідує стимули до енергозбереження з боку тих, хто отримує соціальну допомогу, а також дозволяє підвищити прозорість і планування системи субсидій з боку держави. Запропоновані зміни мають на меті заохотити населення до впровадження енергоефективних заходів, а також підвищити адресність субсидій і стимулювати їхню монетизацію.

Зокрема, допомога Проекту USAID включала: 

  • аналіз споживання житлово-комунальних послуг малозабезпеченими домогосподарствами та підготовку рекомендацій щодо запровадження соціальних нормативів;
  • розробку і впровадження соціальних нормативів;
  • розробку рекомендацій щодо удосконалення та спрощення порядку надання субсидій;
  • участь у впровадженні нових механізмів надання субсидій;
  • проведення інформаційної кампанії щодо нових правил та механізмів надання субсидій; 
  • проведення навчання та надання консультацій для понад 3000 працівників регіональних офісів Міністерства соціальної політики.

У РЕЗУЛЬТАТІ СУБСИДІЇ ОТРИМАЛИ 6,5 МЛН ДОМОГОСПОДАРСТВ, ЩО ДОЗВОЛИЛО ЗНЯТИ СОЦІАЛЬНУ НАПРУГУ ПІД ЧАС СТРІМКОГО ПІДВИЩЕННЯ ТАРИФІВ В ОПАЛЮВАЛЬНІ СЕЗОНИ 2015-2016 ТА 2016-2017 РОКІВ.

  • розробку Концепції стимулювання до енергозбереження домогосподарств, які отримують субсидії на оплату житлово-комунальних послуг; 
  • розробку Концепції монетизації субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.

ЗАВДАННЯ, ЯКІ ПРОЕКТ ДОПОМІГ РЕАЛІЗУВАТИ

Разом зі спеціалістами Держенергоефективності експерти Проекту USAID реалізували низку ініціатив, які стали рушійною силою в процесі впровадження широкомасштабних змін у сфері енергоефективності та використання відновлюваної енергії, а саме:

  • розробили та сприяли прийняттю "Національного плану з енергоефективнасті та "Національного плану з відновлюваної енергетики", а також законів "Про енергетичну ефективність будівель",  "Про  внесення  змін  до  закону "Про теплопостачання" щодо стимулювання виробництва теплової енергії з альтернативних джерел енергії", "Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації";
  • провели початковий аналіз ресурсного потенціалу біомаси та описали рекомендації щодо організації ринкового обігу біомаси з метою збільшення її використання та забезпечення того, щоб попит на тверде паливо в Україні задовольнявся на основі ринкових принципів. Звіт і пакет законопроектів подано на розгляд Держенергоефективності;
  • розробили рекомендації щодо надання доступу до інфраструктури теплових мереж «третім особам» (демонополізація ринку теплопостачання) з метою підвищення інвестиційної привабливості та нарощування частки альтернативного палива в секторі теплопостачання; економічну модель було адаптовано для умов України. Звіт і пакет законопроектів подано на розгляд Держенергоефективності. Також було проведено оцінку систем централізованого теплопостачання кількох пілотних міст з точки зору можливостей оптимізації та інтеграції мереж. З метою отримання оптимальних показників для підвищення ефективності системи і створення можливостей використання залишкової (чи іншої) теплової енергії для постачання в інтегровану мережу – було проведено роботи з технічно-інженерного моделювання. Такий підхід дозволить підвищити стабільність системи, водночас зменшивши вартість теплової енергії; 
  • працювали над проектом Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери виробництва рідких біологічних видів палива". Цей законопроект було розроблено на виконання Національного плану дій з відновлюваної енергетики. Проект Закону спрямований на імплементацію положень Директиви Європейського Парламенту та Ради 2009/28/ЄС від 23 квітня 2009 року про заохочення до використання енергії, виробленої з відновлюваних джерел. Для впровадження закону Проектом USAID вже підготовлено та проведено обговорення національного стандарту "Біопаливо рідке та газове. Вимоги до скорочення викидів парникових газів"; 
  • започаткували та активно підтримували державну програму "теплих кредитів", а також сприяли прийняттю більш ніж 150 муніципальних програм;
  • забезпечили можливість проведення ЕСКО-тендерів через Систему публічних електронних закупівель "ProZorro", що вже в 2018 році допоможе укласти близько 250 ЕСКО-договорів у бюджетній сфері;
  • ці та багато інших ініціатив дозволили Україні зробити важливі кроки на шляху до впровадження енергоефективних заходів та використання альтернативних джерел енергії, що в свою чергу створить міцний фундамент для забезпечення енергетичної безпеки та енергонезалежності нашої держави.

