Призначення системи каналізації багатоквартирного будинку

Системи каналізації будівлі призначені для таких цілей:

  • безперебійного відведення стічних вод від санітарно-технічних приладів і пристроїв у зовнішню каналізаційну мережу;
  • відведення дощових стоків (дощова каналізація, як правило, в будівлях із пласким дахом). 

Зазвичай до системи каналізації належать: відвідні трубопроводи, стояки і випуски, прочистки, ревізії тощо.

Схема системи каналізації багатоквартирного будинку


ВАЖЛИВО! Схема каналізаційних мереж має бути наявною у складі пакету документів на кожен багатоквартирний будинок. Якщо така схема відсутня, її необхідно зробити самостійно.


Часом між співвласниками багатоквартирних житлових будинків та виконавцями послуг, які обслуговують внутрішньобудинкові та зовнішні водопровідно-каналізаційні мережі, виникають непорозуміння стосовно того, хто за що має відповідати.

Така ситуація спричинена необізнаністю споживачів щодо меж та зон балансового розмежування мереж. 

Але існують нормативні документи, в яких висвітлюються та чітко регламентуються ці питання.


Нормативні документи, що регламентують обслуговування каналізаційних мереж.

Основні документи, згідно з якими має здійснюватися обслуговування каналізаційних мереж:

1. Правила технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України.  Наказ Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 р.,  №30 

2. Про затвердження Правил утримання  жилих будинків та прибудинкових територій.  Наказ Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 р., №76 


Аналіз цих нормативних документів дозволяє зробити висновки, що межею внутрішньої системи каналізації визначено обріз труби випуску в першому від будівлі каналізаційному колодязі. 

Тобто якщо засмічення або пошкодження мереж утворюється до першого від будівлі каналізаційного колодязя, експлуатаційну відповідальність має нести ОСББ чи житлово-експлуатаційна організація.

Якщо засмічення або пошкодження мереж утворюється після першого від будівлі каналізаційного колодязя, експлуатаційну відповідальність несе комунальне підприємство водопостачання та водовідведення.  

Мережі, арматура на них, прилади та обладнання, які  розміщені в межах будинку, належать до внутрішньо будинкової системи і обслуговуються виконавцями послуги   з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.


Чому виникають проблеми з каналізацією?

Досить часто мешканці міст скаржаться на зношеність каналізаційних мереж, засмічення, затоплені підвали і приміщення. 

Ознаки збоїв в роботі системи каналізації: 

  • неприємні запахи в санвузлах та на кухні;
  • неприємні запахи з підвальних приміщень та підтікання;
  • погане відведення води;
  • поява свищів та підтікань.  

Затоплення підвалу стічними водами


Основні причини збоїв у роботі системи каналізації:
 

  • засмічення волоссям, шерстю тварин, які потрапляють у каналізаційні мережі, вони утворюють сітку, яка затримує завислі у воді частинки; 
  • розчинені у стоках, які надходять із кухонних мийок і посудомийних машин частинки жиру, що після охолодження стоку набувають тверду форму й осідають на стінах; 
  • потрапляння у стічні отвори великих предметів, які можуть закупорити каналізаційні труби;
  • несанкціоновані ремонти частин каналізаційної системи без дотримання нормативів щодо кутів нахилу чи діаметрів трубопроводів;
  • помилки в проектуванні системи;
  • збільшення кількості стоків порівняно з нормативним. 


Досвід свідчить, що основна кількість скарг пов’язана з необхідністю усунення механічних засмічень, які виникають в результаті неправильної експлуатації каналізаційних мереж.

На жаль, дехто з наших громадян чомусь не розуміє, що міська каналізаційна система – це не сміттєпровід.


У каналізацію категорично заборонено скидати:
 

  • засоби особистої гігієни;
  • ганчірки; рушники; 
  • м’які іграшки;
  • тверді побутові відходи;
  • будівельні матеріали тощо.


Саме ці предмети чомусь завжди "випадково" потрапляють до каналізації, внаслідок чого утворюються жорсткі механічні засмічення, які призводять до затоплень підвалів або квартир, що розташовані на перших поверхах житлових будинків.

Приклади механічних засмічень каналізаційної системи


Непоодинокість таких витоків та недостатня швидкість реагування на них виконавців послуг змушують мешканців перших поверхів самостійно втручатися в роботу системи водовідведення.

З метою уникнення підтоплень у подальшому, вони або припиняють водопостачання, перекриваючи засувки на водопровідних вводах, або відкривають кришки на ревізіях  каналізаційних трубопроводів у підвальних приміщеннях своїх будинків, призводячи до розгерметизації системи.

Відкрита кришка ревізії системи каналізації


Таке втручання стає причиною затоплення підвалів житлових будинків фекальними стоками і неприємного запаху в під’їздах.


Як позбутися проблем із каналізацією

1. Періодична ревізія та, за необхідності, прочистка  каналізаційних систем.

2. Заборона замуровування ревізійних отворів.

3. Застосування сіток на мийках, умивальниках, ваннах та душових, що затримують великі частки, волосся, шерсть тощо.

4. Вчасне усунення тріщин і підтікань, а за необхідності – заміна проблемних ділянок трубопроводів.


Каналізаційні колодязі за багато років експлуатації перебувають у не дуже доброму стані, але за умов належної роботи зовнішньої каналізаційної системи повинні виглядати так, як показано на рис.1.

У разі утворення механічного засмічення на мережі, каналізаційний колодязь виглядає приблизно таким чином - рис.2. При засміченні системи водовідведення в найліпшому випадку колодязь знаходиться на підпорі, в найгіршому – рідина виливається на тротуар, проїжджу частину або потрапляє в підвал житлового будинку в разі розгерметизації каналізаційних мереж. 

Рис.1 Чистий колодязь  Рис.2 Колодязь на підпорі

Необхідні дії з боку ОСББ

1. Укладання договору з компаніями, що мають аварійно-ремонтну та диспетчерську службу з обслуговування систем каналізації (як правило, цей договір поєднується з обслуговуванням мереж водопостачання та інших систем).

2. Інформування мешканців щодо правил користування системами каналізації та необхідності дотримання правил облаштування каналізаційних систем під час ремонтів у квартирах.

3. За наявності пошкоджень та/або виявлення ознак поганого функціонування системи  каналізації укладання договорів на її ремонт/прочищення/реконструкцію.


Цінуйте власне житло та використовуйте інженерні комунікації виключно за їх призначенням!

19 липня 2017 року Проект USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) та УКРГАЗБАНК підписали Меморандум про взаєморозуміння. Об’єднавшись, партнери сприятимуть впровадженню кращих практик з енергозбереження, прозорості процесу реформування муніципальної енергетики в Україні та допоможуть містам залучити інвестиції в проекти з енергоефективності та використання альтернативних джерел енергії. Старший спеціаліст з питань енергетики і змін клімату USAID Андрій Нестеренко виказав впевненість, що УКРГАЗБАНК  буде надійним партнером у залученні інвестицій в проекти з чистої енергії. "Ми вже маємо спільний досвід з реалізації успішних енергоефективних проектів у житловому секторі через програму "теплі кредити", яку ми підтримуємо з 2015 року. Тепер настав час зробити наші зусилля дещо масштабнішими як з точки зору розміру проектів, так і сфер діяльності. Наприклад: теплозабезпечення, водопостачання, переробка сміття та екологія", - зазначив пан Нестеренко. Діана Корсакайте, керівник Проекту USAID, додала: "Наші експерти вже працюють з містами-партнерами над розробкою документації, необхідної для отримання фінансування проектів чистої енергії. Мова йде про інвестиційні каталоги, техніко-економічні обґрунтування та бізнес-плани. Це допоможе муніципалітетам заощадити кошти для інших, більш важливих з точки зору громади, ініціатив". Пані Корсакайте також додала, що в рамках співпраці Проект USAID надасть потужну підтримку у проведенні інформаційної кампанії щодо популяризації енергоефективних технологій та використання альтернативних джерел енергії в містах партнерах.

Відповідальність комунальних підприємств (КП) за безперебійну роботу міської інфраструктури зростає, а разом із нею – і потреба в капітальних інвестиціях та обігових коштах. Зазвичай керівникам підприємств їх хронічно не вистачає. УКРГАЗБАНК розробив поетапну схему взаємодії із КП (при розгляді кредитних проектів та прийнятті рішень), яка повною мірою враховує специфіку господарської діяльності в секторі. Тож під час проведення фінансово-економічного аналізу, зокрема, враховуватимуться дотації з бюджету, програма розвитку міста, проведення відповідних тендерів тощо. Крім того, банк підтримує енергоефективні проекти в комунальному секторі і надає їхнє фінансування за зниженою ставкою. 

Банк співпрацює з міжнародними фінансовим організаціями, реалізує міжнародні програми кредитування.

Зокрема, банк пропонує:

•    фінансування інвестиційних проектів;
•    поповнення оборотних коштів;
•    кредитування у формі овердрафту.

