Закон України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачає можливість делегування управління будинком асоціації ОСББ. Практичний досвід роботи таких асоціацій у містах-партнерах Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) переконливо свідчить, що асоціації ОСББ дозволяють ефективно управляти багатоквартирними будинками, якісно їх утримувати, а також - дієво захищати спільні інтереси ОСББ-членів асоціацій. Тож інтерес до питань створення і діяльності асоціацій є зрозумілим.

Пропонуємо ознайомитися із прикладом статуту асоціації ОСББ, який стане у пригоді тим ОСББ, які вирішили об'єднатися в асоціацію.

ЗРАЗОК СТАТУТУ АСОЦІАЦІЇ ОБ’ЄДНАНЬ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ

ЗАСНУВАННЯ АСОЦІАЦІЇ ОСББ

Приклад протоколу загальних зборів ОСББ-засновника
Приклад протоколу установчих зборів асоціації ОСББ

ПРИЙНЯТТЯ В АСОЦІАЦІЮ ОСББ НОВИХ ЧЛЕНІВ

Приклад протоколу загальних зборів ОСББ, яке бажає вступити до асоціації ОСББ
Приклад протоколу загальних зборів асоціації ОСББ про прийняття нового члена

 

ПРОЕКТ USAID ДОПОМАГАЄ ЗАЛУЧИТИ ПЕРШИЙ В УКРАЇНІ БАНКІВСЬКИЙ КРЕДИТ НА ВПРОВАДЖЕННЯ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНИХ ПРОЕКТІВ У ОСББ

Це історія однієї, може не зовсім помітної для широкого загалу справи, яка насправді започаткувала дуже важливий процес. Але все за порядком. Звичайний пострадянський занедбаний багатоквартирний будинок із білої силікатної цегли у спальному районі м. Львова збудований у 1987 році. Дев’ять поверхів, три під’їзди, 104 квартири – таких багато в Україні. У червні 2010 року тут було створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) "Стрийська 93". Незабаром будинок увійшов до складу асоціації ОСББ (АОСББ) "Оберіг", яка об’єднує 5 будинків, зведених наприкінці 90-х. Докладніше>>

 

 

ДОСВІД КРЕДИТУВАННЯ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНИХ ПРОЕКТІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ЗАМІЩЕННЯ ПРИРОДНОГО ГАЗУ АЛЬТЕРНАТИВНИМИ ВИДАМИ ПАЛИВА

Реалізація енергоефективних проектів та впровадження енергозберігаючих заходів довгий час залишалась для українців досить дорогою ініціативою, кошти на яку було важко знайти. У більшості випадків саме відсутність фінансів змушували наших співгромадян або відмовлятись від своїх ідей, або відкладати їх реалізацію на невизначений час. Проте змінити цю ситуацію змогли комерційні банки. Серед тих, хто одним із перших в Україні почав підтримувати впровадження енергоефективних проектів був банк "Львів". Докладніше>>

ДИТЯЧІ КРОКИ НА ШЛЯХУ ДО ПІДВИЩЕННЯ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ УКРАЇНИ

Щодня українські школи витрачають десятки кіловат годин електроенергії. Освітлення класів та шкільних приміщень, робота комп’ютерів, офісної та аудіовізуальної техніки, приладів у їдальнях – все це складає левову частку у загальному балансі енерговитрат навчальних закладів та створює чимале навантаження на муніципальні бюджети. Як результат – керівники шкіл та очільники міських відділів освіти мають постійно шукати нові можливості для економії енергоресурсів. Одним з варіантів вирішення такої проблеми є виховання свідомого відношення у школярів до споживання енергоресурсів, у тому числі й до електроенергії. Докладніше>>     

 

 

РЕСУРСНІ ЦЕНТРИ ПРОЕКТУ USAID – РУШІЙНА СИЛА РЕФОРМУВАННЯ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ

Щодня українські школи витрачають десятки кіловат годин електроенергії. Освітлення класів та шкільних приміщень, робота комп’ютерів, офісної та аудіовізуальної техніки, приладів у їдальнях – все це складає левову частку у загальному балансі енерговитрат навчальних закладів та створює чимале навантаження на муніципальні бюджети. Як результат – керівники шкіл та очільники міських відділів освіти мають постійно шукати нові можливості для економії енергоресурсів. Одним з варіантів вирішення такої проблеми є виховання свідомого відношення у школярів до споживання енергоресурсів, у тому числі й до електроенергії. Докладніше>>  

 

 

Проект USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) продовжує серію своїх тренінгів "ЗМІ про енергоефективність: компетентно, об'єктивно, мотиваційно". Цього разу експерти проекту зустрілись 8 та 9 листопада у Львові з 34 журналістами з Волині, Івано-Франківщини, Львівщини, Рівненщини, Тернопільщини та Хмельниччини. Разом впродовж двох днів вони активно вивчали основи енергоефективності, принципи енергозбереження, види альтернативних джерел енергії та потенціал їх використання в Україні, питання створення та успішного управління ОСББ та ін.

ПЕРЕДУМОВИ

Це історія однієї, може не зовсім помітної для широкого загалу справи, яка насправді започаткувала дуже важливий процес. Але все за порядком.


ОСББ "Стрийська 93"

Звичайний пострадянський занедбаний багатоквартирний будинок із білої силікатної цегли у спальному районі м. Львова збудований у 1987 році. Дев’ять поверхів, три під’їзди, 104 квартири – таких багато в Україні.

У червні 2010 року тут було створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) "Стрийська 93". Незабаром будинок увійшов до складу асоціації ОСББ (АОСББ) "Оберіг", яка об’єднує 5 будинків, зведених наприкінці 90-х.

Усі вони, ще до створення ОСББ, були обладнані індивідуальними тепловими пунктами (ІТП), тобто проблем із погодним регулюванням відпуску теплоти у цих будинках не виникало. Проте було багато  інших проблем, які потребували негайного вирішення.

 

ПРОБЛЕМА

При передачі будинку на обслуговування ОСББ, було виявлено, що всі інженерні мережі зношені і перебувають в аварійному стані.

Старі каналізаційні труби в підвалі вдалося замінити у тому ж 2010 році завдяки коштам, виділеним із міського бюджету. Але подальші поліпшення (заміна труб холодного водопостачання, заміна електропроводки на сходових клітках та встановлення давачів руху й енергоощадних ламп) крок за кроком уже здійснювалися за кошти співвласників із ремонтного фонду. Завдяки такому підходу у 2013 співвласники змогли облаштувати новий сміттєвий майданчик і замінити систему відводу дощової води у будинку. Тоді ж вирішили підвищити розмір внесків до ремонтного фонду для реалізації інших проектів, що дозволяють економити енергію та кошти, а також підвищують рівень комфорту.

У 2014 перед членам ОСББ "Стрийська 93" постала ще одна проблема. Проведений огляд труб опалення у підвалі засвідчив, що без їхньої заміни система вийде з ладу вже у новому опалювальному сезоні.  Вартість ремонтних робіт і матеріалів на той період становила близько 100 тис. грн. ОСББ не мало необхідної суми коштів, а для їх накопичення потрібно було щонайменше п’ять років.

Розуміючи реальну загрозу залишитися наступної зими без опалення, у квітні 2014 року правління скликало загальні збори ОСББ. Було вирішено провести заміну труб опалення в підвалі за кошти ремонтного фонду та взяти кредит у розмірі 50 тис. грн.