Законопроекти та підзаконна нормативно-правова база щодо енергоефективності у будівлях, ЕСКО/EПК, комерційного обліку, житлово-комунальних послуг, розвитку ОСББ.

У цій сфері досягнуто значного прогресу:

•    09.04.2015 прийнято Закон України “Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації”;
•    14.05.2015 прийнято Закон України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”;
•    22.06.2017 прийнято Закон України “Про енергетичну ефективність будівель”;
•    22.06.2017 прийнято Закон України “Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання”;
•    09.11.2017 прийнято новий Закон України “Про житлово-комунальні послуги”.

Також фахівці Проекту USAID долучені до розробки деяких підзаконних нормативно-правових актів, прийняття яких передбачає Закон України “Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання”, а саме:

  • методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг; 
  • порядку прийняття приладу обліку на абонентський облік.

Та Закон України “Про житлово-комунальні послуги", а саме: 

  • зміни до порядків формування тарифів, затверджених Постановою КМУ № 869 від 1.06.2011 проекти типових договорів про надання комунальної послуги з постачання теплової енергії.   

Консультанти Проекту USAID брали участь у розробці та підготовці обґрунтувань проектів постанов КМУ України: 

  • порядок розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, послуг з газо- та електропостачання для індивідуального опалення - Затверджено постановою КМУ від 26 квітня 2017 року № 300 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»; 
  • зміни до соціальних нормативів користування послугами централізованого опалення та індивідуального опалення природним газом та електроенергією, затверджено постановою КМ України № 51 від 6 лютого 2017 року;
  • порядок визначення граничного розміру витрат на оплату послуги з управління багатоквартирним будинком, витрат на управління багатоквартирним будинком, виходячи з якого надаються субсидії населенню - затверджено постановою КМ України № 1022 від 28 грудня 2016 року;
  • зміни до соціальних нормативів користування послугами електропостачання за наявності окремого обліку споживання електроенергії за періодами часу - затверджено постановою КМ України від 28 жовтня 2015 р. № 842 Київ; 
  • зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива - Постанова КМ України від 28.02.2015 № 106 "Про удосконалення порядку надання житлових субсидій"; 
  • порядок встановлення соціальних норм житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами, щодо оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії - Постанову "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" № 409 прийнято 06.08.2014.

 

ПРОВЕДЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КАМПАНІЇ ЩОДО ПЕРЕВАГ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ, ВИКОРИСТАННЯ АЛЬТЕРНАТИВНИХ ДЖЕРЕЛ ЕНЕРГІЇ, СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ В УМОВАХ ЗРОСТАННЯ ТАРИФІВ

Потужна інформаційна кампанія, яку реалізовувала команда Проекту USAID в усіх своїх містах-партнерах, з року в рік набирала обертів та стала потужною рушійною силою у зміні відношення українців до енергозбереження, впровадження енергоефективних заходів, використання альтернативних джерел енергії тощо. Так, за підтримки Проекту USAID в різних куточках України відбулися тематичні заходи на національному та муніципальних рівнях (прес-брифінги, навчання для журналістів, форуми, конференції, Дні сталої енергії та ін.). Команда та експерти Проекту USAID працювали над створенням та розповсюджували серед населення багаточисельні тематичні  брошури, листівки, плакати, інфографіку. Ці матеріалиі не тільки розповідають про енергоефективність, джерела чистої енергії, але й дають відповіді на найгостріші питання сьогодення – чому зростають тарифи, як отримати субсидії, як визначити розмір субсидії, як контролювати свої енерговитрати. Крім того,  для своїх міст-партнерів команда Проекту створила  понад 4 500 тематичних бігбордів та сітілайтів.

Результати соціологічного опитування, яке проводив Київський міжнародний інститут соціології у вересні 2017 року, показали, що більш як 20% дорослого населення України впізнає інформаційні матеріали Проекту USAID, а понад 86% дорослого населення підтримує заходи з енергоефективності та впровадження альтернативних джерел енергії.