Наприклад, КП "Ковельтепло" банк надав фінансування в обсязі 7 млн грн на поповнення оборотних коштів, у т.ч. на придбання екологічних паливних брикетів для 10 котелень, що забезпечуватимуть теплом жителів міста Ковель. За рахунок заміщення газу грошова економія (з урахуванням поточних цін на енергоресурси) становить близько 2,65 млн грн на рік. Кошти надані терміном на 12 місяців із індивідуальним графіком погашення, що враховує сезонність виробництва, тобто місяці із найбільшим обсягом надходження коштів.
 
Умови фінансування:

 

фінансування інвестиційних проектів

поповнення оборотних коштів

кредитування у формі овердрафту

розмір кредиту*

 

до 50 млн грн

 

до 30 млн грн

 

до 2 млн грн

термін кредитування

 

до 7 років

 

до 1 року

 

до 1 року


процентна ставка

 

від 18,0%

річних**

 

від 18,0%

річних

 

18,5%

річних




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Напрямки фінансування

*може бути збільшений
**від 10% річних – за програмою кредитування на купівлю білоруської техніки.

 

Iндивідуальний тепловий пункт (ІТП) − це комплекс обладнання, який встановлюється у споживача теплоти в місці приєднання такого споживача до централізованих теплових мереж або іншого джерела теплоти.

  

ІТП виконує багато функцій, але основне його призначення − це регулювання кількості теплоти, що подається до будинку, для уникнення перевитрат теплоти та марного витрачання грошей.

Як і будь-які технічні пристрої, обладнання ІТП потребує постійного догляду та ремонту. Оскільки ІТП має безперервно та безвідмовно працювати протягом опалювального періоду (якщо забезпечується лише опалення) або цілого року (якщо забезпечується і опалення, і гаряче водопостачання), то його надійна робота є не лише запорукою економії грошей, а й комфорту у ваших оселях. 

Несправність індивідуального теплового пункту може залишити весь будинок без тепла та гарячої води. Щоб такого не сталося, слід постійно виконувати заходи із планового технічного обслуговування ІТП, незалежно від його стану та тривалості експлуатації. 

Технічне обслуговування – це комплекс операцій/робіт із підтримки обладнання в робочому стані.


У чому полягає технічне обслуговування ІТП?

Виконання різних видів робіт із технічного обслуговування має різну періодичність. Основним комплексом робіт із технічного обслуговування є підготовка систем будинку та ІТП до опалювального періоду, тож такі роботи виконують раз на рік перед початком опалювального періоду. Але існують й інші види робіт – щомісячні, щотижневі та навіть щоденні.

Види робіт із технічного обслуговування та періодичність їхнього виконання, як правило, вказуються в технічному паспорті або рекомендаціях з експлуатації відповідного обладнання. 

Більша частина технічних пристроїв ІТП є придатною до ремонту.

Основними елементами ІТП, які вимагають обслуговування, є такі:

ТРУБОПРОВОДИ. Технологічне обладнання ІТП з’єднується між собою трубопроводами. Вихід із ладу трубопроводів (крім дренажних) повністю зупиняє роботу системи опалення та (або) системи гарячого водопостачання; 

НАСОСИ. Саме завдяки насосам, вода рухається системою опалення та системою гарячого водопостачання. Циркуляційні насоси контуру системи опалення (рис.) для забезпечення безперебійної роботи повинні встановлюватись у парі. Якщо у схемі ІТП не передбачено резервного насосу, треба придбати запасний з ідентичними параметрами. Насоси належать до групи обладнання, яке може частково або повністю зупинити роботу ІТП та приєднаних до нього систем;

ЗАПІРНІ ТА РЕГУЛЮВАЛЬНІ ПРИСТРОЇ. Запірна арматура дає можливість перекривати контури споживання теплоти та здійснювати поточні чи планові ремонти. Регулювальне обладнання здійснює регулювання кількості теплоносія та його температури в системі опалення та гарячого водопостачання. Вихід із ладу регулювального обладнання не зупиняє роботу ІТП, проте може призвести до погіршення умов проживання у будинку (низька температура повітря) або перевитрат теплоти;

ПРИЛАДИ ОБЛІКУ. Несправний або невчасно повірений лічильник теплоти чи води не може вплинути на роботу ІТП, проте точно вплине на ваші рахунки. Сплануйте повірку приладів обліку в неопалювальний період;

КОНТРОЛЬНО-ВИМІРЮВАЛЬНІ ПРИЛАДИ (КВП). До КВП  належать пристрої для вимірювання параметрів теплоносія (манометри, термометри) та давачі, які керують роботою приладів обліку і регулювальних пристроїв. Зазвичай, КВП після виходу з ладу підлягає не ремонту, а заміні.

Під час щорічного технічного обслуговування виконують такі роботи:

  • діагностика роботи всього обладнання ІТП;
  • огляд трубопроводів на наявність протікань та цілісності, їхнє фарбування та накладання теплової ізоляції (за необхідності);
  • перевірка електричних ліній;
  • промивання теплообмінника (за наявності);
  • промивання грязьовика, очищення сітчастих фільтрів;
  • змащування підшипників насосів та регулювальних клапанів;
  • опресування ІТП під тиском для виявлення протікань;
  • перевірка роботи сигнальних пристроїв;
  • заміна ущільнювачів у місцях з’єднання;
  • перевірка роботи системи автоматизації шляхом моделювання аварійних ситуацій;
  • підтягування болтових з’єднань.

Повний перелік робіт із технічного обслуговування ІТП, порядок їхнього виконання, а також вимоги до самого ІТП регламентуються "Правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж" (затверджено наказом Міністерства палива та енергетики України від 14.02.2007, № 71).

Хто повинен виконувати роботи з технічного обслуговування ІТП?

Якщо індивідуальний тепловий пункт перебуває на балансі ОСББ, то його утримання лягає на плечі співвласників або управителя, що обслуговує будинок.

Роботи, пов’язані з обслуговуванням ІТП, має виконувати кваліфікований спеціаліст. Як правило, компанії-виробники обладнання ІТП проводять навчання спеціалістів з його обслуговування та видають сертифікати про проходження такого навчання. Тож доцільно поцікавитись у компанії чи спеціалістів, з якими ОСББ укладає договір на обслуговування теплового пункту, про наявність відповідного сертифіката. 

Після виконання робіт з обслуговування ІТП складається акт про приймання виконаних робіт між споживачем (ОСББ) та їх виконавцем. Приймання ІТП після ремонту здійснюється за участі представників ОСББ, управителя та теплопостачальної компанії.

Що можна зробити самим?

Тримайте завжди готовий комплект технічної документації до вашого ІТП, зокрема вам можуть знадобитися такі документи:

  • проектна документація на ІТП;
  • акт балансової належності;
  • технічні умови на підключення ІТП до теплових мереж;
  • паспорт ІТП із короткою характеристикою систем теплопостачання;
  • технічні паспорти обладнання ІТП;
  • сертифікат про повірку лічильника тепла та води;
  • договір з енергопостачальною організацією на теплопостачання;
  • журнал обліку контрольно-вимірювальних приладів, оперативний журнал обліку виявлених при огляді пристроїв і мереж дефектів;
  • акт допуску в експлуатацію;
  • інструкції з експлуатації обладнання ІТП;
  • телефони аварійних служб із ремонту ІТП та теплопостачальної організації.

Для зручності обслуговування ІТП у приміщенні, де він розташований, повинна бути принципова схема теплового пункту, а на трубопроводи теплового пункту варто нанести напрямок руху теплоносіїв та підписати їх.

Призначте відповідальну особу, яка буде слідкувати за роботою теплового пункту, знімати показання лічильників та виконувати роботи з щоденного огляду стану ІТП. Відповідальна особа обов’язково має пройти інструктаж із техніки безпеки.

До щоденних робіт із технічного обслуговування ІТП належать постійний візуальний та приладовий контроль за його роботою, зокрема:

  • контролюйте показники тиску на манометрах, що встановлені на трубопроводах (для цього на манометрах варто зазначити максимальне та мінімальне допустимі значення тисків);
  • спостерігайте за стороннім шумом, а також не допускайте підвищеної вібрації елементів ІТП;
  • контролюйте перегрівання двигунів насосів;
  • контролюйте температуру теплоносія у подавальному та зворотному трубопроводах, відповідно до температурного графіку, та температуру гарячої води у контурі гарячого водопостачання;
  • перевіряйте, чи не спрацювали світлові індикатори несправності на обладнанні ІТП;
  • перевіряйте наявність протікань у місцях з’єднання.

Раз на місяць слід виконувати планову перевірку роботи системи кваліфікованим спеціалістом. Така перевірка може виявити несправності, що не були помічені відповідальною особою. Крім того, спеціаліст виконує такі роботи:

  • переключення циркуляційних насосів;
  • контрольна перевірка роботи запобіжних клапанів;
  • перевірка відповідності температурного режиму системи опалення температурі зовнішнього повітря.

Важливо розуміти, що ІТП є комплексом складних систем, які функціонують у тісному зв'язку один з одним. Виключно за допомогою своєчасного і кваліфікованого обслуговування можна домогтися їхньої довговічною і стабільної роботи, привести параметри ефективності у повну відповідність із нормативними значеннями. Практика свідчить, що кваліфіковане обслуговування ІТП допомагає істотно знизити витрати на опалення.