НОВОВВЕДЕННЯ

Тоді голова правління ОСББ, пані Стефанія Климко, звернулась до єдиного на той час приватного банку у Львові, який розробив та запровадив програму кредитування заходів з енергозбереження для ОСББ. Цьому сприяла участь спеціалістів банку в навчальній програмі, яка була реалізована за підтримки Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні". Експерти Проекту USAID допомогли банкірам розібратись у правових та фінансових питаннях функціонування ОСББ, а також у технічних, фінансових та організаційно-правових аспектах реалізації енергоефективних заходів у багатоквартирних будинках.

За рішенням кредитного комітету банку "Львів", ОСББ "Стрийська-93" отримало необхідну суму терміном на 60 місяців під 25% річних. АОСББ "Оберіг" взяла на себе обов’язок підготувати документи для оформлення кредитного договору.

Таким чином ОСББ "Стрийська 93" стало першим ОСББ у м. Львові, яке взяло кредит для впровадження енергоефективних заходів. Більше того, це було й перше в Україні ОСББ, яке отримало кредит у комерційному банку. А Банк Львів започаткував історію кредитування українських ОСББ комерційними банками.

РЕЗУЛЬТАТИ
 
Участь у програмі кредитування дала змогу ОСББ не тільки вчасно замінити труби опалення, не залишитись у холодному будинку взимку та скоротити власні втрати тепла на 15%. Це допомогло співвласникам змінити власне відношення до механізму залучення кредитних коштів, і передусім, для виконання значно масштабніших проектів. Найкращим свідченням цього є те, що ОСББ "Стрийська 93" уклало кредитний договір із державним банком за Урядовою програмою з енергоефективності для утеплення огороджувальних конструкцій будинку. Розмір кредиту склав 1 млн 905 тис. грн.

Прикладу сусідів послідували і мешканці ОСББ "Стрийська 91" - у 2015 році вони взяли кредити в розмірі 234 тис. грн. для встановлення енергоефективних вікон на сходових клітках.  А вже наступного року отримали кредит на суму 1 млн грн на утеплення огороджувальних конструкцій будинку.

Зважені, економічно виправдані рішення співвласників уможливили подолання нагальних проблем, пов’язаних із забезпеченням належного стану їхньої власності, у черговий раз довівши, що створення ОСББ не лише забезпечує ефективне прийняття відповідальних рішень, але й сприяє розбудові місцевих громад, збільшенню соціальної активності та зміні ментальності пересічних українців, для яких вже "моя хата – НЕ скраю".

Міська влада Львова, побачивши активність співвласників, які готові не тільки вкладати власні кошти, а і залучати банківське фінансування, депутати міської ради в березні 2015 року затвердили "Програму відшкодування частини кредитних коштів, отриманих ОСББ, ЖБК на впровадження заходів з енергозбереження, реконструкції і модернізації багатоквартирних будинків у м. Львові на 2015-2018 рр.".

Ось так у Львові спільними зусиллями громади, влади та бізнесу було започатковано перспективний для України напрямок відродження багатоквартирних будинків.

Андрій Захаревич, керівник програми кредитування енергозберігаючих проектів ПАТ АКБ "Львів":

"Дивував той факт, наскільки вірно з боку Правління ОСББ була доведена потреба в отриманні кредиту власникам квартир, що стало запорукою рішення загальних зборів ОСББ, наскільки чітко виконувались вказівки аналітиків Банку щодо подачі документів та їх форми. Все це справило враження на Банк і вилилося у позитивне рішення Кредитного Комітету. Позичальник дотримався цільового спрямування кредитування та сумлінно виконує усі взятті на себе зобов’язання, не зважаючи на об’єктивні труднощі.Тут багатьом бізнесовим компаніям є чому повчитись!".


Контактна інформація

Голова асоціації ОСББ "Оберіг"- Климко Стефанія, тел. 0677339263, 0950241063.
Електронна адреса Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..
Голова правління ОСББ "Стрийська 93" – Чупашко Орест, тел. 097 314 4902.
Поштова адреса: 79031, м.Львів,  вул. Стрийська 91/28.

Банк Львів

Андрій Захаревич, керівник Програми кредитування енергозберігаючих проектів ПАТ АКБ “Львів”, тел. 032 245 64 23.
Поштова адреса: 79008, м. Львiв, вул. Сербська, 1. 
Електронна http://www.banklviv.com/uk/map/

 

Кам’янець-Подільський – місто обласного підпорядкування в Україні, центр Кам’янець-Подільського району Хмельницької області. Площа міста становить майже 28 км2. Станом на 1 січня 2016 року населення налічувало понад 101 тис. мешканців.

Місто має великий досвід співпраці з проектами міжнародної технічної допомоги в різних галузях. Серед його партнерів – Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), Світовий банк, Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ) GmbH, Міжнародний банк реконструкції і розвитку (МБРР) та інші. Але багато значних інфраструктурних проектів реалізується власним коштом чи за допомогою місцевих інвесторів.

У Кам’янець-Подільській міській раді впроваджена посада старшого інспектора з енергозбереження. Його робота підпорядкована безпосередньо міському голові. 23 грудня 2008 року місто долучилося до Європейської ініціативи «Угода мерів» (її підписанти беруть на себе зобов’язання скоротити власні викиди СО2 щонайменше на 20% до 2020 року, сприяючи таким чином розвитку екологічно орієнтованої економіки та зростанню якості життя).

У 2011 році місто стало учасником Проекту USAID «Реформа міського теплозабезпечення в Україні». У рамках цього проекту розроблений і затверджений рішенням сесії міської ради від 28 лютого 2012 року «Муніципальний енергетичний план м. Кам’янця-Подільського на
2012-2015 роки». Крім того, у 2011 році на виконання «Угоди мерів» та з метою залучення інвестицій на реалізацію енергоощадних заходів місто створило та затвердило довгострокову стратегію підвищення енергоефективності – План дій зі сталого енергетичного розвитку міста Кам’янця-Подільського (ПДСЕР) до 2020 р. (рішення сесії міської ради № 9 від 29.04.2011 року).

У 2014 році Кам’янець-Подільський увійшов до трійки асоційованих міст-партнерів Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (Проект USAID). У рамках співпраці з Проектом USAID місто удосконалює ПДСЕР з урахуванням амбітних цілей міської влади щодо повного заміщення споживаного природного газу у комунальному секторі на місцеві альтернативні джерела енергії.

ПДСЕР м. Кам’янця-Подільського визначив такі стратегічні завдання:

  • досягнення економії всіх енергоресурсів на 20%;
  • скорочення на 20% використання викопного палива;
  • скорочення обсягів викидів парникових газів у навколишнє середовище на 20%.

 

Інфраструктурні проекти в різних сферах м. Кам'янця-Подільського

ТЕПЛОПОСТАЧАННЯ

Наприкінці 2015 року в місті завершився Демонстраційний проект НЕФКО з підвищення енергоефективності за програмою «DemoUkrainaDH». В результаті його впровадження:

1) встановлені 22 сучасні збірні індивідуальні теплові  пункти (ІТП) з паяними теплообмінниками, контрольною арматурою зменшених габаритів та лічильниками тепла у житлових і громадських будівлях, що отримують тепло від котельні на вул. Жукова в мікрорайоні «Жовтневому»;

2) модернізовані та відбалансовані внутрішньобудинкові системи опалення;

3) встановлений мережевий насос із частотним регулюванням в котельні.

