Проект USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" підтримував механізми мобілізації інвестицій і залучав місцеві організації (такі як Енергосервісні компанії (ЕСКО) та інжинірингові компанії) для розподілу інвестиційних ризиків у проектах з енергоефективності.

Використовуючи кращі міжнародні практики та досвід, Проект USAID надавав допомогу муніципалітетам реалізовувати механізми державно-приватного партнерства (ДПП) у сфері енергоефективності. ДПП можуть набувати різних форм, в тому числі «ЕСКО-моделі», які не передбачають початкових витрат для міста, а погашення боргу здійснюється протягом терміну дії енергосервісного контракту. У рамках цього завдання Проект USAID допомагав муніципалітетам вести переговори між учасниками ДПП і створював для них відповідні механізми взаємодії. Механізми ДПП та/або ЕСКО є особливо привабливими для фінансування проектів МФК та ЄБРР.

Досвід та впровадження ЕСКО-механізму в Україні

За підтримки Проекту USAID було розроблено та у 2015 році прийнято Закон України «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації», який відкрив для українців можливість залучати приватних інвесторів для реалізації енергоефективних проектів. Законом передбачається, що впроваджувати енергоефективні заходи в державних і муніципальних будівлях, а також у житловому приватному секторі відтепер можуть вітчизняні та міжнародні ЕСКО компанії. І роботи для них на цій ниві є вдосталь – лише бюджетних закладів, які надмірно використовують енергоресурси та потребують проведення термомодернізації на суму в ₴8 млрд, в Україні нараховується близько 80 тисяч. У 2017 році депутати внесли зміни до цього закону, відповідно до яких муніципалітети змогли оголошувати на офіційному порталі інформацію про публічні закупівлі України – prozorro.gov.ua, тендери на закупівлю послуг ЕСКО компаній для реалізації енергоефективних  проектів у бюджетних закладах. Скористатися цією можливістю вирішив Одеський регіон. Отримавши від потенційних інвесторів вимоги до об’єктів, які б вони хотіли модернізувати за ЕСКО-механізмом, до Проекту USAID звернулися Білгород-Дністровський, Одеса та Одеська обласна адміністрація з проханням надати експертну оцінку потенційних об’єктів. Першочергово експерти провели попереднє інвестиційне ранжування, за результатами якого було відібрано 135 бюджетних закладів. З них міські ради обрали 80 для проведення експрес-енергообстеження. При подальшому розгляді отриманих на prozorro.gov.ua результатів, Одеська обласна рада, а також Одеська та Білгород-Дністровська міські ради оголосили 40 тендерів про закупівлю енергосервісу для загальноосвітніх закладів. За підрахунками інвесторів впровадження енергоефективних заходів в обраних бюджетних закладах дозволить отримати економію енергоресурсів від 20 до 30%. Очікується, що у 2018 році по всій Україні буде укладено близько 260 ЕСКО договорів щодо обслуговування закладів бюджетної сфери.

Щоб сприяти фінансуванню енергоефективних заходів у своїх містах-партнерах, Проект USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" через USAID/Україна співпрацював з комерційними банками та іншими фінансовими установами для надання часткових гарантій (DCA). Часткові гарантії підтримують кредитування для реалізації інвестиційної діяльності в рамках Проекту USAID.

Для успішної реалізації цього завдання Проект USAID проводив навчання для співробітників банків-партнерів із наступних питань: оцінка кредитів на енергоефективність, оцінка енергоефективних проектів, андерайтинг, управління ризиками, забезпечення вимог до своєчасного подання звітності, оцінка ефективності профінансованих проектів, моніторинг виконання профюінансованих енергоефективних проектів. 

Проект USAID співпрацював із фінансовими установами та іншими донорами для забезпечення в Україні розважливої практики кредитування та правових положень, спрямованих на заохочення комерційних інвестицій у сектор енергоефективності.