Слідкуйте за станом свого ІТП і він прослужить вам довго, зберігаючи комфорт у ваших оселях та заощаджуючи ваші кошти.

Сьогодні в українських муніципалітетах заміщення природного газу альтернативними джерелами енергії є вкрай актуальним. Теплодар, Одеської області, не є винятком. Минулого року, через борги перед НАК "Нафтогаз", місцеве теплопостачальне підприємство не змогло вчасно розпочати опалювальний сезон, то ж місцеві жителі мерзли у своїх холодних оселях. Щоб уникнути такої ситуації в майбутньому, партнер проекту Одеська Обласна Рада звернулася до Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) з проханням проаналізувати можливість виробництва теплової та електричної енергії з біомаси, та визначити ефективність та доцільність такого проекту. Провівши дослідження, експерти Проекту USAID визначили чотири можливі варіанти (рішення), реалізація яких дозволить місту скоротити втрати теплової енергії та зменшити залежність від постачальників газу. Зокрема було розглянуто використання гранул з лушпиння соняшника в якості палива. Це вигідно, оскільки шість потужних переробних підприємств знаходяться в межах 50 км від міста. Крім того, у районі працюють понад 70 потенційних постачальників біомаси, які зможуть забезпечити надходження палива. На сьогодні, вже декілька компаній зацікавились реалізацією такого проекту в Теплодарі.

У матеріалі щодо організації роботи асоціації ОСББ ми дали загальні рекомендації щодо формування фондів асоціації, затвердження її кошторису та внесків її членів.

Пропонуємо також вашій увазі зразок кошторису асоціації. Додаємо до нього зразок рішення загальних зборів асоціації про затвердження такого кошторису та визначення переліку й розмірів внесків членів асоціації.

Будь ласка, зверніть увагу на такі аспекти:

1. ми пропонуємо приймати окреме рішення про можливість застосування кошторису наступного фінансового року. Це робиться для того, щоб у разі, якщо з якихось причин загальні збори не затвердять кошторис вчасно, асоціація не залишилася без цього основного фінансового документу, і витрачання її коштів не стало формально “нецільовим”;

2. ми супроводжуємо кожен розділ кошторису примітками, які дозволяють правлінню оперативно коригувати витрати, не змінюючи сам кошторис;

3. за кожним розділом дохідна та витратна частини кошторису співпадають. Ми наполегливо рекомендуємо дотримуватися цієї логіки, адже вона відповідає цільовому надходженню і витрачанню коштів неприбуткової організації. Краще провести в кінці року коригування (відповідно до фактичного виконання кошторису), ніж одразу закладати в кошторис невідповідність доходів видаткам.

4. виняток із попереднього правила ─ резервний фонд. Оскільки надзвичайні події ─ на те й надзвичайні, що їх неможливо запланувати, то неможливо запланувати і витрачання резервного фонду. Тому замість конкретних цифр ми даємо загальний дозвіл правлінню використовувати кошти фонду в межах накопичених;

5. у рішенні про визначення розмірів внесків зверніть увагу на те, що ми пропонуємо внески до фонду утримання асоціації зробити рівними для всіх її членів, а внески до фонду утримання будинків і резервного фонду ─ ставимо в залежність від площі будинків (у протоколі загальних зборів це опосередковано видно за пропорційним розподілом голосів). Ми навели такий підхід лише для прикладу ─ за бажанням членів асоціації, всі внески можуть встановлюватися пропорційно до площ їхніх будинків;

6. ми свідомо не наводили в кошторисі деталізації витрат на утримання будинків у розрізі будинків членів асоціації. Вважаємо, що в такому разі втрачається сенс спільного фонду утримання будинків як такого. Необхідну деталізацію рекомендуємо наводити в розрахунках і обґрунтуваннях, які надаються для ознайомлення членам асоціації перед загальними зборами.

ЗРАЗОК РІШЕННЯ ЗАГАЛЬНИХ ЗБОРІВ АОСББ ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ КОШТОРИСУ

ПРИКЛАД КОШТОРИСУ 


Бажаємо успіхів у роботі!

 

26 квітня команда Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) взяли участь у засіданні Робочої групи з реалізації проектів із залученням інвестицій від міжнародних фінансових організацій та інших джерел фінансування в м. Кременчук. Експерти представили результати енергоаудитів 50 бюджетних будівель міста та розповіли про типові проблеми перевірених об’єктів. Крім того, вони презентували чотири альтернативні варіанти енергоефективних заходів, реалізація яких дозволить скоротити енрегоспоживання будівель до 70%.

ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ

Абревіатура "ОСББ" – об’єднання співвласників багатоквартирного будинку – стала вже звичною для громадян України. За різними оцінками, ОСББ нині охоплюють понад чверть багатоквартирного житлового фонду нашої країни. З метою вирішення спільних завдань, ОСББ взаємодіють між собою та об’єднуються – і терміном "асоціація ОСББ" теж уже нікого не здивуєш. Але виявляється, що об’єднання ОСББ бувають різними і створюються в різних організаційно-правових формах для виконання різних завдань. І хоча в назвах деяких із них може використовуватися слово "асоціація", з погляду чинного законодавства, таке об’єднання виявиться зовсім не асоціацією ОСББ, а іншою організаційно-правовою формою юридичної особи. Тож розглянемо докладно, що є дійсно асоціацією ОСББ за чинним законодавством України.


Статус асоціації ОСББ за законодавством України. Відмінності від інших організаційно-правових форм об’єднань юридичних осіб

На практиці слово "асоціація" використовують у своїх назвах юридичні особи різних організаційно-правових форм. Найчастіше асоціації об’єднань співвласників багатоквартирного будинку, передбачені Законом України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку", плутають із господарськими асоціаціями (ст. 120 Господарського кодексу України) і громадськими спілками (Закон України "Про громадські об’єднання").

Щоб не обтяжувати цей текст докладним описом, нижче наведено стисле спрощене порівняння цих організаційно-правових форм у вигляді таблиці.

Асоціація ОСББ

Господарська асоціація

Громадська спілка

Законодавчий акт

Закон України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку"

ст. 120 Господарського кодексу України

Закон України "Про громадські об’єднання"

Статус

Юридична особа

Юридична особа

Юридична особа / без статусу юридичної особи

Мета, предмет діяльності

Представлення спільних інтересів ОСББ - членів асоціації

Управління багатоквартирними будинками ОСББ - членів асоціації

Представництво інтересів учасників у відносинах з органами влади, іншими підприємствами та організаціями

Постійна координація господарської діяльності підприємств-учасників

Здійснення та захист прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів

Члени

Юридичні особи (виключно ОСББ)

Юридичні особи, які є підприємствами

Юридичні особи будь-яких організаційно-правових форм

Фізичні особи

Як бачимо, для справжніх асоціацій ОСББ закон визначив низку відмінностей від інших об’єднань юридичних осіб, зокрема:

•асоціація ОСББ завжди створюється як юридична особа;

•її членами можуть бути виключно ОСББ;

•її метою і предметом діяльності є представлення спільних інтересів ОСББ, а також може бути − управління багатоквартирним будинком.

У сукупності ці ознаки і характеризують асоціацію ОСББ як окрему організаційно-правову форму, спеціально передбачену законом для об’єднання ОСББ. Асоціація ОСББ може виконувати специфічну функцію, якою не наділені інші об’єднання юридичних осіб – управляти багатоквартирним будинком. 


Для чого створюється асоціація ОСББ? 

Формально визначені законом мету і предмет діяльності асоціації ОСББ ми вже назвали вище. Це представлення спільних інтересів об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, які є її членами, та управління багатоквартирними будинками її членів.

Виходячи з мети створення і предмету діяльності ОСББ, які представляє асоціація, до предмету діяльності асоціації ОСББ належить:

•здійснення функцій з управління багатоквартирними будинками, переданих асоціації за рішенням загальних зборів ОСББ - її членів,

•забезпечення належного утримання, експлуатації і ремонту багатоквартирних будинків та прибудинкових територій ОСББ-членів асоціації,

•сприяння співвласникам багатоквартирних будинків членів асоціації в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами,

•забезпечення реалізації прав співвласників багатоквартирних будинків ОСББ-членів асоціації на володіння та користування спільним майном,

•захист інтересів ОСББ-членів асоціації в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, перед іншими юридичними та фізичними особами,

•утримання, експлуатація і ремонт майна, що забезпечує спільні потреби співвласників багатоквартирних будинків ОСББ-членів асоціації.

Наведений перелік є орієнтовним, і конкретним статутом конкретної асоціації ОСББ предмет її діяльності може бути деталізовано більше або менше. Свої рекомендації щодо цього ми виклали у розробленому нами прикладі статуту асоціації ОСББ. Але в кожному разі особливістю асоціації ОСББ є те, що до предмету її діяльності належить не просто представництво спільних інтересів ОСББ-членів асоціації, але й управління їхніми багатоквартирними будинками. Це принципово відрізняє асоціацію ОСББ від господарських асоціацій і громадських спілок.