Загальні інвестиції в Проект становили 460 тис. євро. Очікуване скорочення викидів СО2 – 850 т/рік, а обсяги заощадження електроенергії – 4 300 МВт∙год/рік (або 30%).

Місто також бере участь у Проекті підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання (UDHEEP). Проект триває від 2014 року та фінансується Світовим банком та Фондом чистих технологій. Бюджет проекту – $15,4 млн. Він спрямований на підвищення економічної ефективності діяльності теплопостачальних підприємств шляхом реконструкції та модернізації обладнання, зниження обсягів споживання паливно-енергетичних ресурсів, підвищення якості надання послуг та поліпшення екологічної ситуації. За кошти кредиту Світового банку в Кам’янці-Подільському заплановане облаштування ІТП багатоквартирних будинків, заміна старих мереж та будівництво по вул. Крип’якевича нової теплоелектростанції (потужністю у 35 МВт), що працюватиме на природному газі та альтернативному паливі. Будівництво приміщення останньої планують завершити до кінця 2016 року. Очікувані результати проекту – заміщення 8 413 тис. м3/рік природного газу; зменшення тепловтрат – 7 692 тис. Гкал/рік; виробництво електроенергії в обсязі 7 421 тис. кВт·год/рік.

 

ГРОМАДСЬКІ БУДІВЛІ

Кам’янець-Подільський також подолав перший етап відбору на отримання грантової допомоги від Посольства Японії в Україні (в рамках грантової програми «Кусаноне»). У разі перемоги місто отримає грант на здійснення капітального ремонту фасаду з утепленням в ДНЗ № 2 на вул. Черняхівського, 60 та капітального ремонту даху, фасаду та системи водовідведення і каналізації в ДНЗ № 15.

У липні 2016 року депутати Кам’янець-Подільської міської ради затвердили заявку на отримання грантової допомоги від Німецького товариства міжнародного співробітництва (GIZ) для впровадження енергоефективних заходів з капітального ремонту системи теплозабезпечення та гарячого водопостачання в ДНЗ № 2. 

 

Інформаційна кампанія Проекту USAID у Кам'янці-Подільському

Проект USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» проводить широку інформаційну кампанію, в тому числі й у
м. Кам’янці-Подільському
, оскільки виховання в українців сумлінного ставлення до використання енергетичних ресурсів є дуже важливим завданням. А заходи інформаційної кампанії за порівняно невеликих витрат можуть мати суттєвий ефект. В результаті кожен повинен відчувати власну відповідальність щодо тепла та комфорту у своїх помешканнях, поводження з власним житлом тощо.

Місто за підтримки низки міжнародних партнерів кілька років поспіль бере участь у Європейському тижні сталої енергетики. Навесні
2016 року п’ять загальноосвітніх навчальних закладів м. Кам’янця-Подільського взяли участь у конкурсі на зменшення споживання електроенергії, що проводився в рамках Проекту USAID. Однією з переможниць конкурсу стала кам’янецька загальноосвітня школа № 12.

ПІДТРИМКА РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ ПІДТРИМКИ ОСББ ІЗ ПИТАНЬ ЧИСТОЇ ЕНЕРГІЇ У КАМ'ЯНЦІ-ПОДІЛЬСЬКОМУ

Допомога від Проекту USAID в удосконаленні системи енергоменеджменту

У 2007 році відповідним рішенням міськвиконкому затверджений документ «Про впровадження системи енергетичного менеджменту в
м. Кам'янець-Подільський», призначені особи, відповідальні за збір показників приладів обліку (лічильників), фіксації їх у журналах та внесення в програму «Енергоплан». Щороку у місті спостерігається значне зниження споживання енергії бюджетними закладами.

Проект USAID надає Кам’янцю-Подільському всебічну методичну та консультативну допомогу для того, щоб система енергоменеджменту відповідала вимогам ISO50001.

 

 



Наприкінці вересня Одеська область приєдналась до партнерів Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID), а вже в листопаді команда проекту організувала триденний навчальний семінар, щоб надати новим партнерам необхідну інформацію з питань енергопланування, енергоменеджменту та підготовки проектних пропозицій з чистої енергії.

Навчання проходило з 21 по 23 листопада та об’єднало енергоменеджерів, фахівців комунальних підприємств та представників міських рад з Балти, Білгорода-Дністровського, Болграду, Ізмаїла, Одеси, Рені, Чорноморська, Южного та Херсону. Фахівці південного регіону разом з експертами Проекту USAID вивчали наступні питання:

•    політика уряду України щодо енергоефективності та відновлюваних джерел енергії;
•    державна політика енергозбереження країн ЄС та Угода мерів;
•    процес підготовки Планів дій сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР) та розробка інвестиційних програм, тощо.
•    потенційні проекти з чистої енергії та заходи з енергозбереження в інфраструктурних секторах міста;
•    методологія енергетичного планування та енергоаудиту.

Впродовж наступних шести місяців Проект USAID разом з муніципалітетами створить у кожному місті дорадчий комітет та робочу групу з питань розробки ПДСЕР. Ці документи представляють собою «карту дій» для кожного з міст-підписантів Угоди мерів, які добровільно зобов’язались підвищувати енергоефективність та нарощувати використання альтернативних і відновлюваних джерел енергії на своїх територіях. Такий підхід дає змогу скоротити споживання традиційних видів палива та зменшити викиди вуглекислого газу (СО2) у навколишнє середовище.

Для учасників робочої групи кожного міста експерти Проекту USAID  проведуть додаткові 3 тренінги, під час яких буде визначено базовий кадастр викидів міст, складено перелік потенційних проектів, проведено їх ранжування, розроблено інвестиційну програму та, врешті, сформовано ПДСЕР. Після цього плани дій пройдуть громадські слухання, будуть доопрацьовані відповідно до зауважень та відправлені на розгляд дорадчих комітетів. Отримавши погодження останніх, ПДСЕР будуть внесені на голосування міських рад.  Проголосувавши за прийняття плану дій кожне з нових міст-партнерів Проекту USAID зробить перший крок на шляху до збільшення власної енергоефективності та скорочення викидів СО2.

 

Від 1 грудня 2014 року бюджетні установи Рівного щодня фіксують показники лічильників з подальшим внесенням інформації в спеціальну програму «Енергобаланс», яка розміщена на сайті ПрАТ «ЕСКО-РІВНЕ». Працівники відділу енергоменеджменту на основі отриманої інформації здійснюють аналіз ефективності обсягів споживання енергоносіїв для кожного об’єкта та інформують про це управління економіки міста.

Проект USAID надає Рівному всебічну методичну та консультативну допомогу місту для того, щоб система енергоменеджменту відповідала вимогам ISO50001.

 

Понад 140 журналістів з сімнадцяти областей України взяли участь у серії тренінгів на тему "ЗМІ про енергоефективність: компетентно, об'єктивно, мотиваційно". Дводенні інтерактивні заходи були організовані Проектом USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" у співпраці з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, та Державним агентством з енергоефективності та енергозбереження.

Цього року команда Проекту USAID вирішила змінити звичний формат своїх тренінгів та запропонувала учасниками не тільки інтенсивну теоретичну підготовку, але й цікаву практичну частину - організувала зустрічі з тими, хто вже активно впроваджує енергоефективні технології та використовує альтернативні джерела енергії.