Крім того, Проект USAID надавав технічну допомогу та проводив діяльність із розвитку потенціалу для надання комерційними банками кредитів на енергоефективність муніципалітетам, комунальним підприємствам, ОСББ та установам приватного сектору, які реалізують енергоефективні проекти у житловому секторі або секторі громадських будівель (наприклад, ЕСКО).

Місто Хмельницький отримало позитивне рішення кредитного комітету Північної екологічної фінансової корпорації (NEFCO) щодо пільгового кредиту за програмою «Енергозбереження» на проведення комплексної термодернізації
5 бюджетних закладів у 10 млн
грн, а також грантової допомоги за Програмою співфінансування від Фонду Східноєвропейського партнерства з енергоефективності та довкілля (Фонду Е5Р) в обсязі 5 млн грн. Міський бюджет профінансує проект на 1,7 млн грн.

Проект USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" надавав допомогу своїм містам-партнерам у розробці систем енергоменеджменту, які створюються відповідно до положень стандарту ISO 50001, який встановлює систему вимірювання та моніторингу споживання енергії. Отримана інформація служить основою для визначення енергоефективних заходів та прийняття рішень керівництвом щодо можливих заощаджень. Для побудови ефективної системи енергоменеджменту у своїх містах-партнерах Проект USAID проводив навчання технічного персоналу та фахівців відповідного рівня.

За підтримки експертів міста розробили та запровадили власну енергетичну політику, визначали її цілі, завдання та плани дій, норми та стандарти у сфері енергозбереження та підвищення енергоефективності. Близько 40 тренінгів та семінарів з питань оптимізації функціонування систем енергоменеджменту було організовано для очільників та спеціалістів міських рад. Все це дало змогу нашим містам-партнерам обрати таку модель управління енергоресурсами та енерговитратами, яка б найкраще відповідала вже існуючим в мерії організаційним процесам та сприяла активному залученню місцевих спеціалістів та очільників міст. 

Підтримка у розробці національних стандартів з енергоменеджменту та енергоаудиту

Завдяки спільним зусиллям Проекту USAID та Держенергоефективності українські міста можуть тепер розробляти та впроваджувати ефективні системи енергетичного менеджменту, які відповідатимуть всім міжнародним та національним стандартам. Це дозволить досягти без додаткових інвестицій економії енергоресурсів за рахунок енергоефективної поведінки споживачів (від 5 до 8%), а також до 20% скоротити рівень енергоспоживання за рахунок налагодження енергоефективної експлуатації об’єктів.

ПРОЕКТ USAID CПІЛЬНО З ДЕРЖЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ ПІДГОТУВАЛИ:

ОГЛЯДОВИЙ ЗВІТ «ПРАКТИКИ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ДИРЕКТИВИ ЄС 2012/27 ЩОДО СИСТЕМ ЕНЕРГОМЕНЕДЖМЕНТУ ТА ЕНЕРГОАУДИТУ В УКРАЇНІ».

ПОЛОЖЕННЯ ПРО:

  • запровадження систем енергетичного менеджменту в бюджетних установах, що фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів;
  • проведення моніторингу споживання паливно-енергетичних ресурсів бюджетними установами;
  • матеріальне стимулювання осіб, відповідальних за впровадження систем енергетичного менеджменту в бюджетних установах;
  • встановлення лімітів споживання енергоносіїв бюджетними установами.

За підтримки Проекту була проведена сертифікація спеціалістів з енергетичного менеджменту міст-партнерів відповідно до міжнародних стандартів. Понад 50 фахівців пройшли навчання та отримали дипломи енергоменеджерів.

Крім того, ПРОЕКТ USAID:

  • Надав допомогу у прийнятті національних стандартів з енергоменеджменту в Україні.
  • Розробив національний стандарт України «Методи та етапи проведення енергетичних аудитів будівель».
  • Підготував методологію виконання енергоаудиту муніципальних енергетичних систем.
  • Розробив «Посібник з муніципального енергетичного менеджменту».
  • Провів аналіз кращих практик, здійснив розробку єдиної методології та стимулів для запровадження системи енергоменеджменту в муніципалітетах, надав допомогу в розробці єдиної методології та настанов щодо енергомоніторингу, енергоменеджменту, лімітів енергоспоживання та використання коштів, одержаних від заощаджень.