Отже, коли перед кількома ОСББ постає питання про об’єднання, слід насамперед з’ясувати для себе мету такого об’єднання. Якщо метою вбачається виключно представлення і захист ("лобіювання") спільних інтересів ОСББ, то доцільніше створити громадську спілку або громадську організацію – і при цьому навіть не обов’язково її реєструвати як юридичну особу. В Україні є чимало прикладів успішної діяльності таких громадських об’єднань.

А от якщо планується також управляти багатоквартирними будинками і спільними зусиллями їх утримувати – ласкаво просимо до асоціації ОСББ!

ЧЛЕНИ АСОЦІАЦІЇ ОСББ

Із самої назви "асоціація ОСББ" зрозуміло, що її членами є об’єднання співвласників багатоквартирного будинку. Із цим усе просто і зрозуміло. Однак коли справа доходить до організації відносин асоціації з її членами, постає низка практичних питань, на які ми спробуємо дати відповіді нижче.


Статус ОСББ-членів асоціації

Сформулюємо антитези до найпоширеніших трьох помилкових уявлень про асоціацію ОСББ та її членів. Це найкраще охарактеризує статус останніх.

•Як уже зазначалося вище, членами асоціації ОСББ є ОСББ і тільки ОСББ. Власники квартир і нежитлових приміщень у будинках ОСББ членами асоціації не стають, прав і обов’язків члена асоціації не мають;

•ОСББ, що вступає до асоціації, зберігає свій статус юридичної особи. Відповідно, продовжують функціонувати та виконувати покладені на них завдання органи управління об’єднання: загальні збори, правління (включно з головою правління), ревізійна комісія. І зберігаються всі права і обов’язки співвласників щодо такого ОСББ. Причому навіть тоді, коли функції з управління багатоквартирним будинком передано асоціації;

•Сам по собі вступ ОСББ у асоціацію ще не означає, що їй передаються функції з управління багатоквартирним будинком об’єднання. Якщо загальними зборами ОСББ не було прийнято рішення про передачу функцій з управління багатоквартирним будинком асоціації, то таке управління й надалі здійснюється органами управління самого ОСББ. Щоби асоціація управляла будинком ОСББ, загальні збори останнього повинні прийняти рішення не лише про вступ об’єднання до асоціації, але й про передачу їй функцій з управління багатоквартирним будинком.

Отже, вступ ОСББ до асоціації нічого не змінює у статусі об’єднання співвласників багатоквартирного будинку як юридичної особи.

ВАЖЛИВО! Вступ ОСББ до асоціації нічого не змінює у статусі об’єднання співвласників багатоквартирного будинку як юридичної особи. А для того, щоб асоціація управляла будинком ОСББ, загальні збори останнього повинні прийняти рішення про передачу їй функцій з управління багатоквартирним будинком.

При створенні асоціації ОСББ нерідко піднімається питання "особливого статусу" для тих чи інших членів асоціації: наприклад, щодо прав і обов’язків тих ОСББ, які виступили засновниками асоціації (порівняно з правами і обов’язками "звичайних" ОСББ, які вступили до асоціації пізніше). Або ж пропонується ділити членів асоціації на "дійсних" і "асоційованих" – умовно кажучи, на тих, що делегували асоціації управління своїми багатоквартирними будинками, і тих, що не делегували. Ми вважаємо такий підхід хибним, оскільки Закон України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" не передбачає подібного поділу і, на нашу думку, не дає для нього навіть віддалених підстав. Усі члени асоціації ОСББ мають рівні права і обов’язки в ній – так само, як всі співвласники багатоквартирного будинку мають рівні права і обов’язки в ОСББ.

Оскільки щодо цього виникає чимало непорозумінь і спекуляцій, зупинимося докладніше на статусі ОСББ-засновників асоціації. Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" дійсно вживає поняття "засновники" юридичної особи. І в розумінні цього закону ОСББ, що прийняли рішення про створення асоціації, є її засновниками. Втім, статус засновників вони мають лише у зв’язку зі вчиненням дій із державної реєстрації асоціації, передбачених зазначеним законом. Питання ж поточної діяльності асоціації ОСББ регулює Закон України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку", і він оперує виключно поняттям "член асоціації", не проводячи різниці між членами, які виступили засновниками асоціації, і її членами, які приєдналися до асоціації пізніше. Тому можна сказати, що статус засновників для ОСББ, які створюють асоціацію, існує для них лише до її державної реєстрації – після чого вони перебувають у статусі членів асоціації. Цю позицію також відображено у розробленому нами прикладі статуту асоціації ОСББ.


ВАЖЛИВО!
 
 Закон не передбачає поділу членів асоціації на "дійсних" і "асоційованих", на засновників і "простих" членів тощо.

Організація відносин між асоціацією ОСББ та її членами

Наступне практичне питання - чим регулюються відносини між асоціацією ОСББ та її членами? На перший погляд, відповідь очевидна − Законом України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" і статутом асоціації. Однак наявні асоціації ОСББ подекуди вдаються до практики укладання договорів зі своїми членами (заради справедливості слід сказати, що укладання подібних договорів − назвемо їх умовно "договорами про членство" – практикують також інші об’єднання юридичних осіб: деякі господарські асоціації чи громадські спілки). Втім, така практика не відповідає чинному законодавству, а в перспективі може обернутися багатьма цілком практичними проблемами і для асоціації, і для її членів.

По-перше, ч. 2 ст. 8 Закону України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" говорить просто і зрозуміло, що права і обов’язки членів асоціації визначаються її статутом. Отже, потреби в додаткових документах – як-от "договорах про членство" – просто немає.

По-друге, укладання договорів асоціації зі своїми членами суперечить самій природі асоціації як членської організації, відносини в якій є статутними (а не договірними). Відносини членства в асоціації, засновані на її статуті, передбачають, що кожен із членів має права і обов’язки щодо асоціації в цілому, тобто і щодо інших її членів. Натомість, коли укладаються окремі договори між асоціацією та її членами, то виходить, що кожне окреме ОСББ, що вступило в асоціацію, нібито ніяк не зв’язане з іншими членами асоціації, а перебуває в договірних відносинах із нею самою як юридичною особою (умовно кажучи, з її правлінням).

По-третє, описаний хибний підхід ще й "розмиває" асоціацію психологічно: замість моделі відносин "ми разом" формується модель відносин "особисто я і особисто правління асоціації". 

По-четверте, укладання із членами асоціації договорів ставить низку практичних питань щодо співвідношення таких договорів із статутом асоціації:

•як бути із "членами", з якими, скажімо, правління уклало !договір про членство! без прийняття загальними зборами рішення про прийом у члени згідно зі статутом?

•чи зможе правління забезпечити тотожний для всіх членів зміст договору?

•що робити в разі, якщо договір містить перелік прав і обов’язків, відмінний від того, що визначений статутом?

•як приводити укладені раніше договори у відповідність із новою редакцією статуту, коли така приймається?

•чи розірвання договору означає припинення членства? І чи виключення з членів означає розірвання договору?

Цей перелік можна продовжувати нескінченно. Хоча, звісно, правильна відповідь на поставлені запитання буде одна – статут завжди матиме перевагу перед подібними договорами. То ж навіщо тоді взагалі укладати "договори про членство" і провокувати непорозуміння?

І, по-п’яте, "договір про членство" може розглядатися органами державної фіскальної служби як доказ того, що асоціація надає своїм членам певні послуги (адже зазвичай такі договори містять перелік обов’язків асоціації щодо її члена), які до того ж є платними (адже договір передбачає обов’язок члена сплачувати асоціації внески). А ще ж на практиці є спроби супроводжувати такі договори "актами здачі-приймання наданих послуг"! Як свідчить досвід деяких ОСББ, які допускали подібні помилки, податківці можуть вимагати від асоціації зареєструватися платником ПДВ, а за певних обставин - навіть позбавити статусу неприбуткової організації.

Щойно ми докладно розібрали те, як не треба організовувати відносини асоціації ОСББ зі своїми членами. Яким же чином слід організовувати ці відносини?

Насамперед, пам’ятаймо, що асоціація ОСББ є членською організацією, а відносини в ній – статутні, а не договірні. Відповідно, жодних "договорів про членство" чи їм подібних асоціація та ОСББ, що є її членами, між собою укладати не повинні.

ВАЖЛИВО! Відносини асоціації ОСББ з її членами є статутними, а не договірними!

З юридичного погляду, для підтвердження членства в асоціації досить протоколу (витягу з протоколу) відповідних загальних зборів асоціації, на яких було прийняте рішення про прийом у члени. Саме копію такого протоколу (витяг із протоколу) і доцільно надавати новоприйнятим членам асоціації.

На практиці, з організаційних міркувань, членам асоціації доцільно видавати свідоцтва про членство в асоціації та засвідчені правлінням асоціації копії її статуту. А замість "актів здачі-приймання наданих послуг" − надавати/розсилати членам асоціації регулярні звіти правління про роботу і про використання коштів асоціації.

ОРГАНИ УПРАВЛІННЯ АСОЦІАЦІЇ ОСББ

Закон України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" не дає прямих вказівок щодо того, яким має бути склад органів управління асоціації. Тому нижче розглянемо, як можна побудувати систему органів управління асоціації, і як доцільно це зробити.