З огляду на те, що для більшості українців на сьогоднішній день телебачення є найпопулярнішим джерелом інформації, команда Проекту USAID разом з партнерами створила та активно поширювала власну телевізійну програму "Твій дім".
У програмі можна побачити, як зробити проживання у власному будинку комфортнішим та довідатися про історії людей, які вирішили створити ОСББ, взяти "теплі кредити", термомодернізувати свої будинки та встановити енергозберігаюче обладнання. Вже у першому сезоні програма "Твій дім" захопила неабияку увагу українців та увійшла в десятку найрейтинговіших телепередач каналу. Успіх першого сезону телепередачі спонукав нас до створення другого, а потім і третього, який вийшов на екрани в жовтні 2017 року. Загалом нашу програму у своєму ефірі показали 35 українських телеканалів з аудиторією 4,7 млн людей, а також переглянули понад 2 млн користувачів у Facebook. Останній наш сезон мав дещо інший формат, ніж перші два. По-перше, випуски телепередачі вдвічі довші (26 хвилин), сфокусовані на правових та технічних питаннях житлово-комунального господарства та послуг у цій сфері. В новому сезоні мова йде про найтиповіші проблеми для більшості українських багатоквартирних будинків та надаються ключі до їх вирішення. На додаток показуємо лайфхаки, які допомагають зробити власний дім більш енергоефективним. Прикладний підхід програми до вирішення типових проблем у житловому секторі сподобався українцям, про що свідчить рейтинг програми, у якому вона посідає почесне 5 місце серед найпопулярніших передач національного каналу UA-ПЕРШИЙ.

Згідно з опитуванням, яке провів Київський міжнародний інститут соціології, понад 20% дорослого населення України переглянуло принаймні один випуск передачі. Крім того, команда Проекту USAID постійно створювала соціальні відеоролики, які транслювалися в ефірі національних та регіональних телеканалів та привертали увагу українців до ощадливого використання енергії, запровадження енергоефективних заходів у багатоквартирних будинках, використання альтернативних джерел енергії, створення ОСББ тощо. 


Спецпроект «Обозреватель»

Об'єднавши свої зусилля з редакцією одного з найпопулярніших інтернет-видань в Україні, команда Проекту USAID створила серію тематичних публікацій. У них ми розказували  про способи скорочення енерговитрат та зменшення рахунків у платіжках за комунальні послуги, особливості функціонування та ефективного управління ОСББ, а також про дієві поради щодо проведення термомодернізації у житлових будинках. Впродовж чотирьох місяців було створено 12 статей, які переглянули близько 170 000 українців.

Робота зі ЗМІ

Насамперед було важливо довести журналістам необхідність висвітлювати теми енергетичної реформи та житлово-комунальних послуг об’єктивно та професійно, залишаючи упередженість та «смажені» факти в минулому. Ще одним ключовим завданням було навчити їх подавати інформацію про досить складні технічні аспекти та законодавчі норми точно й просто. Саме від знань журналістів та якості їхніх матеріалів залежать правильність висновків, які зроблять українці, а відтак – рішення, які вони приймуть. Розуміючи це, ми створили серію інтерактивних тренінгів для представників регіональних та національних ЗМІ, де навчання поєднувалося з прес-турами на об’єкти – підприємства та ОСББ, які активно впроваджують енергозберігаючі заходи та використовують альтернативні джерела енергії.

Поступово разом з експертами Проекту USAID журналісти вивчили сучасні технології енергетичної модернізації будівель, критерії обладнання та матеріалів для якісного виконання робіт, послідовність дій та рішень для ефективного використання енергоресурсів та економії сімейних коштів. Крім того, наші учасники дізналися про новітні технології подання інформації на різних медіа платформах, використання правильної термінології у статтях і відеосюжетах. Проаналізували ми й найпоширеніші міфи, якими «обросли» новоприйняті закони про «комерційний облік» та «житлово-комунальні послуги», а також історії про створення та функціонування ОСББ. Загалом участь у тренінгах взяли 615 українських журналістів.

Для того, щоб населення змогло отримати максимально вичерпні відповіді експертів та поради щодо того, як правильно утеплити свою оселю, як заощаджувати енергоресурси, як створити ОСББ, або які банки та на яких умовах кредитують енергоефективні заходи в житловому секторі – в червні 2016 року було створено спеціальну Гарячу лінію з питань енергозбереження. Поради від експертів Проекту отримали понад 10 000 українців.

Результати соціологічного опитування, яке проводив 
Київський міжнародний інститут соціології у вересні 2017 року показали, що більш як 20% дорослого населення України впізнає інформаційні матеріали Проекту USAID, а понад 86% дорослого населення підтримує заходи з енергоефективності та впровадження альтернативних джерел енергії.