В рамках цього завдання наші експерти провели понад 930 енергоаудитів на об’єктах бюджетної сфери у понад 30 містах-партнерах Проекту USAID. Це дозволило розробити документацію для залучення фінансування від міжнародних фінансових організацій, як от Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), Північна екологічна фінансова корпорація (NEFCO) та інших. За результатами проведеної роботи муніципалітети зможуть мобілізувати понад $101 млн на реалізацію проектів з термомодернізації 306 бюджетних будівель.

Для міста Івано-Франківська в рамках Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» розробляється попереднє ТЕО проекту поводження з твердими побутовими відходами та системи збору й утилізації звалищного газу.

План дій зі сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР) – це надзвичайно важливий документ, який розробляється і впроваджується містами багатьох країн світу в рамках провідної ініціативи Європейського Союзу – Угоди мерів. Її було створено у відповідь на нагальні екологічні та енергетичні виклики (парниковий ефект і пов’язані з ним негативні зміни клімату та неминуче вичерпання викопних енергоресурсів – нафти, природного газу та вугілля – в найближчій перспективі.

Сталий енергетичний розвиток міста передбачає задоволення енергетичних потреб місцевої громади без шкоди для майбутніх поколінь. Приєднуючись до Угоди мерів, українські міста добровільно зобов’язуються підвищувати енергоефективність та нарощувати використання альтернативних і відновлюваних джерел енергії на своїх територіях. Такий підхід дає змогу скоротити споживання традиційних видів палива та зменшити викиди вуглекислого газу (СО2) у навколишнє середовище щонайменше на 20% до 2020 р.

Для того, щоб сприяти досягненню амбітних цілей своїх міст-партнерів, Проект USAID надавав допомогу їм з розробкою методики моніторингу та перевірки економії енергії, скорочення викидів парникових газів, економічної ефективності заходів, що здійснюються в рамках ПДСЕР.

Допомога Проекту USAID також включала визначення інвестиційних проектів шляхом проведення енергетичних аудитів; підготовку техніко-економічних досліджень та обґрунтувань (із зазначенням вартості, економії енергії та фінансових заощаджень і скорочення викидів парникових газів); підготовку бізнес-планів із зазначенням економічної ефективності, фінансової вигоди та грошових потоків.

Cвою роботу експерти Проекту USAID розпочали з проведення оцінки ключових секторів міської інфраструктури: теплопостачання, житлових та громадських будівель, системи водопостачання та водовідведення, транспорту, вуличного освітлення, а також програм поводження з твердими побутовими відходами. Результати оцінки, розрахунки спеціалістів та громадські обговорення допомогли містам визначити пріоритетні напрями, які потребували негайних змін з точки зору енергозбереження та енергонезалежності.

Спільно з містами експерти Проекту USAID підготували 25 «Планів дій зі сталого енергетичного розвитку» (ПДСЕР) та «Планів дій зі сталого енергетичного розвитку і клімату» (ПДСЕРК). Прийнявши їх, депутати міських рад відкрили для своїх громад реальні можливості для залучення значних інвестицій для реалізації енергоефективних проектів та ініціатив. Розроблені плани дій містять понад 600 проектів щодо впровадження енергоефективних заходів та використання альтернативних джерел енергії в ключових інфраструктурних секторах.

Проект USAID надавав допомогу муніципалітетам у підготовці заявок для фінансування інвестиційних проектів. Фінансування для них може надходити з одного або декількох джерел: міський бюджет; кредити комерційних банків; муніципальні облігації на внутрішньому ринку капіталу; а також пільгова кредитна підтримка з боку МФО (наприклад, НЕФКО, Світовий банк, МФК, ЄІБ та ЄБРР). Там, де це доцільно і технічно можливо, комерційне кредитування може бути підтримане програмою часткових гарантій DCA USAID. Проект USAID надавав допомогу у створенні або підтримці діяльності Груп Впровадження Проектів для сприяння залученню та виконанню кредитів МФО.