Структура органів управління асоціації ОСББ

Отже, Закон України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" не визначив структури органів управління асоціації. Тому звернімося до Цивільного кодексу України, ст. 97 якого визначає, що "органами управління товариством є загальні збори його учасників і виконавчий орган, якщо інше не встановлено законом". При цьому виконавчий орган товариства (відповідно до ст. 99 Цивільного кодексу України) може складатися з однієї або кількох осіб.

Асоціація ОСББ, як і самі ОСББ, є непідприємницьким товариством, і тому сказане стосується і її. Отже, в асоціації повинні бути, принаймні, загальні збори і виконавчий орган (одноособовий – директор, президент, голова тощо, або колегіальний – правління, дирекція тощо). Враховуючи, що ми говоримо все-таки про асоціацію об’єднань співвласників багатоквартирного будинку, вважаємо за доцільне – за аналогією з ОСББ – виконавчим органом асоціації визначити правління з головою правління на чолі. І, продовжуючи аналогію з ОСББ, у структурі статутних органів асоціації доцільно передбачити ревізійну комісію або ревізора.

Отже, рекомендована нами структура статутних органів асоціації така:

•загальні збори членів асоціації (вищий орган управління асоціації);

•правління (виконавчий орган управління асоціації);

•ревізійна комісія або ревізор (контролюючий орган асоціації).

Враховуючи розглянуті вище застереження, при бажанні цю структуру можна викласти й інакше – але ми наполегливо рекомендуємо дотримуватися наведеної нами аналогії зі структурою органів управління ОСББ.

Так само рекомендуємо і повноваження статутних органів асоціації визначати аналогічно до того, як визначені в Законі України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" повноваження їхніх відповідників у ОСББ.


Підходи до представництва членів у асоціації

Стаття 8 Закону України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" вимагає, щоби в статуті асоціації ОСББ було визначене "представництво від об’єднань". Ми бачимо у зв’язку з цим необхідність дати відповідь у статуті на два запитання:

•хто представляє в асоціації конкретне ОСББ-члена, у т. ч. на її загальних зборах?

•скільки голосів має конкретне ОСББ-член асоціації на загальних зборах?

Юридичну особу у стосунках з іншими юридичними та фізичними особами представляє її керівник. Втім, відповідні функції можна делегувати й іншій особі - представнику, надавши йому довіреність. Наголосимо, що в кожному разі вирішувати питання про те, хто представлятиме ОСББ у асоціації, є компетенцією органів управління самого цього ОСББ.


ВАЖЛИВО! Вирішувати, хто представлятиме ОСББ в асоціації, є компетенцією загальних зборів та/або правління цього ОСББ, а не статутних органів самої асоціації.

Найважливішою функцією представника ОСББ (чи то, скажімо, голови правління, чи то представника за довіреністю) в асоціації є участь у загальних зборах асоціації.

Закон не визначає, скільки голосів кожне ОСББ-член асоціації має на її загальних зборах. Тому ОСББ, що створюють асоціацію, можуть вирішити це питання на власний розсуд при її створенні – визначивши порядок розподілу голосів у статуті (зауважимо, що на установчих зборах асоціації кожен засновник має один голос – про це докладніше розповімо далі, розглядаючи питання створення асоціації).

Ми пропонуємо до розгляду два варіанти розподілу голосів між членами асоціації: "один член – один голос" або пропорційно до площ квартир і нежитлових приміщень.

Принцип "один член – один голос" є найбільш простим з організаційного погляду, забезпечує рівний вплив кожного ОСББ на результати голосування на загальних зборах асоціації. Але привабливість його простоти закінчується там, де починаються фінансові питання.

ОСББ-члени асоціації повинні сплачувати внески для провадження нею статутної діяльності. Якщо ця діяльність обмежується представленням спільних інтересів, то розмір внесків може бути рівним, а, відповідно, рівною може бути і кількість голосів, що належить кожному із членів асоціації на загальних зборах.

Якщо асоціація здійснюватиме також управління/утримання будинків своїх членів, внески на управління й утримання будинків, зрозуміло, різнитимуться залежно від загальної площі житлових і нежитлових приміщень у кожному ОСББ. За таких умов рівна кількість голосів у кожного члена асоціації призвела би до того, що "вага" голосу конкретного ОСББ при прийнятті рішення на загальних зборах не відповідала би його фінансовому внеску. При затвердженні кошторису асоціації така ситуація є неприпустимою, адже може призвести до конфліктів між членами асоціації.

Щоб полегшити вибір між описаними двома варіантами розподілу голосів при голосуванні, наведемо рекомендовану нами "матрицю" вибору:

Будинки ОСББ-членів асоціації приблизно рівні за площею, кількість будинків в різних ОСББ однакова

Будинки ОСББ-членів асоціації різні за площею, кількість будинків у різних ОСББ різна

Асоціація лише представляє спільні інтереси своїх членів

"Один член - один голос"

"Один член - один голос"

Асоціація здійснює управління/утримання будинків своїх членів

"Один член - один голос"

або

Пропорційно до площі

Пропорційно до площі

Варіанти формулювання відповідних положень статуту асоціації ми виклали у розробленому нами прикладі статуту асоціації ОСББ.

Підходи до формування правління і ревізійної комісії асоціації

Обрання правління асоціації ОСББ є виключною компетенцією її загальних зборів, тож саме на загальних зборах представники членів асоціації визначатимуть його персональний склад.

Закон не містить жодних обмежень щодо того, хто може бути членом правління асоціації (нагадаємо, що закон, у принципі, дозволяє взагалі обійтися одноособовим виконавчим органом – президентом, головою, директором тощо). Тому, залежно від волевиявлення членів асоціації, до складу правління можуть увійти як представники ОСББ-членів асоціації, так і "сторонні" особи, чиї професійні і ділові якості потрібні асоціації. Так само законодавство не регламентує і питання оплати роботи у правлінні асоціації: ця робота може виконуватися як на громадських засадах, так і бути оплачуваною.

Окремо стоїть питання "представництва" членів асоціації у правлінні. Часом можна почути думку, що посади членів правління можуть "закріплюватися" за певними ОСББ, і такі ОСББ-члени асоціації можуть самостійно відкликати чи призначати "своїх" членів у правлінні асоціації. Втім, такий підхід є хибним. Як видно зі змісту ч. 1 ст. 99 Цивільного кодексу України, створення виконавчого органу (яким є правління) та визначення його компетенції і складу є компетенцією виключно загальних зборів. Тобто виключно загальні збори асоціації визначають персональний склад її правління, і фактична передача цієї функції будь-якому іншому органу чи взагалі іншій юридичній особі суперечитиме закону.

Тому, наприклад, обраний до правління асоціації голова правління одного з ОСББ зберігатиме свій статус члена правління асоціації навіть у тому разі, якщо буде виключений зі складу правління свого власного ОСББ – аж доки його не переоберуть загальні збори асоціації

На практиці, за домовленістю між ОСББ-членами асоціації, до складу правління дійсно можуть входити представники окремих ОСББ, і навіть може здійснюватися їхня "ротація". Однак це – виключно питання консенсусу між членами асоціації, яке ніяк не може бути закріплене в її статуті.

ВАЖЛИВО!  Визначення персонального складу правління асоціації − виключна компетенція загальних зборів самої асоціації. Якщо голова правління одного з ОСББ був також обраний до правління асоціації, то зміна голови правління в цьому ОСББ ніяк не впливає на склад правління асоціації: новий голова правління ОСББ не може "автоматично" зайняти місце у правлінні асоціації.

Усе вищесказане стосується і ревізійної комісії асоціації. Нагадаємо, що формально наявність у асоціації ОСББ ревізійної комісії (ревізора) не є обов’язковою, про що вже йшлося вище. Однак, за аналогією зі структурою статутних органів ОСББ, ми рекомендуємо створювати в асоціації ревізійну комісію (або обирати ревізора).


Додаткові/дорадчі органи асоціації

Описану вище структуру статутних органів асоціації ОСББ ми розглядаємо як мінімально необхідну. За потреби, в асоціації можуть створюватися й інші органи, які можуть виконувати допоміжні/дорадчі функції. Такі органи не повинні наділятися компетенцією органів управління – загальних зборів і правління асоціації.

Для утворення додаткових/дорадчих органів асоціації, вони повинні бути або прямо передбачені статутом асоціації, або ж у статуті повинна бути передбачена можливість їх утворення.

На практиці створення таких додаткових органів є виправданим, коли в асоціації є потреба забезпечити контроль за виконанням якогось окремого завдання не "пост-фактум", а "на випередження". Наприклад, у рамках асоціації ОСББ утворюється т. зв. револьверний фонд, з якого в певній послідовності отримують фінансування ОСББ-члени асоціації. У такій ситуації загальні збори можуть бути зацікавлені в тому, щоби за виділенням фінансування (дотримання черговості, справедливості, інших визначених загальними зборами критеріїв) нагляд здійснювався до того, як кошти будуть виділені конкретному отримувачу, а не після цього (як це має місце у випадку проведення раз на рік ревізії ревізійною комісією). Тому тут доцільно утворити, скажімо, "наглядову раду", яка в кожному окремому випадку надаватиме правлінню дозвіл на виділення фінансування з револьверного фонду.