У Рівному підтримкою діяльності об’єднань співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) опікується Ресурсний центр підтримки ОСББ із питань чистої енергії (РЦ), створений в рамках Проекту USAID на базі «Громадської організації «Рада голів ОСББ міста Рівне». У 2015 – вересні 2016 року до Ресурсного центру по допомогу в створенні ОСББ звернулися 588 ініціативних груп. Крім того, команда РЦ консультує рівнян щодо функціонування об’єднань. На місцевому телебаченні готують та демонструють тематичну передачу «Будні ОСББ із Ігорем Мічудою», також налагоджений випуск газети «Будні ОСББ».

Усього в місті станом на 30 вересня 2016 року створено 325 ОСББ (із них 63 – протягом третього кварталу поточного року).

Відповідно до завершення конкурсного відбору Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) серед міст та територіальних громад у Донецькій та Луганській областях, підконтрольних Уряду України, з метою співпраці у сфері покращення ефективності використання муніципальних енергетичних ресурсів, Проект USAID оголошує переможців.

Містами-партнерами Проекту USAID, відповідно до найвищої кількості набраних балів, стали:  Бахмут, Добропілля, Маріуполь, Сєвєродонецьк та Слов’янськ.

Також серед учасників конкурсу Проект USAID визначив перелік асоційованих міст-партнерів: Мирноград, Покровськ та Рубіжне.

Робота з містами-партнерами вестиметься у напрямку покращення ефективності використання муніципальних енергетичних ресурсів. Така мета, у залежності від пріоритетів міста партнера, буде досягатися завдяки проведенню енергетичних аудитів систем енергопостачання та систем надання комунальних послуг, навчанню фахівців та наданню містам допомоги у розробці Планів дій сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР) або аналогічних документів, що визначають енергетичний розвиток та сприяють зниженню викидів парникових газів. Крім того, Проект USAID надаватиме містам підтримку у створенні муніципального енергетичного менеджменту та допомагатиме у залученні фінансів на реалізацію заходів, визначених в енергетичних планах, ПДСЕР або визначених як пріоритетні за результатами енергоаудитів ключових систем міста.

Напрямки співпраці Проекту USAID з обраними містами в Східному регіоні можуть включати:

•    проведення енергоаудитів (сканувань) ключових енергосистем (сектора ПДСЕР: теплопостачання, водопостачання, транспорт, тверді побутові відходи тощо) та будівель (як попередній етап при підготовці демо-проектів або техніко-економічних обґрунтувань та/або бізнес-планів);
•    надання допомоги в розробці ПДСЕР або інших енергетичних планів;
•    створення каталогів інвестиційних проектів, а також інвестиційних програм, в разі необхідності;
•    підготовка проектних пропозицій для міжнародних фінансових організацій (МФО) або приватних інвесторів (ДПП);
•    надання допомоги у створенні та покращенні системи енергоменеджменту (проведення тренінгів, розробка документації тощо);
•    надання допомоги в організації роботи в рамках наявних проектів МФО;
•    створення або удосконалення роботи центрів Підтримки ОСББ з питань чистої енергії;
•    проведення інформаційної кампанії (інформаційні матеріали, біг-борди, соціальні ТБ-ролики на тему енергозбереження; тематичні телепередачі, прес-брифінги, конференції).

 

Проект USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» проводить широку інформаційну кампанію, в тому числі й у м. Рівному, оскільки виховання в українців сумлінного ставлення до використання енергетичних ресурсів є дуже важливим завданням. А заходи інформаційної кампанії за порівняно невеликих витрат можуть мати суттєвий ефект. В результаті кожен має відчувати власну відповідальність щодо тепла та комфорту у своїх помешканнях, поводження з власним житлом тощо.

У Рівному зовнішню соціальну рекламу Проекту USAID «Утеплюйтесь правильно!»  розміщено на  14 білбордах міста. Рівне кілька років поспіль бере участь у  Європейському тижні сталої енергетики.

Навесні 2016 року п’ять загальноосвітніх навчальних закладів міста взяли участь у конкурсі на зменшення споживання електроенергії, що проводився в рамках Проекту USAID. Однією з переможниць конкурсу стала рівненська загальноосвітня школа № 13.

Проведення інформаційних («м’яких») заходів заплановане й у Каталозі  інвестиційних проектів. Зокрема, передбачені заходи:

·      демонстраційні (дні «відкритих дверей» у громадських будівлях і приватних будинках, на комунальних і промислових підприємствах, де застосовані сучасні енергоефективні технології; виставки, ярмарки продажу та технологічні фестивалі найкращих досягнень за участю виробників енергоефективного обладнання і матеріалів);

·      освітні (конференції, семінари, дискусійні форуми і круглі столи, навчальні ігри і тренінги; впровадження шкільних освітніх програм); культурні заходи на тематику енергозбереження, міські конкурси; спортивні заходи з популяризацією енергоощадної поведінки;

·      формальні (відкрите засідання міської ради, урочисті церемонії відкриття і закриття Днів Сталої Енергії).

Додаткове фінансування цих заходів (окрім того, що вже закладене до міського бюджету) не передбачене.

ПІДТРИМКА РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ ПІДТРИМКИ ОСББ ІЗ ПИТАНЬ ЧИСТОЇ ЕНЕРГІЇ У РІВНОМУ

Закон України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачає можливість делегування управління будинком асоціації ОСББ. Практичний досвід роботи таких асоціацій у містах-партнерах Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) переконливо свідчить, що асоціації ОСББ дозволяють ефективно управляти багатоквартирними будинками, якісно їх утримувати, а також - дієво захищати спільні інтереси ОСББ-членів асоціацій. Тож інтерес до питань створення і діяльності асоціацій є зрозумілим.

Пропонуємо ознайомитися із прикладами протоколів установчих і загальних зборів асоціації, відповідних протоколів загальних зборів ОСББ-засновників (членів) асоціації, а також зразком статуту асоціації ОСББ, які стануть у пригоді тим ОСББ, які вирішили об'єднатися в асоціацію.



ЗАСНУВАННЯ АСОЦІАЦІЇ ОСББ

Приклад протоколу загальних зборів ОСББ-засновника
Приклад протоколу установчих зборів асоціації ОСББ

ПРИЙНЯТТЯ В АСОЦІАЦІЮ ОСББ НОВИХ ЧЛЕНІВ

Приклад протоколу загальних зборів ОСББ, яке бажає вступити до асоціації ОСББ
Приклад протоколу загальних зборів асоціації ОСББ про прийняття нового члена

ЗРАЗОК СТАТУТУ АСОЦІАЦІЇ ОБ’ЄДНАНЬ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ

 

У додаток до ПДСЕР м. Рівного фахівці розробили каталог інвестиційних проектів.  Він  містить дані про 37 проектів у муніципальних секторах:

1)       теплопостачання;

2)       водопостачання та водовідведення;

3)       громадського транспорту;

4)       вуличного освітлення;

5)       громадських будівель;

6)       житлових будинків

Для оцінювання інвестиційної привабливості проектів розглянуті різні варіанти змінювання цін на енергоносії та енергетичні послуги, зазначені також необхідні обсяги інвестицій і показники економічної ефективності за кожною проектною пропозицією. Для фінансування ПДСЕР міста пропонується задіяти кілька фінансових джерел (кошти міжнародних банківських організацій, комунальних підприємств, приватних інвесторів тощо). Діаграму з розділенням фінансування за секторами наведено нижче. Загальний обсяг фінансування інвестиційних проектів у період 2015-2025 рр. становить понад 2,2 млрд грн.