Так, команда Проекту USAID допомогла містам залучити необхідні для реалізації ПДСЕР кошти. За запитом від міст-партнерів команда Проекту детально опрацювала 60 інвестиційних проектів загальною вартістю  близько $490 млн. Експерти Проекту USAID провели детальні енергоаудити ключових секторів муніципальної інфраструктури, підготували інвестиційні техніко-економічні обґрунтування (ТЕО), розробили бізнес-плани та іншу необхідну документацію. Зараз 22 проекти загальною вартістю близько $200 млн вже знаходяться на етапі реалізації або проходять процедури затвердження.

Для двадцяти ПДСЕР були розроблені окремі інвестиційні каталоги. За підрахунками експертів Проекту USAID.

Загальна потреба в інвестиціях для реалізації зазначених у ПДСЕР ініціатив оцінюється в понад $2 млрд. Лише за два роки міста вже змогли профінансувати енергоефективних заходів на суму близько $150 млн. У разі успішної реалізації у повному обсязі всіх запропонованих проектів міста зможуть знизити своє річне споживання енергоресурсів на 7 667 ГВт*год та скоротити щорічні викиди СО2 в атмосферу на 7 млн т.

Розуміючи, що муніципалітети зможуть реалізувати плани та проекти лише за умови використання сучасних підходів до управління енергетичними ресурсами, команда Проекту USAID запропонувала їм вдосконалити існуючі або створити нові системи енергоменеджменту відповідно до положень стандарту ISO 50001.

Фахівці Проекту USAID розробили для міста технічну документацію та підготували повний пакет юридичних паперів, необхідних для оголошення конкурсу. Його проведуть, аби обрати концесіонера для реалізації проекту з реконструкції полігону твердих побутових відходів (ТПВ) із впровадженням системи збору та утилізації звалищного газу для вироблення електричної та теплової енергії.


У Запоріжжі діяльність об’єднань співвласників багатоквартирного будинку підтримує Громадська організація "ОЖБК, СБКБ "Вікторія" – ресурсний центр. Команда Ресурсного центру упродовж звітного періоду провела зустрічі щодо створення ОСББ із 2 580 співвласниками багатоквартирних будинків та ініціативними групами. Представники Ресурсного центру організували 97 навчальних заходів (семінарів та круглих столів), зокрема про енергозбереження та енергоефективність, зміни в законодавстві щодо ОСББ.

За перші шість місяців 2017 року в Запоріжжі створили 36 ОСББ. Усього в місті станом на 30 червня 2017 року діють 859 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.
 

Команда РЦ ініціювала розроблення та прийняття міської програми відшкодування відсотків за залученими ОСББ банківськими кредитами та взяла участь у розробленні порядку надання пільг та субсидій мешканцям житлових будинків, у яких створено ОСББ. Спеціалісти Ресурсного центру також долучаються до проведення практичних занять у навчальних закладах міста.

Проект USAID оголошував про можливість для пілотних міст звернутися по допомогу в залученні кредитних коштів. Гроші мають бути використані для реалізації енергоефективних проектів у бюджетній сфері. Із відповідним запитом звернулися представники м. Павлограда.

Сприянням діяльності об’єднань співвласників багатоквартирного будинку опікується Ресурсний центр підтримки ОСББ міста Вінниця (на базі Вінницької міської ради). До нього по консультації щодо створення та діяльності ОСББ упродовж звітного періоду (2015 р. – 3 квартали 2017 р.) звернулися 3 798 ініціативних груп та громадян. Крім того, команда Ресурсного центру провела 286 інформаційних зібрань зі створення ОСББ. Представники Ресурсного центру організували 57 навчальних заходів.