ОРГАНІЗАЦІЯ УТРИМАННЯ БУДИНКІВ ЧЛЕНІВ АСОЦІАЦІЇ ОСББ

Однією з відмінних рис асоціації ОСББ є передбачена законом можливість здійснювати управління багатоквартирними будинками ОСББ-членів асоціації (за рішенням загальних зборів таких ОСББ, звісно). Практичним змістом таке управління наповнюється через здійснення асоціацією утримання будинків і прибудинкових територій ОСББ, які входять до її складу.

Можливі дві моделі організації утримання асоціацією багатоквартирних будинків її членів, назвемо їх умовно "централізованою" і "розподіленою". "Централізована" модель, на якій ми і зупинимося нижче, передбачає, що асоціація (і де-факто, і де-юре) здійснює утримання будинків своїх членів та має для цього відповідний (спільний) фонд. "Розподілена" модель передбачає, що, хоча правління асоціації і здійснює координацію робіт з утримання будинків ОСББ-членів асоціації, кожне ОСББ має власний фонд на ці цілі та окремо наймає відповідних працівників: умовно кажучи, один робітник працює по 1/4 ставки у чотирьох ОСББ. З формально-юридичного погляду, "розподілена" модель не передбачає утримання будинків асоціацією, а тому ми не будемо на ній тут докладно зупинятися.

Організація сплати внесків членами асоціації ОСББ

Найактуальнішим питанням сплати внесків у асоціацію ОСББ є те, як правильно організувати проходження "грошового потоку": від співвласників – ОСББ, а потім – асоціації ОСББ, чи одразу від співвласників до асоціації, минаючи ОСББ?

У зв’язку з цим нагадаємо, що членами асоціації є ОСББ, а не співвласники багатоквартирних будинків. Асоціація не перебуває зі співвласниками у статутних відносинах. І обов’язок зі сплати внесків статут асоціації може покладати тільки на її членів, а статут ОСББ – тільки на співвласників його багатоквартирного будинку чи будинків. Іншими словами, отримувати внески напряму від співвласників асоціація ОСББ просто не має правових підстав.

Тому правильною послідовністю проходження коштів буде така: спершу співвласники сплачують свої внески в ОСББ, а після цього ОСББ-члени асоціації сплачують свої внески в асоціацію.

Відповідно, ОСББ-члени асоціації повинні мати банківський рахунок для приймання внесків та забезпечити облік їх сплати. Отже, заощадити на відповідних організаційних витратах не вийде. До того ж слід враховувати, що не завжди і не всі внески, які сплачуються співвласниками в ОСББ, перераховуватимуться асоціації, а тому на рівні ОСББ все одно необхідно буде забезпечити приймання і облік сплати внесків співвласниками.

Виходячи з викладеного вище, роботу зі збору платежів, у тому числі судову, вестимуть ОСББ-члени асоціації. Асоціація може долучатися до такої роботи хіба що від імені ОСББ і за його дорученням.

Заради об’єктивності зазначимо, що теоретично ОСББ-члени асоціації могли би доручити останній приймати належні їм платежі від співвласників та зараховувати їх у рахунок сплати ОСББ членських внесків у асоціацію. Втім, така побудова "грошових потоків" юридично та організаційно вийде надто складною і непрозорою, а ризики, які вона додатково приносить асоціації, є неспіввідносними з тими вигодами (економія на банківському обслуговуванні), які вона приносить. Тому ми не рекомендуємо вдаватися до такої моделі.

Виходячи з викладеного, питання готівкової чи безготівкової сплати внесків у асоціацію навіть не стоїть – ОСББ сплачують свої внески в асоціацію виключно на її банківський рахунок.

Насамкінець, розглянемо, які внески повинні сплачувати ОСББ у асоціацію, і хто їх запроваджує. Зрозуміло, перелік та розміри внесків для членів асоціації встановлюють її загальні збори. Однак особливістю фінансування асоціації ОСББ є те, що кошти до неї надходять від співвласників багатоквартирних будинків через їхні ОСББ. І якщо асоціація запроваджує внески для своїх членів, відповідні кошти повинні бути передбачені в кошторисах ОСББ-членів асоціації, а, значить, відповідні рішення повинні бути прийняті і загальними зборами таких ОСББ. Отже, рішення асоціації про запровадження певного внеску, якщо воно не буде "продубльоване" на рівні кожного окремого ОСББ, лишиться тільки "на папері".

Мінімальний перелік внесків ОСББ у асоціацію, яка здійснює утримання будинків своїх членів, складається із двох позицій:

•внесок на утримання асоціації (заробітна плата адміністративного персоналу, канцелярські й поштові витрати тощо);

•внесок на утримання будинків ОСББ-членів асоціації.

На нашу думку, розмір першого з названих внесків може встановлюватися як однаковим для всіх членів асоціації, так і залежати від площ квартир і нежитлових приміщень їхніх будинків. А от внесок на утримання – з урахуванням вимог ст. 20 Закону України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" – повинен встановлюватися виключно пропорційно до площі квартир і нежитлових приміщень у будинках ОСББ-членів асоціації.

Якщо члени асоціації приймуть рішення про формування спільних ремонтного і резервного фондів, наведений вище перелік доповниться відповідними внесками. 

Кошторис і фонди асоціації

Для асоціації ОСББ як неприбуткової організації важливим є дотримання принципу цільового витрачання коштів асоціації.

Нагадаємо, що підпункт 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України передбачає, що "доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами". Іншими словами, витрачання коштів неприбуткової організації має бути цільовим і відповідати статутній меті.

На практиці цільове витрачання коштів в асоціації, як і в ОСББ, забезпечується через щорічне затвердження загальними зборами кошторису та подальше витрачання правлінням коштів виключно відповідно до статей витрат, визначених таким кошторисом. При цьому доцільно формувати відповідні фонди асоціації, за якими і обліковувати надходження та витрачання коштів асоціації. В асоціації, яка здійснює утримання будинків своїх членів, повинні бути передбачені, принаймні:

•фонд утримання асоціації (формується за рахунок відповідного внеску членів асоціації, витрачається на заробітну плату голови правління, бухгалтера, інші адміністративні потреби);

•фонд утримання будинків асоціації (формується за рахунок відповідного внеску членів асоціації, витрачається на потреби утримання їхніх будинків).

Наведений перелік не є вичерпним – члени асоціації можуть прийняти рішення про формування в ній інших фондів, наприклад спільного ремонтного фонду, або інших фондів. За цим посиланням нами розміщено, наприклад, приклад положення про "револьверний" фонд фінансування енергоефективних заходів у асоціації. Такі спільні фонди асоціації слугують чимось на зразок "каси взаємодопомоги", завдяки якій кожен із членів асоціації по черзі отримує доступ до накопичених коштів.

При наявності інших джерел доходів асоціації (благодійні пожертви, плата за сервітути тощо), має бути передбачено включення їх до доходної частини кошторису за тим чи іншим цільовим фондом. Завдяки такому підходу буде забезпечено, з одного боку, прозорість діяльності асоціації, а з іншого – дотримання згаданих вище вимог Податкового кодексу України щодо цільового витрачання коштів.


Формування штату асоціації ОСББ

Вище ми вже згадували про дві моделі організації утримання асоціацією багатоквартирних будинків її членів, назвавши їх умовно "централізованою" і "розподіленою". Власне, "централізована" модель, коли основний штат співробітників формується в асоціації, а не розпорошується по окремих ОСББ, і повинна бути основною для асоціації. Елементи "розподіленої" системи можуть бути доповненням основної моделі роботи у випадках, коли і якщо це є організаційно та/або фінансово виправдано. Так, наприклад, асоціація може мати єдиний штат працівників, необхідний для утримання будинків її членів, але при цьому кожне ОСББ може мати окремий договір про постачання електричної енергії для освітлення місць загального користування.

Для ОСББ-членів асоціації актуальним є питання бухгалтерського обліку. Адже ОСББ, вступивши в асоціацію, все одно зобов’язане вести бухгалтерський облік та подавати податкову звітність. Хто повинен це робити?

Загалом, варіантів організації бухгалтерського обліку в ОСББ-членах асоціації є декілька. Звернемо увагу на варіанти, які прямо визначає ст.8 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні":

•ведення бухобліку бухгалтером у штаті ОСББ;

•послуги спеціаліста з бухгалтерського обліку, який зареєстрований як фізична особа-підприємець;

•ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою;

•самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо головою правління ОСББ.

Найочевидніший варіант – кожне ОСББ може мати в штаті власного бухгалтера, або ж один бухгалтер може працювати одночасно в кількох ОСББ на умовах неповного робочого дня чи тижня (на 1/4, 1/8, 1/16... ставки). Або ж бухгалтер-підприємець може обслуговувати одночасно кілька ОСББ. Але в такому разі кожному ОСББ все одно необхідно передбачати в кошторисі витрати на оплату праці бухгалтера – чи то заробітної плати, чи то плати за договором підприємцю.