У Києві відбулась друга серія засідань шести робочих груп з розробки Плану дій низьковуглецевого розвитку України. Так, з 5 по 8 липня представниками профільних міністерств, академії наук, бізнесу та громадських організацій спільно з експертам и Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» обговорювали повний каталог заходів, які мають бути включені до Плану дій, в таких секторах: енергопостачання, енергоспоживання в ЖКГ, транспорт, сільське і лісове господарство та інші. Також під час засідань було представлено методику аналізу, яка в майбутньому дозволить визначити пріоритети заходів з низьковуглецевого розвитку України.

Проект МЕР включає чотири напрямки діяльності:

1.    Удосконалення регуляторної та правової бази для енергоефективності та чистої енергії;
2.    Сприяння енергетичному плануванню, інвестиціям у енергоощадні технології та застосування відновлюваних джерел енергії;
3.    Розвиток потенціалу урядових та неурядових організацій щодо енергоефективності, відновлюваних джерел та зменшення викидів;
4.    Підвищення потенціалу Уряду України для розробки та впровадження стратегій низьковуглецевого розвитку.


НАПРЯМОК 2

ЗАЛУЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙ В ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІСТЬ І ЧИСТУ ЕНЕРГІЮ

Проект USAID співпрацює з 34 містами, які було обрано на конкурсній основі. Серед них Балта, Бахмут, Білгорода-Дністровський, Болград, Вінниця, Дніпропетровськ, Добропілля, Запоріжжя, Івано-Франківськ, Ізмаїл, Кам'янець-Подільський, Київ, Краматорськ, Кременчук, Кривий Ріг, Луцьк, Львів, Маріуполь, Мирноград, Одеса, Павлоград, Покровськ, Рені, Рубіжне, Рівне, Сєвєродонецьк, Слов’янськ, Суми, Тернопіль, Херсон, Хмельницький, Чернігів, Чорноморськ, Южне.

Щоб охопити всі важливі сектори енергоспоживання та гармонізувати їх з енергетичним законодавством Європейського Союзу, Проект USAID допомагає містам-партнерам:

•    Розробити чи вдосконалити План Дій Сталого Енергетичного Розвитку (ПДСЕР)
•    Запровадити систему енергоменеджменту
•    Забезпечити кредитні гарантії для реалізації інвестиційних проектів
•    Реалізувати підтримкумеханізмів, що мобілізують інвестиції


Розробка чи вдосконалення Плану Дій Сталого Енергетичного Розвитку (ПДСЕР)

План дій зі сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР) – це надзвичайно важливий документ, який розробляється і впроваджується містами багатьох країн світу в рамках провідної ініціативи Європейського Союзу – Угоди мерів. Її було створено у відповідь на нагальні екологічні та енергетичні виклики (парниковий ефект і пов’язані з ним негативні зміни клімату та неминуче вичерпання в найближчій перспективі викопних енергоресурсів – нафти, природного газу та вугілля).

Сталий енергетичний розвиток міста передбачає задоволення енергетичних потреб місцевої громади без шкоди для майбутніх поколінь. Приєднуючись до Угоди мерів, українські міста добровільно зобов’язуються підвищувати енергоефективність та нарощувати використання альтернативних і відновлюваних джерел енергії на своїх територіях. Такий підхід дає змогу скоротити споживання традиційних видів палива та зменшити викиди вуглекислого газу (СО2) у навколишнє середовище щонайменше на 20% до 2020 р.

Для того, щоб сприяти досягненню амбітних цілей своїх міст-партнерів, Проект USAID допомагає їм з розробкою методики моніторингу та перевірки економії енергії, скорочення викидів парникових газів, економічної ефективності заходів, що здійснюються в рамках ПДСЕР.

Допомога Проекту USAID також включає визначення інвестиційних проектів, шляхом проведення енергетичних аудитів; підготовку техніко-економічних досліджень та обґрунтувань (із зазначенням вартості, економії енергії та заощаджень на рахунках і скорочення викидів парникових газів); підготовку бізнес-планів із зазначенням економічної ефективності, фінансової вигоди та грошових потоків.

Проект USAID допомагає муніципалітетам у підготовці заявок для фінансування інвестиційних проектів. Фінансування для них може надходити з одного або декількох джерел: міський бюджет; кредити комерційних банків; муніципальні облігації на внутрішньому ринку капіталу; а також пільгова кредитна підтримка з боку МФО (наприклад, НЕФКО, Світовий банк, МФК, ЄІБ та ЄБРР). Там, де це доцільно і технічно можливо, комерційне кредитування може бути підтримане програмою часткових гарантій DCA USAID. Проект USAID допомагає створити або підтримує діяльність Груп Впровадження Проектів для сприяння залученню та виконанню кредитів МФО.