Від початку 2017 року у Вінниці з’явилося 36 ОСББ. Cтаном на 30 вересня 2017 року в місті створено 467 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.

Команда РЦ ОСББ за три останні місяці у холі Вінницької міської ради, прозорих офісах міської ради та приміщеннях ЖЕКів розповсюдила 5 800 примірників інформаційних листівок щодо порядку створення ОСББ та його переваг. Подібну інформацію розмістили й на платіжках за комунальні послуги для співвласників багатоквартирних будинків. На зупинках громадського транспорту в місті з’явилися 30 рекламних плакатів. Голови правлінь ОСББ систематично отримують методичні матеріали та нормативно-правові акти, пов’язані з функціонуванням ОСББ.

Спеціалісти Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (проект USAID) оцінили готовність 17 міст-партнерів до реалізації проектів чистої енергії на умовах державно-приватного партнерства (ДПП). В ході оцінювання встановлено, що всі відібрані проекти чистої енергії мають значний економічний потенціал і можуть бути реалізовані через механізм ДПП. Деякі міста вже розпочали роботу над створенням умов для залучення приватних інвестицій.

У Дніпрі Ресурсний центр підтримки ОСББ створений на базі Громадської організації "Асоціація ОСББ та ЖБК Дніпровської області "Сучасний Дім". За період 2015 р. – 3 квартали 2017 р. консультації щодо створення ОСББ тут отримали 3 100 ініціативних груп та громадян. Проведені 253 інформаційні зібрання зі співвласниками багатоквартирних будинків щодо переваг створення ОСББ.

Консультанти Ресурсного центру організували 80 навчальних заходів у Дніпрі та містах Дніпропетровської області, брали участь у виїзних заходах. Щосуботи на базі РЦ відбуваються семінари для ініціативних груп та голів ОСББ з актуальних питань діяльності та створення об’єднань співвласників.
 
Протягом трьох кварталів 2017 року у місті створено 37 ОСББ. Станом на 30 вересня 2017 року у Дніпрі діють 930 об'єднань співвласників багатоквартирного будинку.

 

Наприкінці травня команда Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні (Проект USAID) провела в Івано-Франківську дводенну конференцію «Відходи в енергію». Її учасниками стали понад 80 представників міських рад, громадських та міжнародних організацій, комунальний підприємств та екологічних об'єднань. Разом з експертами та спікерами конференції вони говорили про раціональне поводження з твердими побутовими відходами, використання звалищного газу на полігонах, а також про особливості спалювання твердих побутових відходів (ТПВ).

У своєму виступі, мер Івано-Франківська Роман Марцінків зазначив, що завдяки роботы експертів Проекту USAID місто наразі має проект щодо системи сортування та утилізації відходів, вироблення з них твердого палива та біогазу. Його реалізація дозволить щороку виробляти додатково 5 тис. МВт*год і при цьому забезпечити заміщення природного газу у розмірі 1,6 млн. м3.

Презентації спікерів: Baku's Waste-to-Energy plantControl Process GroupВидобування та  використання звалищного газу на полігонах ТПВ міст УкраїниДосвід роботи сміттєспалювального заводу «Енергія»ДПП як інструмент залучення інвестицій у сферу ЖКХЗаміщення вугілля альтернативним паливом з побутових відходів (RDF) в процесі виробництва цементу на ПАТ «Івано-Франківськцемент», Особливості спалювання ТПВ в Україні, Перспективи використання ТПВ для генерації теплової енергії  в УкраїніПрактичні поради щодо вибору і застосування газових поршньових генераторних агрегатів на газі із полігонів ТПВСтворення системи заготівлі та переробки вторинних ресурсів в Україні, Використання енергетичного потенціалу твердих побутових відходів і осадів стічних водДержавна політика у сфері поводження з побутовими відходамиДосвід виготовлення RDF змішаних відходів в м. РівнеКлючові положення Директиви 1999/31/ЄС про захоронення відходів та особливості її імплементації в УкраїніКонцепція управління ТПВ в м. Івано-Франківськ.