 Фінансування проектів та програм ПДСЕР м. Рівного в 2015-2020 рр. (млн грн)

ТЕПЛОПОСТАЧАННЯ 

Загальне передбачене фінансування 10 запропонованих проектів – 265,3 млн грн, середній термін окупності – 3,7 року.

Послуги централізованого теплопостачання у місті надають дві організації: ТОВ «Рівнетеплоенерго» (98,6% виробленої теплової енергії) та ПрАТ «ЕСКО-РІВНЕ» (1,4%). Загалом на балансі теплопостачальних підприємств перебувають: одна теплоелектростанція (ТЕС),
40 котелень (із них 19 газових та одна – на альтернативному паливі – щепі), 76 центральних теплових пунктів (ЦТП), 48 ІТП (індивідуальних теплових пунктів), одна когенераційна установка в котельні, 203,2 км теплових мереж (у двотрубному вимірі). Сумарна проектна потужність котелень підприємств становить 753,4 Гкал/год, приєднане навантаження 311,1 Гкал/год. Серед основних проблем у секторі варто зазначити: значну недозавантаженість системи централізованого теплопостачання (59%), що призводить до збільшення втрат теплової енергії в мережах; майже 75% обладнання котелень із терміном служби понад 15 років – фізично та морально застарілі; рівень зносу теплових мереж становить понад 70%; низький рівень обладнання будівель ІТП та, відповідно, низька якість надаваних послуг.

Інвестиційні проекти Каталогу в секторі передбачають заміну та перекладку теплових мереж із використанням попередньоізольованих труб загальною довжиною 3 975 м у двотрубному вимірі; комплексну модернізацію котельні по вул. Соборна, 225-К потужністю 40 Гкал/год із заміною насосного та очисного обладнання; реконструкцію котельні на вул. Князя Володимира, 75-Б із заміною обладнання на менш енергоємне; ліквідацію двох малорентабельних котелень із переключенням теплового навантаження на інші котельні; заміну пальників на
21 застарілому котлі; модернізацію систем хімічного очищення води на котельнях; заміну водоводяних підігрівачів на високоефективні пластинчасті; встановлення твердопаливного котла та електричних водонагрівачів для підвищення енергоефективності віддалених котелень; очистку, промивання та режимне налагодження котлів.

За умови реалізації всіх заходів у секторі генерування й транспортування теплоти, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на
32 917 т/рік або на 6,18% базового рівня. Загальне річне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах
16 459 тис. м3 природного газу та 3 658 МВт∙год електроенергії.

Місто налагодило співпрацю з ЄІБ та висловило наміри щодо участі в проекті «Програма розвитку муніципальної інфраструктури України». Планується реалізація інвестиційного проекту «Модернізація об’єктів теплопостачання в західній частині м. Рівне», який передбачає впровадження комплексу заходів, спрямованих на зниження втрат теплової енергії в магістральних тепломережах міста, а також зменшення споживання теплової енергії у будівлях житлового фонду зі зменшенням оплати за комунальні послуги населення.

 

ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ

Загальне передбачене фінансування шести запропонованих проектів – 167,2 млн грн, середній термін окупності – 3,8 року.

Послуги централізованого водопостачання та водовідведення в місті забезпечує КП «Рівнеоблводоканал», яке експлуатує та обслуговує 118 артезіанських свердловин, чотири станції знезалізнення з 20 фільтрами, сім водопровідних насосних станцій, 21 каналізаційну насосну станцію, 216,5 км водогонів та 414,8 км водопровідно-розподільчих мереж, 227,5 км каналізаційних мереж. Водопостачання здійснюється з підземних джерел (три водозабори), вода додатково очищується на станції знезалізнення. Обсяг спожитої мешканцями води протягом
2014 року становив 12 408,7 тис. м3, стічних вод – 18 970,1 тис. м3. Стічні води перекачуються на міські очисні споруди, а також на очисні споруди підприємства «Рівнеазот». Витрати електроенергії на послуги водопостачання та водовідведення у 2014 році сягнули
29 789 МВт∙год. Протягом 2014 року кількість аварійних пошкоджень становила: 653 випадки для водопостачальних та 47 для каналізаційних мереж.

Каталогом інвестиційних проектів у секторі передбачено: заміну насосів підкачки на 19 водопровідних станціях та двох каналізаційних станціях на енергоефективні з перетворювачами частоти; реконструкцію 3 773 м аварійних водопровідних мереж із подальшим зниженням робочого тиску; реконструкцію очисних споруд та будівництво лінії очистки каналізаційних стоків потужністю 30 тис. м3/доба; встановлення автоматизованої системи диспетчерського спостереження та управління (АСДСУ) обладнанням водоканалу.

За умови реалізації всіх заходів за сектором водопостачання та водовідведення, можна досягти скорочення рівня викидів СО2 на
5 763 т/рік або на 1,08% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 4 968 МВт∙год електроенергії протягом року.

16 червня 2016 року депутати Рівненської міської ради підтримали участь виконавчого комітету Рівненської міської ради в проекті «Програма розвитку муніципальної інфраструктури України», що реалізовуватиметься за рахунок позики ЄІБ в обсязі до €5,5 млн для фінансування субпроекту «Впровадження енергозбереження в закладах та установах, що належать до комунальної власності м. Рівне». Він передбачає реалізацію комплексу заходів щодо підвищення енергоефективності в 30...40 загальноосвітніх, спортивних, музичних школах, медичних установах, дошкільних закладах міста.

 

ГРОМАДСЬКИЙ ТРАНСПОРТ

Загальне передбачене фінансування п’яти запропонованих проектів – 358,8 млн грн, середній термін окупності – два роки.

Загальна протяжність автомобільних доріг становить 300,5 км, на території міста розташовані вісім автомобільних мостів та чотири шляхопроводи. Внутрішньоміські громадські пасажирські перевезення здійснюються тролейбусами, автобусами та приватними автобусами (переважно малої пасажиромісткості), що працюють в режимі маршрутних таксі. Автобусні перевезення забезпечують суб’єкти підприємницької діяльності різної форми власності, з яких 11 – приватні підприємства та 93 – приватні перевізники. На 35 автобусних маршрутах працюють п’ть автобусів і 350 автобусів у режимі маршрутних таксі. Середній термін експлуатації автобусного парку – 13 років. Загальна довжина автобусних ліній 728,6 км. Послуги з перевезення пасажирів міським електричним транспортом надає
КП «Рівнеелектроавтотранс», на 10 маршрутах працюють до 66 тролейбусів. Загальна протяжність тролейбусних ліній – 60,8 км, кількість тягових підстанцій – вісім. Середній вік тролейбусів перевищує 26 років. Обсяг спожитої електроенергії міським транспортом протягом
2014 року становив 5 516 МВт∙год, дизельного пального – 5 715 тис. л.

Серед інвестиційних проектів у даному секторі заплановано: оновлення рухомого складу тролейбусів в обсягах 75 од.; оновлення тягових систем 32 тролейбусів зі встановленням імпульсних систем керування; обладнання 55 тролейбусів лічильниками споживання електроенергії; переведення 408 відомчих та пасажирських автобусів малої місткості на біодизельне пальне.

За умови реалізації всіх заходів у секторі транспорту, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на 8 951 т/рік або на 1,68% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах еквівалентних 2 978 МВт∙год електроенергії за рік.