Запровадження системи енергоменеджменту

Проект USAID допомагає своїм містам-партнерам у розробці систем енергоменеджменту, які створюються відповідно до положень стандарту ISO 50001. Він встановлює систему вимірювання та моніторингу споживання енергії. Отримана інформація служить основою для визначення енергоефективних заходів та прийняття рішень керівництвом щодо можливих заощаджень. Для побудови ефективної системи енергоменеджменту у своїх містах-партнерах, Проект USAID проводить навчання технічного персоналу та фахівців відповідного рівня.

Забезпечення кредитних гарантій для реалізації інвестиційних проектів

Щоб сприяти фінансуванню енергоефективних заходів в своїх містах-партнерах, Проект USAID через USAID/Україна  співпрацює з комерційними банками та іншими фінансовими установами для надання часткових гарантій (DCA).. Часткові гарантії підтримують кредитування для реалізації інвестиційної діяльності в рамках Проекту USAID.

Для успішної реалізації цього завдання, Проект USAID проводить навчання для співробітників банків-партнерів із наступних питань: оцінка кредитів на енергоефективність, оцінка енергоефективних проектів, андерайтинг, управлінні ризиками, забезпечення вимог до своєчасного подання звітності, оцінка ефективності профінансованих проектів, моніторинг виконання профінансованих енергоефективних проектів. 

Проект USAID співпрацює з фінансовими установами та іншими донорами для забезпечення в Україні розважливої практики кредитування та правових положень, спрямованих на заохочення комерційних інвестицій у сектор енергоефективності.

Крім того, Проект USAID надає технічну допомогу та проводить діяльність з розвитку потенціалу для надання комерційними банками кредитів на енергоефективність муніципалітетам, комунальним підприємствам, ОСББ і установам приватного сектору, які реалізують енергоефективні проекти у житловому секторі або секторі громадських будівель (наприклад, ЕСКО).

Підтримка механізмів, що мобілізують інвестиції

Проект USAID підтримує механізми мобілізації інвестицій і залучає місцеві організації (такі як Енергосервісні компанії (ЕСКО) та інжинірингові компанії) для розподілу інвестиційних ризиків у проектах з енергоефективності.

Використовуючи кращі міжнародні практики та досвід, Проект USAID допомагає муніципалітетам реалізовувати механізми державно-приватного партнерства (ДПП) в сфері енергоефективності. ДПП можуть набувати різних форм, в тому числі "ЕСКО-моделі", які не передбачають початкових витрат для міста, а погашення боргу здійснюється протягом терміну дії енергосервісного контракту. У рамках цього завдання, Проект USAID допомагає муніципалітетам вести переговори між учасниками ДПП і створює для них відповідні механізми взаємодії. Механізми ДПП та/або ЕСКО є особливо привабливими для фінансування проектів МФК та ЄБРР.



Наприкінці червня відбувся семінар «Інвестиційні програми: джерела фінансування, особливості обліку та оподаткування, напрямки вдосконалення нормативно-правової бази». Участь у заході взяли працівники НКРЕКП та представники теплокомуненерго і водоканалів з 17 міст-партнерів Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні». Окрім чинної нормативно-правової бази, яка регулює інвестиційні програми у сферах тепло-, водопостачання і водовідведення, присутні говорили і про напрямки її вдосконалення. Також учасники семінару розглянули питання щодо зарахування, обліку і використання коштів на поточних рахунках зі спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами.

Проект USAID включає чотири напрямки діяльності:

1.    Удосконалення регуляторної та правової бази;
2.    Залучення івестицій в енергоефективність і чисту енергію;
3.    Розвиток професійного потенціалу та пиширення кращих практик;
4.    Стратегія низьковуглецевого розвитку України.


НАПРЯМОК 3

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ТА ПОШИРЕННЯ КРАЩИХ ПРАКТИК

Ефективна реалізація та тиражування кращих практик Проекту USAID потребує розвитку професійного потенціалу українських установ та муніципалітетів. Навчання спеціалістів забезпечує запровадження кращих світових практик в Україні та сталість результатів, а також розповсюдження досягнень Проекту як на муніципальному, так і на національному рівнях. Це допомагає створити сприятливе середовище для реалізації енергоефективних заходів з використанням ринкових механізмів. Крім того, діяльність з розвитку професійного потенціалу необхідна для запровадження стандартизованих профільних послуг, таких як процедури енергетичного аудиту та сертифікація аудиторів. Розвиток потенціалу ЕСКО та удосконалені практики Енергетичних перфоманс-контрактів (ЕПК) необхідні у зв’язку з новизною та складністю відповідних правових та фінансових інструментів, які зараз існують в Україні.