Інший варіант – ведення бухгалтерського обліку в ОСББ-членах асоціації забезпечує бухгалтер (бухгалтери) асоціації. Власне, офіційно бухгалтерський облік при цьому підході вестиметься керівниками юридичних осіб – головами правлінь ОСББ-членів асоціації. А фактично ведення бухобліку забезпечуватимуть бухгалтери асоціації (не стаючи штатними працівниками ОСББ) – у рамках статутної діяльності асоціації з "інформування і консультування членів асоціації з питань бухгалтерського і податкового обліку" (сподіваємося, ви запозичите це формулювання із запропонованого нами прикладу статуту асоціації). Іншими словами, бухгалтери у штаті асоціації виконуватимуть всю необхідну роботу для ОСББ, головам правлінь яких лишатиметься тільки ставити свої підписи на підготовлених для них документах.

СТВОРЕННЯ АСОЦІАЦІЇ ОСББ: "ЗА", "ПРОТИ" І ПОСЛІДОВНІСТЬ ДІЙ

Цей розділ міг би розпочинати наш аналітичний матеріал, однак ми вирішили розмістити його наприкінці − щоби рішення про створення асоціації ОСББ ви приймали вже після того, як ознайомитеся з основними питаннями організації її роботи.

Порівняння асоціації ОСББ з іншими формами управління багатоквартирним будинком

Стаття 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачає такі форми управління багатоквартирним будинком:

•самими співвласниками;

•управителем;

•ОСББ (асоціацією ОСББ).

Нижче наведемо порівняння цих форм управління у вигляді таблиці:

Критерій

Самостійне управління співвласниками

Управитель

ОСББ

Асоціація ОСББ

Створення юридичної особи співвласниками

Не потрібне

Не потрібне

Потрібне

Потрібне (ОСББ + асоціація)

Хто здійснює "повсякденне" управління

Ніхто

(проводяться збори співвласників за потреби)

Працівник управителя

Правління ОСББ, обране загальними зборами ОСББ

Правління асоціації ОСББ, обране загальними зборами асоціації

Чим регулюються відносини між співвласниками і суб’єктом, що здійснює управління

Законом

Законом, договором

Законом, статутом ОСББ

Законом, статутами ОСББ і асоціації

Адміністративні витрати

Відсутні

Винагорода управителю

Заробітна плата голови правління, бухгалтера тощо

Заробітна плата голови правління, бухгалтера тощо

Управління кількома будинками

Неможливе

Можливе, без формальних обмежень

Можливе, з обмеженнями (співвласники кількох будинків, об’єднаних спільною прибудинковою територією та/або інфраструктурою, можуть створити одне ОСББ)

Можливе, без формальних обмежень

Як можна побачити з наведеної таблиці, від інших форм управління  асоціація ОСББ відрізняється тим же, чим від них відрізняється ОСББ: це – юридична особа, яку (опосередковано) створюють і контролюють самі співвласники багатоквартирних будинків. Це означає прийняття співвласниками на себе певних адміністративних витрат  і збереження контролю за тими, хто управляє будинками. Порівняно з ОСББ, асоціація ОСББ дозволяє охопити більше коло багатоквартирних будинків, і завдяки цьому досягнути ефекту "економії на масштабі", коли питомі витрати на утримання самої асоціації в розрахунку на кожного окремого співвласника зменшуються.

Таким чином, асоціація ОСББ – добрий вибір для тих співвласників багатоквартирних будинків, які хочуть самостійно контролювати, хто персонально здійснює управління будинками (самостійно формувати органи управління, а не покладатися на кадрову політику управителя), і при цьому не обмежуватися своїм будинком, а спільно зі співвласниками інших будинків вирішувати більш амбітні  завдання на рівні мікрорайону чи міста.


Створення асоціації

Асоціація ОСББ створюється і реєструється в такому ж порядку, як і будь-яка юридична особа в Україні, згідно з вимогами Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".


Послідовність дій при цьому така:

1.Загальні збори ОСББ – майбутніх засновників асоціації приймають рішення про створення асоціації.

2.Представники таких ОСББ збираються на установчі збори асоціації, приймають рішення про її створення, затверджують її статут, обирають статутні органи.

3.Після державної реєстрації асоціації загальні збори ОСББ-членів асоціації приймають рішення про передачу їй функцій з управління багатоквартирними будинками.

Третій із названих пунктів не стосується власне створення і державної реєстрації асоціації, але необхідний для початку її повноцінної роботи, як ми про це згадували вище.

Для того, щоб полегшити вам роботу зі створення асоціації ОСББ, ми розробили зразок її статуту, а також зразки протоколів загальних зборів ОСББ і установчих зборів асоціації. Ознайомитися з цими документами можна за посиланням.

Окремо хочемо нагадати і наголосити, що засновниками асоціації виступають не співвласники багатоквартирних будинків, а юридичні особи – ОСББ. В установчих зборах асоціації беруть участь представники таких ОСББ, і, скільки би не було в конкретному ОСББ будинків, таке ОСББ є лише однією юридичною особою і має лише один голос. Це відрізняє асоціацію від ОСББ, для яких законом прямо передбачено інший розподіл голосів на установчих зборах. 



Сайт Президента України повідомляє: "Петро Порошенко підписав Закон України «Про ратифікацію Фінансової угоди (Проект "Міський громадський транспорт України") між Україною та Європейським інвестиційним банком" (схвалений Верховною Радою України 12 квітня 2017 року).

Відповідна Фінансова угода підписана 9 листопада 2016 року № 272. Її метою є залучення під державні гарантії до €200 млн кредитних коштів ЄІБ, що будуть спрямовані на покращення роботи міського громадського транспорту в 11 містах України:  Білій Церкві, Івано-Франківську, Києві, Кременчуці, Луцьку, Львові, Одесі, Сумах, Тернополі, Харкові, Чернігові. Десять із них (окрім Білої Церкви) є містами-партнерами Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні", одним із пріоритетів якого є покращення транспортної інфраструктури. 

Залучені кошти планують витрачати на придбання автобусів, тролейбусів, трамваїв, вагонів метро, будівництво та реконструкцію тролейбусних та трамвайних ліній, депо, впровадження інформаційних систем, зокрема автоматизованої оплати проїзду.

Цей проект також отримуватиме співфінансування під місцеві гарантії з боку Європейського банку реконструкції та розвитку на загальну суму до €200 млн.

Проект USAID продовжує навчання журналістів зі своїх міст-партнерів з питань енергоефективності, енергозбереження, функціонування ОСББ та використання альтернативних джерел енергії. Так, у Львові (6-7 липня) та у Дніпрі (11-12 липня) відбулись дводенні тренінги "Головне про енергоефективність у ЗМІ". Участь у них взяли 37 журналістів з Волинської, Дніпровської, Донецької, Львівської та Рівненської областей. Разом з експертами проекту вони не тільки вивчали сучасні енергоефективні технології, матеріали та альтернативні джерела енергії, які краще обирати для модернізації будників. Вони також говорили про новітні технології подання інформації на різних медіа платформах, використання правильної термінології у статтях та відеосюжетах, розвінчували найпоширеніші міфи про створення та функціонування ОСББ.

Не забули організатори тренінгів і про поширення кращих практик своїх міст-партнерів. Так, у Львові журналісти відвідали ДП "Бондарівка" – перший в Україні завод, на якому встановлено автоматичну лінію з переробки відпрацьованих трубчастих та компактних ртутовмісних енергоощадних ламп. Пари ртуті, які раніше через пошкодження колб таких ламп на сміттєзвалищах потрапляли у повітря, ґрунт чи водойми, тепер утилізуються та відправляються на повторне використання. При цьому весь процес переробки є абсолютно безпечним як для працівників заводу, так і для населення. 

Також журналісти зустрілись з головою львівської асоціації ОСББ "Оберіг". На прикладі одного зі своїх об’єднань (ОСББ "Стрийська 91") вона показала, що комплексна термомодернізація будинку (утеплення фасаду, заміна старих вікон та встановлення енергозберігаючих ламп) дозволяє його мешканцям майже на половину скоротити свої витрати на комунальні послуги. 

У Дніпрі журналісти відвідали ОСББ "Будьонного, 75" та ОСББ "Будьонного, 73", які за короткий час свого існування змогли відремонтувати під’їзди, встановити індивідуальний тепловий пункт та замінити електромережі. Більшу частину коштів на всі ці дороговартісні заходи об’єднання Львова і Дніпра отримали завдяки урядовій та муніципальній програмам з енергоефективності. 

Найближчим часом такі тренінги для журналістів відбудуться у Запоріжжі, Києві та Одесі.

В Інформаційному дайджесті "Нові можливості для інвестицій" №3 розповідалося про чотири демонстраційні проекти чистої енергії, що впроваджуватимуться за підтримки команди Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) в п’яти ОСББ міст-партнерів. Зараз ведеться розроблення проектно-кошторисної документації шести проектів (в одному з об’єднань реалізують два проекти).

Зокрема:

ОСББ "Чарівний світанок" (м. Запоріжжя, вул. Чарівна, 153А)



9 поверхів, 144 квартири, розрахункове теплове навантаження на потреби опалення будинку – 480 кВт. 