 

ЗОВНІШНЄ ОСВІТЛЕННЯ

Загальне передбачене фінансування двох запропонованих проектів – 41,6 млн грн, середній термін окупності – 8,5 року.

Мережі зовнішнього освітлення міста перебувають на балансі КП «Міськсвітло». Станом на 2015 рік підприємство експлуатувало кабельно-повітряні мережі зовнішнього освітлення завдовжки 260,1 км, в тому числі 238,42 км повітряних ліній та 21,68 км – кабельних мереж. У період з 2010 по 2014 рік кількість світлоточок зросла з 8 711 до 9 559 од. (на 10%). У системі освітлення міста використовується більше
30 типів джерел світла, проте найбільш широко вживаними типами ламп є дугові натрієві трубчасті (ДНаТ), які, незважаючи на досить високі показники енергоефективності, потребують частого обслуговування та характеризуються нетривалим терміном служби. Управління зовнішнім освітленням міста здійснюється із центрального диспетчерського пульта автоматизованої системи «Каскад» через виконавчі пункти та шафи, підприємство «Міськсвітло» розпочало впровадження дистанційного керування об’єктами зовнішнього освітлення радіоканалами GSM-мережі з комп’ютерною обробкою даних. Для визначення обсягів електричної енергії, спожитої на потреби зовнішнього освітлення, використовуються 135 приладів диференційованого обліку за періодами часу. Найбільший обсяг електроенергії використовується в період дії нічного тарифу (у середньому 90% загального обсягу споживання, який протягом 2014 року становив
3 436 МВт∙год).

У даному секторі Каталогом заплановане впровадження таких проектів: заміна джерел світла з низькою енергоефективністю на сучасні енергоефективні світлодіодні (LED) лампи у кількості 8 255 од., ремонт повітряних ліній електропередач; встановлення 20 автономних вуличних світлодіодних (LED) світильників із сонячними батареями для освітлення нерегульованих пішохідних переходів.

За умови реалізації всіх заходів у секторі зовнішнього освітлення, можна досягти зменшення рівня викидів СО2 на 1 497 т/рік або на 0,28% базового рівня. Загальне річне скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 1 290 МВт∙год електроенергії.

 

ГРОМАДСЬКІ БУДІВЛІ

Загальне передбачене фінансування чотирьох запропонованих проектів – 727,7 млн грн, середній термін окупності – сім років.

Загальна кількість громадських будівель, що перебувають у міському підпорядкуванні (76 навчальних закладів, вісім лікувально-профілактичних установ, заклади культури та соціального захисту) становить 152 об’єкти з опалювальною прощею 381,8 тис. м2. Найбільш вагомим споживачем теплової енергії є муніципальні заклади освіти (71% загальних обсягів споживання) та будівлі охорони здоров’я (17% загальної). За результатами аудитів умовне споживання теплової енергії в будинках становить у середньому 175 кВт·год/м2 на рік, що значно перевищує сучасні європейські нормативи (15...45 кВт·год/м2) та нормативне значення (45...70 кВт·год/м2), відповідно до
ДБН В.2.6-31:2006 «Теплова ізоляція будівель» зі зміною №1. При цьому в приміщеннях не витримуються нормативні умови внутрішнього мікроклімату, що свідчить про значну енерговитратість громадських будівель міста. Протягом 2014 року бюджетним сектором забудови міста спожито енергоресурсів в обсягах 223,6 тис. м3 природного газу, 30 787,3 Гкал теплової та 7 413 МВт∙год електричної енергії.

Каталогом інвестиційних проектів у секторі передбачені наступні заходи: комплексна термомодернізація 84 закладів освіти, охорони здоров’я та культури (утеплення зовнішніх стін та дахів, заміна вікон на енергоефективні, модернізація вхідних груп, встановлення індивідуальних теплових пунктів з можливістю автоматичного погодного регулювання, балансування систем опалення, ізоляція внутрішніх мереж теплопостачання, відновлення систем вентиляції з облаштуванням рекупераційних установок, заміна змішувачів систем водопостачання на енергоощадні, встановлення аераторів); заміна ламп розжарювання на енергоефективні світлодіодні (LED) джерела освітлення у кількості 11 450 од.; оснащення 12 освітніх закладів приладами обліку теплової енергії з можливістю регулювання обсягів споживання.

Впровадження проектних пропозицій у секторі громадських будівель дасть можливість скоротити викиди СО2 в атмосферу на величину близько 13 425 т/рік або на 2,52% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів протягом року передбачено в обсягах 5 436 тис. м3 природного газу та 1 145 МВт∙год електроенергії.

23 червня 2016 року депутати Рівненської міської ради підтримали рішення про залучення кредиту NEFCO для фінансування інвестиційного проекту «Впровадження енергозбереження у трьох школах та системи енергоменеджменту в бюджетних установах
м. Рівне». Обсяг кредиту становить понад 8,2 млн грн.

 

ЖИТЛОВІ БУДИНКИ

Загальне передбачене фінансування шести запропонованих проектів – 637,2 млн грн, середній термін окупності – 5,8 року.

Житловий фонд міста налічує 1 363 житлові будинки. Загальна площа багатоквартирної забудови становить 4 638,4 тис. м2, частка будинків заввишки до шести поверхів становить 74%. Експлуатацію житлових будинків здійснюють п’ять житлово-комунальних підприємств різної форми власності. Значна частина житлового фонду міста представлена будинками перших масових серій 50‑х‑60‑х років, які морально застаріли, мають ряд конструктивних недоліків і не відповідають сучасним нормам комфорту. Енерговитрати на забезпечення комфортних умов у даних помешканнях перевищують сучасні нормативи (15-45 кВт∙год/м2 згідно з європейськими вимогами та 45...70 кВт·год/м2 відповідно до ДБН В.2.6-31:2006 «Теплова ізоляція будівель» зі зміною №1) в 2,5...3 рази та зумовлюють невиправдано високі експлуатаційні витрати на надання послуг опалення та водопостачання. Лише 8% наявного житлового фонду було зведено після 1991 року. Кількість житлових будинків, обладнаних засобами обліку теплової енергії становить 230. Забезпеченість житлом на одного мешканця міста становить 18 м2. Протягом 2014 року сектором житлових будівель спожито енергоресурсів у обсягах 51 247,2 тис. м3 природного газу, 414,9 тис. Гкал теплової та 140,5 тис. МВт∙год електричної енергії.

Інвестиційними проектами сектору передбачено: закриття чотирьох центральних теплових пунктів (ЦТП) та облаштування 17 модульних індивідуальних теплових пунктів (ІТП); комплексна термомодернізація 20 багатоповерхових житлових будинків (утеплення фасадів, дахових перекриттів та цоколів, заміна вікон, балансування системи опалення, встановлення індивідуальних теплових пунктів та термостатичних регуляторів радіаторів опалення, ізоляція внутрішніх трубопроводів); встановлення приладів обліку споживання електроенергії у місцях загального користування 87 будинків; капітальний ремонт та утеплення фасадів 170 багатоквартирних будинків; капітальний ремонт та модернізація 449 ліфтів.

Загальне зменшення викидів СОу житловому (будинковому) секторі на етапі споживання теплоти – 32 528 т/рік або на 6,1% базового рівня. Скорочення споживання енергетичних ресурсів передбачено в обсягах 8 549 тис. м3 природного газу та 1 665 МВт∙год електроенергії протягом року.