У рамках цього завдання місцеві громади, органи місцевого самоврядування та неурядові організації, з якими співпрацює Проект USAID, вивчають нові практики та методики й, відповідно, беруть на себе відповідальність як за діяльність, так і за результати запровадження нових проектів і технологій в Україні.

В ході реалізації цього напрямку Проект USAID зосередився на підготовці місцевих неурядових організацій для отримання прямого гранту від USAID:

Протягом першого року своєї діяльності в Україні, Проект USAID обрав на конкурсній основі  чотири неурядових організації (НУО), які працюють у сфері ЕЕ/ЧЕ для майбутнього партнерства. Для забезпечення ефективної співпраці, Проект USAID розробив План відбору та розвитку потенціалу (ПВРП), в якому, серед іншого, було визначено потреби у навчанні обраних організацій. У подальшому фахівці Проекту допомогли професійними НУО пройти серію тренінгів з питань управління фінансовими та людськими ресурсами, процедури закупівель та реалізації проектів з ЕЕ/АЕ. Така допомога та тренінги підготували НУО до подальшої роботи в рамках завдань Проекту USAID.

Чотири невеликих субґранти було надано НУО, які успішно реалізували проекти в рамках своїх завдань: Асоціація «Енергоефективні міста України» (Проект «Практична модель розбудови спроможності органів місцевого самоврядування ефективно управляти енергією»); НУО «Асоціація інженерів енергетиків України» (Проект «Запровадження незалежної сертифікації спеціалістів з енергоменеджменту»); НУО «Асоціація енергоаудиторів у житлово-комунальному господарстві» (Проект «Підтримка інституційної спроможності українських міст в розробці та реалізації політики сталого енергетичного розвитку»); НУО «Агентство з відновлюваної енергетики» (Проект «Сприяння заміщенню природного газу біомасою при виробництві теплової енергії»).

Проект USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (Проект USAID) та Київська міська державна адміністрація відкривають Гарячу лінію з питань енергозбереження, програм підтримки впровадження енергоефективних заходів, створення ОСББ та ін. Відтепер українці абсолютно безкоштовно можуть отримати поради експертів щодо того, як правильно утеплити свою оселю, як заощаджувати енергоресурси, або які банки та на яких умовах кредитують енергоефективні заходи. Тож, якщо ви шукаєте професійні відповіді на ці та інші запитання – не зволікайте! Телефонуйте на Гарячу лінію!

Проект USAID включає чотири напрямки діяльності:

1.    Удосконалення регуляторної та правової бази;
2.    Залучення івестицій в енергоефективність і чисту енергію;
3.    Розвиток професійного потенціалу та поширення кращих практик;
4.    Стратегія низьковуглецевого розвитку України.


НАПРЯМОК 4

СТРАТЕГІЯ НИЗЬКОВУГЛЕЦЕВОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ

Проект USAID надавав технічну підтримку уряду України, а саме Міністерству екології та природних ресурсів України (далі Мінприроди) у рамках Меморандуму про взаєморозуміння та Робочого плану щодо формування та реалізації державної політики у сфері зміни клімату та низьковуглецевого розвитку України.

Проект USAID надавав підтримку щодо формування державної політики у сфері зміни клімату. Протягом Проекту було розроблено та затверджено урядом України 2 важливих нормативно-правових акти у сфері зміни клімату, а саме:

Ці нормативно-правові акти вперше з часів незалежності України окреслили проблему зміни клімату на національному рівні та визначили шляхи її вирішення.

На початку 2015 року Проект USAID спільно з Мінприроди ініціював розробку Стратегії низьковуглецевого розвитку України до 2050 (далі – Стратегія) на виконання положень Рамкової конценії ООН зі зміни клімату та Паризької угоди. За підтримки американського Центру кліматичних стратегій Інк. (компанія CCS), який є світовим лідером з питань формування цілей та завдань низьковуглецевого розвитку, – спеціалісти Мінприроди та експерти Проекту USAID започаткували та провадили інклюзивний та прозорий процес розробки Стратегії із залученням широкого кола зацікавлених осіб. Протягом майже трьох років до роботи над документом було залучено понад 700 зацікавлених осіб – представників уряду, центральних органів виконавчої влади, громадянського та експертного середовища, науки, бізнесу. У вересні 2017 року довгостроковий стратегічний документ - національну Стратегію низьковуглецевого розвитку України до 2050 року було представлено під час Третьої конференції низьковуглецевого розвитку, її опублікували на офіційному сайті Мінприроди для громадського обговорення. Це перший довгостроковий стратегічний документ в Україні, який моделює низьковуглецевий економічний розвиток до 2050 року.