Проект передбачатиме: демонтаж трубопроводів і опалювальних приладів наявної вертикальної системи опалення будинку, в т. ч. колекторів повального і зворотного трубопроводів; монтаж горизонтальної системи опалення з прокладанням стояків і індивідуальних вузлів вводу із вузлами  обліку теплоти на сходах; влаштування термостатичних клапанів на приладах опалення; оснащення стояків системи опалення балансувальними клапанами або іншими пристроями для забезпечення стійкості системи опалення; влаштування в будинку автоматизованого індивідуального теплового вузла вводу; розроблення системи електропостачання індивідуального вузла вводу і захисту приміщення ІТП від несанкціонованого доступу тощо. Попередня інвестиційна загальна кошторисна вартість будівельно-монтажних робіт оцінюється в 2,5 млн грн. Орієнтовна дата передачі документації ОСББ – 9 липня 2017 року.

"ОСБ МЖК-1" (м. Львів, просп. Червоної Калини, 39)

4 під’їзди (кількість поверхів від 5-ти до 10-ти), 212 квартир. Розрахункове теплове навантаження на потреби опалення будинку – 490 кВт.

Проект передбачатиме заходи подібні до наведених вище, окрім того будинок має отримати енергетичний паспорт. Попередня інвестиційна загальна кошторисна вартість будівельно-монтажних робіт оцінюється в 4,6 млн грн. Орієнтовна дата передачі документації ОСББ – 31 серпня 2017 року.

ОСББ "Лермонтова-2" (м. Кам’янець-Подільський, вул. Лермонтова, 2А)

5 поверхів, 30 квартир. 

Проект передбачатиме: визначення стану електричної мережі системи освітлення сходів і місць загального користування; її демонтаж у разі необхідності й інсталяцію нової електричної мережі, відповідно до вимог нормативної документації; оцінку відповідності наявних світильників і системи освітлення вимогам ДБН В.2.5-28-2000 і заміну або реконструкцію систем, згідно з вимогами нормативної документації; встановлення вузлів обліку електричної енергії, яка споживається для системи штучного освітлення; підбір фотоелектричних елементів, налаштування астротаймерів, необхідних для забезпечення працездатності системи освітлення сходів і прибудинкової території; встановлення датчиків руху у тамбурах під’їздів на перших поверхах, встановлення датчиків руху біля під’їздів, які уможливлять роботу приладів освітлення лише за наявності в їхній зоні чутливості людей. Для можливості здійснювати освітлення у період відсутності сонячної інсоляції система включатиме акумулятори, що заряджатимуться у світлий період доби прямим і розсіяним сонячним випромінюванням. У якості дублюючого джерела енергії передбачається використати наявну систему електроживлення будинку. Попередня інвестиційна загальна кошторисна вартість будівельно-монтажних робіт оцінюється в 150 тис. грн. Орієнтовна дата передачі документації ОСББ – 30 червня 2017 року.

ОСББ "Краснопільська, 4А" (м. Дніпро, вул. Краснопільська, 4А)

9 поверхів, 108 квартир. 

Проект передбачатиме заходи, подібні до наведених у попередньому абзаці. Попередня інвестиційна загальна кошторисна вартість будівельно-монтажних робіт оцінюється у 300 тис. грн. Орієнтовна дата передачі документації ОСББ – 19 липня 2017 року.

ОСББ "Ініціатива" (м. Львів, вул. Скрипника, 25)

9 поверхів, 107 квартир.

У цьому ОСББ заплановане втілення двох проектів: реконструкції системи штучного електричного освітлення сходів із використанням фотоелектричних елементів та системи гарячого водопостачання з використанням сонячних колекторів. Перший проект за вимогами схожий на проект в ОСББ м Дніпра та м. Кам’янця-Подільського. Його попередня інвестиційна загальна кошторисна вартість становить 300 тис. грн. Орієнтовна дата передачі документації ОСББ – 31 липня 2017 року.

13 червня команда Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) розпочала серію нових дводенних тренінгів для журналістів "Головне про енергоефективність у ЗМІ". Учасниками першого заходу стали 24 журналісти з Івано-Франківської, Тернопільської та Хмельницької областей.

Під час першого дня журналісти разом з експертами проекту розбирались у розмаїтті сучасних енергозберігаючих технологій, дізнавались про особливості будівництва енергоефективних та пасивних будинків, перевірили правильність використання ключової термінології у сфері ЖКГ, а також розвінчали найпоширеніші міфи про створення та функціонування ОСББ.



Спеціалісти Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) виконали енергетичні аудити 60 громадських будівель м. Запоріжжя, серед яких 53 освітніх заклади та 7 закладів охорони здоров’я. Розроблені документи дали змогу міській раді сформувати заявку на отримання €16,7 млн кредитних коштів Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) в рамках проекту "Програма розвитку муніципальної інфраструктури України" (ПРМІУ). Заявка міста отримала позитивний висновок щодо відповідності проектів критеріям прийнятності та очікує включення до Попереднього переліку проектів ПРМІУ за результатами другого етапу відбору Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Сприяння діяльності об’єднань співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) в місті здійснює Ресурсний центр підтримки ОСББ, створений у рамках Проекту USAID «Реформа міського теплозабезпечення в Україні» на базі відділу житлового господарства міської ради. За підтримкою щодо створення ОСББ до консультантів РЦ протягом 2015 – першого півріччя 2016 року звернулися понад півсотні ініціативних груп, у виїзному режимі проведено 39 інформаційних зібрань із мешканцями багатоквартирних будинків. Спеціалісти Ресурсного центру організували та провели 19 навчальних заходів для голів ОСББ та зацікавлених осіб, брали участь у телевізійних ефірах та консультували представників ЗМІ під час написання матеріалів для газет та веб-сайтів.

Протягом 2015 року в місті створили два ОСББ, а вже в першому півріччі 2016 – шістнадцять. Станом на 30 червня 2016 року в Краматорську створено 100 об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.

27 квітня 2016 року Краматорська міська рада прийняла Програму відшкодування частини суми «теплих» кредитів, що діятиме в місті до 2018 року. За цією Програмою населення має можливість отримати з міського бюджету компенсацію 10% своїх витрат на енергоефективні заходи, а ОСББ – 15%. 27 липня 2016 року міська рада виділила 1 млн гривень для реалізації цієї програми. За перші дні серпня програмою вже встигло скористатися 85 містян, які отримали відшкодування з міського бюджету за «теплими» кредитами на суму 
137,3 тис. грн
.

З 19 по 23 червня 2017 року Асоціація Інженерів Енергетиків України (АЕЕ Україна) за підтримки проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проекту USAID) проведе тренінг за програмою Міжнародної Асоціації Інженерів Енергетиків "Сертифікований енергоменеджер СЕМ". Участь для працівників адміністрацій, комунальних підприємств, “навчальних” та науково-дослідних закладів з міст-партнерів проекту USAID безкоштовна.



У березні 2017 року в Краматорську розпочато роботу за Проектом із підвищення ефективності громадського транспорту, який реалізується в межах Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні". Метою Проекту є розроблення рекомендацій для удосконалення транспортної інфраструктури, підвищення ефективності функціонування транспорту міста.

У 2013 році в Тернополі затвердили розроблений за підтримки команди Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (далі – Проект USAID) План дій зі сталого енергетичного розвитку міста (ПДСЕР), який передбачав скорочення викидів СО2 на понад 22% до 2020 року. У співпраці з фахівцями Проекту USAID у 2016 році документ був актуалізований та його впровадження триває.
 
На підтримку реалізації ПДСЕР, спеціалісти Проекту USAID здійснили енергетичні аудити та розробили техніко-економічні обґрунтування (ТЕО) глибокої та комплексної термомодернізації 83 освітніх та наукових закладів міста. Запропоновані проекти передбачають утеплення зовнішніх стін будівель, реконструкцію системи опалення, встановлення індивідуальних теплових пунктів, заміну вікон на металопластикові та джерел освітлення на енергоефективні. Вартість робіт оцінюється у €22,5 млн. Реалізувати зазначені заходи планують із залученням кредитних коштів Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) у рамках проекту "Програма розвитку муніципальної інфраструктури України". Відповідна заявка міської влади успішно пройшла другий етап відбору Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та увійшла до попереднього переліку проектів. Триває проходження третього етапу відбору – оцінки Міністерства фінансів України щодо потенційної платоспроможності бенефіціара, у разі успішного проходження якого місто зможе отримати кредитні кошти та впровадити передбачені енергоефективні заходи.

Зростання можливостей кредитування енергоефективних заходів за проектом "Програма розвитку муніципальної інфраструктури України" дозволило розширити попередньо розроблене ТЕО глибокої термомодернізації закладів освіти Тернополя. Після доопрацювання документу фахівцями Проекту USAID для 10 будівель буде передбачено заміну електричного кухонного обладнання, встановлення геліосистем та теплових насосів для підігріву гарячої води, у т. ч. у басейнах.  Ці заходи дадуть можливість не лише скоротити споживання невідновлюваних енергоресурсів та зменшити викиди СО2, а й дати "зелене світло" використанню альтернативних джерел енергії в місті. Для реалізації проекту необхідно додатково залучити €4,3 млн, отже, загальний обсяг позики від ЄІБ очікується на рівні €26,8 млн.