 

АЛЬТЕРНАТИВНІ ДЖЕРЕЛА ЕНЕРГІЇ

Загальне передбачене фінансування 3 запропонованих проектів – 13,9 млн грн, середній термін окупності – 0,9 року.

Станом на 2015 рік увесь утворюваний обсяг твердих побутових відходів (ТПВ) міста вивозиться та утилізується на міському полігоні (усереднено – 1 080 тис м3 протягом року). Поточна площа полігону, закладеного у 1959 році, становить 21,15 га. Починаючи з 2013 року в місті функціонував перший в Україні сміттєпереробний завод потужністю 120 тис. т/рік. Підприємство спеціалізувалося на виробництві палива з твердих побутових відходів за технологією «флафф» (рихле вторинне паливо), що дозволяло переробляти до 40% відходів міста. Зараз завод не функціонує у зв’язку із законодавчими неврегулюваннями. На території міста широко запроваджений роздільний збір сміття.

Інвестиційні проекти Каталогу у даному секторі передбачають: будівництво когенераційної установки для комбінованого виробництва теплової та електричної енергії з утилізацією звалищного біогазу; створення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції з використанням біогазу у якості пального для автомобільної техніки, що обслуговує полігон ТВП; відновлення роботи сміттєпереробного заводу та виробництва вторинного палива.

Упровадження проектних пропозицій у секторі альтернативних джерел енергії дасть можливість скоротити викиди СО2 в атмосферу на величину 6 184 т/рік або на 1,16% базового рівня. Загальне скорочення споживання енергетичних ресурсів за рік передбачено в обсягах 861 тис. м3 природного газу та 3 908 МВт∙год електроенергії.

 

Після набрання чинності Законом України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” кількість ОСББ в Україні зросла з 16 173 станом на 1 липня 2015 року до 26 080 станом на 1 січня 2017 року, тобто більш ніж у півтора рази. У багатьох новостворених ОСББ закономірно виникає питання про те, як правильно розпочати самостійне утримання свого будинку і розпрощатися з колишнім виконавцем послуг.



Ситуація ускладнюється тим, що колишні виконавці часто не бажають втрачати клієнтів (і їхні гроші), тож чинять різноманітні перешкоди новостворюваним об’єднанням – від зволікання з передачею технічної документації до фізичного перешкоджання роботі штатних працівників ОСББ. "Виправдовуються" такі дії домислами про те, що "будинок ще не списано з балансу ЖЕКу", що “необхідно спершу скласти акт про передачу будинку в управління/на баланс”, що "в ЖЕКу залишилися чинними договори зі споживачами" тощо.

Розгляньмо ці питання докладно. 


Управління багатоквартирним будинком – хто і відколи?

Відразу необхідно розмежувати більш широке поняття управління багатоквартирним будинком і вужче поняття його утримання (і ще вужче – надання послуги з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій).

Стаття 1 Закону України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” визначає управління ним як “вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов’язків співвласників, пов’язаних із володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку”. Іншими словами, управління багатоквартирним будинком – це загалом реалізація права спільної власності на спільне майно, прийняття рішень співвласниками щодо реалізації своїх прав. Отже управління охоплює прийняття рішень, у тому числі (й насамперед) і щодо утримання: хто і як його здійснюватиме.

Стаття 9 зазначеного закону визначила такі форми управління багатоквартирним будинком:
•    (безпосередньо) співвласниками,
•    ОСББ або асоціацією ОСББ,
•    управителем.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 того ж закону, якщо у багатоквартирному будинку створено ОСББ, прийняття рішень щодо управління багатоквартирним будинком здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. Таким є Закон України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку", "управління багатоквартирним будинком здійснює об’єднання через свої органи управління». Жодних вимог щодо необхідності попередньої "передачі" будинку в управління чи "на баланс", чи щодо списання будинку "з балансу" попереднього балансоутримувача жоден із зазначених вище законів не містить.

Більше того, жоден із зазначених законів не передбачає взагалі поняття "балансоутримання", згадуючи про нього лише у зв’язку з обов’язком колишнього балансоутримувача передати новоствореному об’єднанню примірник технічної документації на будинок.

Отже, управління багатоквартирним будинком – у розумінні прийняття рішень щодо володіння, користування і розпоряджання спільним майном – ОСББ здійснює з моменту його державної реєстрації, і при цьому не потребує "отримати" будинок "на баланс" чи в управління, чи дочекатися списання будинку  "з балансу" колишнього балансоутримувача.

Часом ставиться питання: чи достатньо самого факту створення ОСББ, чи не слід іще прийняти на загальних зборах рішення про управління багатоквартирним будинком через статутні органи ОСББ?

Враховуючи наведене вище положення ч. 1 ст. 12 Закону України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку", треба визнати, що, приймаючи рішення про створення ОСББ (затверджуючи при цьому його статут і визначаючи відповідні мету і предмет діяльності об’єднання), співвласники багатоквартирного будинку одночасно визначаються і з формою управління своїм будинком – через статутні органи ОСББ. Тому немає потреби окремо ставити на голосування і відображати в протоколі установчих або загальних зборів питання про форму управління через ОСББ – закон цього не вимагає.


Утримання будинку і припинення договірних відносин із (колишнім) виконавцем послуг із утримання



Як уже зазначалося, управління й утримання багатоквартирного будинку – поняття не тотожні. І в більшості випадків у багатоквартирному будинку на момент створення ОСББ є той чи інший виконавець послуг із утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Такий виконавець уже перебуває у договірних відносинах із кожним співвласником. При цьому немає принципового значення, чи складався між конкретним співвласником і таким виконавцем договір у вигляді окремого документа: судова практика останніх років виходить із того, що факт надання послуги і факт її оплати означають виникнення між сторонами договірних відносин щодо надання житлово-комунальних послуг.

Отже, маємо в будинку новостворене ОСББ і виконавця послуг з утримання, який перебуває у договірних відносинах із кожним співвласником зокрема. При цьому закон не передбачає "автоматичного" припинення договорів про надання житлово-комунальних послуг у разі створення в будинку ОСББ. Тож і після створення ОСББ послуги повинні надаватися і оплачуватися - доти, доки ОСББ не вирішить змінити виконавця послуг або взагалі перейти до утримання будинку шляхом самозабезпечення.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку", ОСББ створюється в тому числі для забезпечення "належного утримання та використання спільного майна". А відповідно до ч. 1 ст. 22 того ж закону, "для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку ... об’єднання за рішенням загальних зборів має право ... задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення".

Отже, ОСББ має повне право здійснювати утримання багатоквартирного будинку самостійно – шляхом самозабезпечення. Для цього необхідно лише прийняти відповідне рішення загальних зборів ОСББ.

Одночасно загальним зборам слід затвердити кошторис об’єднання, в якому врахувати витрати на утримання будинку, перелік і розмір внесків, надати правлінню доручення щодо укладання договорів із підрядниками, найму працівників, закупівлі інструменту й техніки тощо. Дуже важливо при цьому визначити дату, з якої ОСББ переходить до утримання будинку шляхом самозабезпечення. Така дата має бути реальною – щоби правління дійсно встигло виконати зазначені доручення (з досвіду тих ОСББ, що вже пройшли цей шлях, рекомендується дати правлінню на підготовку не менше одного місяця).