Треба зазначити, що Стратегію було розроблено відповідно до положень Паризької угоди, яку Верховна Рада України однією з перших у світі ратифікувала в липні 2016 року.

Для розробки стратегії було створено шість технічних робочих груп, до складу яких увійшли 140 спеціалістів з питань:

  • енергопостачання; 
  • енергоспоживання у промисловості; 
  • енергоспоживання у ЖКХ; 
  • транспорту; 
  • управління відходами; 
  • сільського та лісового господарств.

Важливою складовою процесу розробки Стратегії було моделювання та прогнозування сценаріїв низьковуглецевого розвиту за допомогою національної моделі TIMES-Україна, яку створено Інститутом економіки та прогнозування НАН України на базі всесвітньо визнаної моделі TIMES/MARKAL за підтримки USAID.

В рамках Проекту USAID реалізовано наступні заходи: 

  • розроблено Стратегію низьковуглецевого розвитку України до 2050 року, та завершено розробку каталогу національних політик та заходів з низьковуглецевого розвитку; 
  • розроблено План удосконалення Національної системи обліку (кадастру) викидів та поглинання парникових газів України, а також надано підтримку підготовки щорічного Національного кадастру викидів і поглинання парникових газів ПГ в Україні за 1990-2014 роки (переглянути документ можна тут);
  • розроблено пакет підзаконних актів щодо створення системи моніторингу, звітності та верифікації ПГ в України, включно з наступними документами Правила верифікації звітів про моніторинг; Правила моніторингу, звітності та верифікації (МЗВ) - Загальні методичні рекомендації для установок;
  • розроблено прогнозні сценарії розвитку сектору енергетики для Очікуваного національно-визначеного внеску України до Паризької Угоди та для енергетичної стратегії України до 2035 року. Надана підтримка процесу консультацій із громадськістю та узгодження з ЦОВВами проекту Очікуваного національно визначеного внеску України (ознайомитися можна за посиланням або за посиланням);
  • реалізовано навчальну програму щодо системи моніторингу, звітності та верифікації для галузі виробництва цементу у співпраці з національною галузевою асоціацією «Укрцемент» та навчальну програму щодо системи моніторингу, звітності та верифікації у трьох містах-партнерах для галузі комунальної енергетики у співпраці з міськими органами виконавчої влади;
  • розроблено та надруковано посібник з Моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів;
  • розроблено та надруковано "Посібник для оцінки потреби в технологіях для муніципального сектору";
  • розроблено та надруковано матеріали відповідних положень ЄС щодо системи моніторингу, звітності та верифікації; (матеріали можна переглянути тут: Правила верифікації звітів оператора про моніторингПравила верифікації звітів про моніторинг);
  • розроблено методику розрахунку викидів ПГ для біопалива та біорідин, відповідно до положень Директиви 2009/28/EC, Додаток V, в рамках співпраці з  Державним агенством з енергоефективності;
  • створено українську електронну платформу щодо стратегії низьковуглецевого розвитку.

 

18 травня заступник директора Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа у Україні» (Проект USAID) Дмитро Ємельяненко взяв участь у виставці «AquaTherm 2016». Щороку цей спеціалізований захід збирає більш ніж 1 000 учасників та представників понад 300 національних та міжнародних компаній, які представляють новітні інженерні рішення. Особливістю цьогорічної виставки стало представлення енергозберігаючих технологій та рішень для систем опалення, кондиціонування, очищення води, тощо.

Під час свого виступу Дмитро Ємельяненко зазначив, що сьогодні Україна як ніколи потребує максимальної концентрації своїх зусиль задля посилення власної енергетичної безпеки. «Впровадження енергоефективних заходів, беззаперечно, є основою для забезпечення енергетичної незалежності України. І, в першу чергу, такі заходи треба реалізовувати в муніципальному секторі. Так, модернізації потребують системи освітлення та транспорту, водопостачання та водовідведення, теплопостачання та поводження з твердими побутовими відходами. Експерти Проекту USAID щодня допомагають своїм містам-партнерам крок за кроком зменшувати енерговитрати». 