Днями в Луцьку стартував Європейський тиждень Сталої Енергетики – 2016  за участю Проекту  USAID «Муніципальна енергетична реформа» (далі – Проект USAID), представників Європейського Союзу в Україні, Луцької міської ради та Волинської обласної державної адміністрації, інших міжнародних та українських партнерів. Свято було організовано Асоціацією «Енергоефективні міста України».

 Під час урочистого відкриття керівник Проекту USAID Діана Корсакайте зазначила у своїй промові: «Європейський тиждень сталої енергетики — це гарний майданчик для обговорення заходів з енергозбереження, знаходження нових партнерів у галузі енергоощадності. Наш Проект підтримує 17 міст України, включаючи Луцьк. Ми допомагаємо цим містам у реалізації енергоефективних заходів і заходів із чистої енергії. Основна мета допомоги — це скорочення імпорту викопних видів палива та викидів в атмосферу парникових газів. Проект USAID готовий допомогти залученням інвестицій до Луцька, адже це сприятиме покращенню життя мешканців міста».

Посібник  з енергетичного менеджменту, який розроблено фахівцями Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні», розраховано для керівного складу міст, комунальних підприємств, які надають комунальні послуги, для фахівців місцевих громад. Посібник буде також корисним для викладачів ВУЗів, студентів енергетичних факультетів і професійних енергоаудиторів.

Посібник має стимулювати впровадження енергетичного менеджменту в усіх сферах господарства,  зміни світогляду та менталітету населення, швидкого та значимого скорочення споживання енергетичних ресурсів.

Всі, хто отримав посібник, оцінять його зміст і необхідність знань, які там викладені.  Але потрібно, щоб посібник став настільним документом більшості керівників і фахівців міст та підприємств України.

ДЕТАЛЬНІШЕ ПРО ПОСІБНИК

У зв’язку зі збільшенням інвестицій в енергетичний сектор України найчастіше перевага надається витратним, але популярним на сьогоднішній день технологіям відновлюваних джерел енергії (ВДЕ). Для країн із розвинутою системою енергетичного менеджменту, де є в наявності фінансові ресурси, але вже вичерпані можливості підвищення енергоефективності за рахунок традиційних джерел енергії, це є правильним і своєчасним рішенням.

Для України, де традиційні джерела енергії мають великий потенціал підвищення енергоефективності, а енергетичний менеджмент знаходиться на початковому етапі, побудова ефективної енергетики згідно з рекомендаціями міжнародної організації «Асоціація інженерів енергетиків» (АЕЕ)  має бути у вигляді піраміди, що наведена нижче. 

Ефективна енергетика будується саме за такою послідовністю:

·        Енергозбереження – це підвалини ефективної енергетики. Цей підхід має на меті значне скорочення споживання енергії за рахунок упровадження маловитратних та організаційних заходів, що досягається впровадженням системи енергетичного менеджменту.

·        Підвищення енергоефективності – це реабілітація / модернізація наявних систем енергозабезпечення та енергоспоживання, що  підвищує ККД обладнання і систем.

·        Запит на енергоносії – це диверсифікація джерел енергії, до якої слід приступити після того, як буде вичерпано джерела підвищення енергоефективності наявних  систем генерації та споживання енергії.

·        Відновлювані джерела енергії – це великовитратні, але екологічно привабливі проекти, до яких слід приступати після вичерпання можливостей вдосконалення систем енергозабезпечення та споживання, які наведені вище.

Посібник складається з десяти важливих розділів, які стосуються створення та функціонування систем енергетичного менеджменту в містах і на комунальних підприємствах.