А як же бути з діючим (поки що) виконавцем послуг з утримання будинку та укладеними ним договорами? Приймаючи рішення про перехід до самообслуговування, загальним зборам треба окремо ухвалити рішення про те, що співвласники багатоквартирного будинку відмовляються від користування послугами цього виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій із визначеної ними дати (з дати переходу до самообслуговування). Правлінню ж потрібно негайно після прийняття такого рішення загальними зборами повідомити про це виконавця послуг (розумний варіант – письмово, рекомендованим листом із повідомленням про вручення). Це дасть можливість і самому виконавцеві підготуватися до припинення утримання будинку – зокрема розірвати або змінити договори зі своїми субпідрядниками.

Одночасно кожному зі співвласників доцільно також окремо повідомити виконавцеві про відмову від користування послугами та розірвання договору у зв’язку з цим. Подання чи неподання таких повідомлень окремими співвласниками жодним чином не впливає на чинність рішення, прийнятого загальними зборами, однак убезпечить конкретного співвласника від можливого безпідставного нарахування йому плати за послуги вже колишнім виконавцем.

Може виникнути питання: чи мають право загальні збори ОСББ відмовлятися від послуг виконавця в разі, якщо він перебуває в договірних відносинах із кожним співвласником зокрема?

Відповідь однозначна – мають. Крім уже наведених вище положень законодавства, звернімо увагу на ч. 3 ст. 23 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", яка передбачає, що "у разі спільної власності кількох співвласників рішення щодо утримання на балансі та/або управління майном приймається відповідно до закону". А ч. 6 ст. 26 того ж закону наділяє споживача правом розірвати договір із виконавцем житлово-комунальної послуги в разі зникнення потреби в її отриманні або відмови споживача від користування послугою виконавця.

Отже: (а) споживач має право відмовитися від послуги виконавця, (б) послуга з утримання будинку стосується спільного майна, а тому (в) рішення щодо відмови від неї приймається спільно. У випадку, коли в будинку створено ОСББ, таке рішення приймається в порядку, визначеному Законом України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку" – загальними зборами об’єднання.

Що робити, якщо колишній виконавець "не визнає" права ОСББ самостійно утримувати будинок?

Універсальна порада одна – утримувати свій будинок згідно з прийнятими загальними зборами рішеннями. А деталі різняться залежно від конкретної ситуації. Десь протистояння обмежується паперовою перепискою, а десь доходить до зрізання/заміни замків у підвалах і навіть фізичної охорони співвласниками свого спільного майна.

При цьому співвласникам слід пам’ятати: із дня, коли вони припинять платити внески "ЖЕКу" і почнуть платити внески в своє ОСББ, вони перекриють фінансовий "краник", за рахунок якого колишній виконавець фінансує юридичні (і не тільки) війни з ними ж самими.

Нижче ми ще раз наведемо покроковий алгоритм переходу до утримання будинку ОСББ шляхом самозабезпечення:

1.    Створення і державна реєстрація ОСББ.
2.    Проведення загальних зборів ОСББ, на яких приймаються рішення про:
•    відмову багатоквартирного будинку від  користування послугами виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (з визначеної дати);
•    перехід до самостійного утримання будинку шляхом самозабезпечення (з визначеної дати);
•    затвердження кошторису ОСББ;
•    перелік і розміри внесків співвласників в ОСББ;
•    доручення правлінню (укладання договорів із підрядниками, найм працівників тощо).
3.    Повідомлення правлінням виконавцю послуг прийнятого загальними зборами рішення.
4.    Індивідуальні повідомлення співвласників виконавцю послуг про відмову від користування його послугами і розірвання договору.
5.    Початок самостійного утримання будинку.

Тож, зрозуміло, що законодавство не створює перепон для ініціативних співвласників багатоквартирного будинку, що хочуть управляти своїм будинком і брати на себе відповідальність за нього. А збільшення кількості ОСББ в країні – тому додаткове свідчення. Усе лише у ваших руках! 

Для досягнення цілей, що визначає Угода Мерів, місто розробило План дій сталого енергетичного розвитку Рівного до 2020 рр. (ПДСЕР), затверджений 18 грудня 2014 року. Однак у документ були внесені зміни. А в оновленій редакції міська рада затвердила його рішенням № 780 від 21 квітня 2016 року.

Основою для розроблення комплексу енергоефективних заходів, що увійшли до ПДСЕР, стали результати проведених енергетичних аудитів в основних секторах міської інфраструктури. Дослідження здійснювали провідні фахівці України, які разом зі спеціалістами міськвиконкому та комунальних підприємств розробили перелік інвестиційних проектних пропозицій.
Інформацію про них об’єднали в окремий додаток –  Каталог інвестиційних проектів (Далі – Каталог). Він містить докладну інформацію про мету та доцільність впровадження кожної з проектних пропозицій. В ньому наведені обґрунтування та розрахунки, визначені показники ефективності, а також наведені очікувані результати реалізації проектів.

Виконання ПДСЕР у повному обсязі дозволить досягти скорочення викидів СО2 до 2020 року на 107,1 тис. т, або 20,1% базового (2010) року, річного зменшення споживання ресурсів у обсягах 31 305 тис. м3 природного газу та понад 19,6 тис. МВт∙год електроенергії.

 

1 листопада команда Проекту USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" (Проект USAID) розпочала серію дводенних тренінгів "ЗМІ про енергоефективність: компетентно, об'єктивно, мотиваційно". Першими учасниками занять стали 36 журналістів з Вінницької, Київської, Сумської та Чернігівської областей. Привітати їх та розповісти про питання енергоефективності та енергозбереження на національному рівні приїхав Генадій Зубко, віце-прем’єр-міністр України, міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Рівне – адміністративний, економічний та культурний центр Рівненської області. Його площа становить 63 км2. Станом на 1 січня 2015 року в місті проживало 249,6 тис. осіб. Кілька років тому Рівне увійшло в десятку кращих європейських міст і регіонів у конкурсі «Європейські міста та регіони майбутнього 2012/13».

Місто співпрацює з проектами міжнародної технічної допомоги у різних галузях (у т. ч. і над покращенням міської інфраструктури). Серед партнерів Рівного – Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР), Північна екологічна фінансова корпорація (NEFCO) та інші. В 2012 році в Рівному на базі ПрАТ «ЕСКО-Рівне» створений відділ енергоменеджменту, підпорядкований керівництву товариства, міської ради та її виконавчого комітету.

У 2011 році місто стало одним із учасників Проекту USAID «Реформа міського теплозабезпечення в Україні». В рамках цього проекту розроблений Муніципальний енергетичний план на 2012-2016 рр. – документ, який є складовою стратегічного плану міста в галузях енергоефективності та енергозбереження. Міська рада затвердила його 26 липня 2012 року. Того ж дня Рівненська міська рада ухвалила рішення про приєднання міста до Європейської ініціативи «Угода мерів» (її підписанти беруть на себе зобов’язання скоротити власні викиди СО2 щонайменше на 20% до 2020 року, сприяючи таким чином розвитку екологічно орієнтованої економіки та підвищенню якості життя).

У 2014 році після підписання відповідного меморандуму розпочалася співпраця міста з Проектом USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» (далі – Проект USAID). Меморандум визначив чотири основні напрями роботи з підвищення енергоефективності міста та залучення коштів на фінансування відповідних заходів:

1) підтримка розроблення стратегічного Плану дій зі сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР);

2) допомога із залученням інвестицій;

3) проведення інформаційної кампанії;

4) удосконалення системи енергетичного менеджменту.