 

НОВИЙ ЗАКОН “ПРО ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ”: НАВІЩО ВІН ПОТРІБЕН ТА ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ

НОВИЙ ЗАКОН “ПРО ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ”: МІФИ ТА ДОМИСЛИ 

ЗАКОН УКРАЇНИ “ПРО КОМЕРЦІЙНИЙ ОБЛІК ТЕПЛОВОЇ ЕНЕРГІЇ ТА ВОДОПОСТАЧАННЯ” І МІФИ ДОВКОЛА НЬОГО

ЗАКОН УКРАЇНИ “ПРО КОМЕРЦІЙНИЙ ОБЛІК ТЕПЛОВОЇ ЕНЕРГІЇ ТА ВОДОПОСТАЧАННЯ”: ЗМІСТ, ДІЙСНІСТЬ І ДОМИСЛИ

ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ "ПРО КОМЕРЦІЙНИЙ ОБЛІК ТЕПЛА І ВОДИ" ТА "ПРО ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ" (PDF) 

 

ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ: ЩО
РОБИТИ І ДЕ ВЗЯТИ ГРОШІ?

НАШ БУДИНОК -
НАША ВЛАСНІСТЬ

ЯК СТВОРИТИ
ОСББ?

УПРАВЛІННЯ БУДИНКОМ:
ЯК РЕАЛІЗУВАТИ СВОЇ ПРАВА

ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ У БУДИНКУ

БРАКУЄ ТЕПЛА?

ЧИСТА ЕНЕРГІЯ ЧИСТЕ МАЙБУТНЄ

 

ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ДАЙДЖЕСТ №1-4
"НОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ІНВЕСТИЦІЙ"
ДЕЯКІ АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ
ЩОДО ЖИТЛОВИХ СУБСИДІЙ
ЯКІСТЬ ТА ВАРТІСТЬ
КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ

 

ЗАКОН УКРАЇНИ “ПРО КОМЕРЦІЙНИЙ ОБЛІК ТЕПЛОВОЇ ЕНЕРГІЇ ТА ВОДОПОСТАЧАННЯ” І МІФИ ДОВКОЛА НЬОГО

ЗАКОН УКРАЇНИ “ПРО КОМЕРЦІЙНИЙ ОБЛІК ТЕПЛОВОЇ ЕНЕРГІЇ ТА ВОДОПОСТАЧАННЯ”: ЗМІСТ, ДІЙСНІСТЬ І ДОМИСЛИ

ЕНЕРГЕТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ДЖЕРЕЛ ЧИСТОЇ ЕНЕРГІЇ ВОЛИНІ, СУМЩИНИ ТА ХЕРСОНЩИНИ

ВОЛИНЬ СУМЩИНА ХЕРСОНЩИНА
ОЦІНКА ПОТЕНЦІАЛУ ВОЛИНІ ОЦІНКА ПОТЕНЦІАЛУ СУМЩИНИ ОЦІНКА ПОТЕНЦІАЛУ ХЕРСОНЩИНИ



ЕНЕРГІЯ БІОМАСИ, ВІТРУ, ВОДИ ТА СОНЦЯ

ЕНЕРГІЯ БІОМАСИ ЕНЕРГІЯ ВІТРУ ЕНЕРГІЯ ВОДИ ЕНЕРГІЯ СОНЦЯ

З ЧОГО СКЛАДАЄТЬСЯ ТАРИФ?

ЧОМУ ЗРОСТАЮТЬ ТАРИФИ?



ЧОМУ ЗРОСТАЮТЬ ТАРИФИ?





ПОСІБНИКИ

ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ: ЩО
РОБИТИ І ДЕ ВЗЯТИ ГРОШІ?
(ЛЬВІВ)

НАШ БУДИНОК -
НАША ВЛАСНІСТЬ
(ЛЬВІВ)

УПРАВЛІННЯ БУДИНКОМ:
ЯК РЕАЛІЗУВАТИ СВОЇ ПРАВА
(ЛЬВІВ)

Актуальні новини

Тепло виходить з квартири і не повертається! А якщо повертається, то у вигляді послуг з теплопостачання, за які ви сплачуєте гроші. Ми пропонуємо вам 10 порад, які допоможуть вам зберегти і тепло, і гроші.

Читати далі...
Головна причина різкого підвищення тарифів зараз – штучне стримування їх зростання у минулому. Споживай ефективно. Ставай відповідальним споживачем.
Змінюй ментальність.

Читати далі...
Заощадження енергії у вашому будинку – ваш особистий внесок у зміцнення енергетичної безпеки України. Пропонуємо практичні поради з енергозбереження на кухні, у ванній кімнаті і туалеті та у кімнатах.

Читати далі...