У першому надано коротку характеристику комунальних послуг в Україні як об’єкта енергетичного менеджменту. Другий розділ описує чинну регуляторну базу для енергоменеджменту. У четвертому розділі міститься опис системи енергетичного менеджменту згідно зі стандартами з енергетичного менеджментуISO 50001. У п’ятому розділі описано необхідність збору даних, створення аналітичної, моніторингової та інформаційної системРозділи 6, 7 та 8 присвячені проведенню енергетичних аудитів комунальних систем і будівель. Дев’ятий описує екологічні аспекти та аспекти викидів ПГ. У десятому  розглядаються специфічні особливості закупівель послуг, які стосуються енергоменеджменту.

ПРАКТИЧНА ДОСТУПНІСТЬ ПОСІБНИКА

Посібник було розповсюджено в містах-партнерах Проекту та серед  інших зацікавлених сторін. 

Фахівці Проекту USAID допомагають Чернігову, Хмельницькому та Тернополю залучити від €5 млн кредитних коштів на пільгових умовах (ставка близько 1,31% річних у євро) від Європейського інвестиційного банку для модернізації комунальної інфраструктури.

Звіт про відбір проектних технологій (ВПТ) для житлово-комунального господарства був підготовлений Проектом USAID «Муніципальна енергетична реформа в України» (далі – Проект USAID), виконавець – Інститут проблем екології та енергозбереження, згідно положень РКЗК ООН – ЮНЕП – «Керівництво з відбору проектних технологій при зміні клімату».

В цьому Звіті про ВПТ представлено короткий опис найкращих з доступних технології, які можуть бути впроваджені у житлово-комунальному господарстві, включаючи житло, тепло- та водопостачання, громадський транспорт, освітлення та поводження з твердими побутовими відходами.

У Звіті про ВПТ наведено основні технічні специфікації для всіх видів діяльності та заходів для дружніх до клімату технологій у ЖКГ, а також рекомендації з відбору  найкращого, економічного та дружнього до клімату обладнання з метою скорочення викидів ПГ та підвищення енергоефективності.

У Звіті про ВПТ також представлені основні виробники дружніх до клімату технологій, включаючи вітчизняних виробників, наведено аналіз економічної ефективності та основні риси впливу на енергоефективність та довкілля.

Звіт про ВПТ описує дружні до клімату технології у таких секторах ЖКГ:

  • Технології теплопостачання;
  • Технології водопостачання та водовідведення (включаючи очисні споруди);
  • Технології громадського транспорту;
  • Технології зовнішнього освітлення;
  • Технології поводження з твердими побутовими відходами.

У першому розділі Звіту про ВПТ наведені найкращі доступні технології для систем виробництва теплової енергії та запропоновані дружні до клімату технології, такі як (1) спалювання твердої біомаси рослинного походження у сучасних біопаливних котлах, (2) використання енергії сонця та сонячних колекторів, (3) використання енергії теплових насосів.

Другий розділ описує найкращі доступні технології для систем водопостачання та водовідведення з метою підвищення ефективності їхньої роботи, зменшення втрат води та економії електроенергії шляхом (1) заміни зношених металевих водогонів новими поліетиленовими, (2) внутрішньої санації ветхих водогонів полімерним рукавом, (3) впровадження автоматизованих систем управління з частотно-регульованими приводами насосних агрегатів, (4) регулювання тиску води.

Третій розділ розглядає найкращі доступні технології для громадського транспорту, серед яких (1) використання біогазових автобусів, (2) новітні тролейбуси та електричні автобуси, (3) застосування біопаливних автобусів.

Четвертий надає огляд найкращих доступних технологій для систем освітлення, які базуються на використанні сучасної напівпровідникової продукції, а саме  впровадженні сучасних систем внутрішнього та зовнішнього освітлення на базі світлодіодних ламп (LED).

Розділ 5 описує найкращі доступні технології для систем поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ), зокрема (1) роздільний збір та рециклінг  твердих побутових відходів, (2) утилізація ТПВ з метою виробництва енергії, (3) звалищний газ та отримання звалищного біогазу.

Впровадження сучасних, дружніх до клімату технологій у ЖКГ України дозволить залучати кліматичні фінансові інвестиції у дружні до клімату, енергоощадні та екологічні технології у ЖКГ.